Страхові виплати через суд: чому переселенці, які отримали травми або профзахворювання на виробництві, вимушені подавати позови? - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Страхові виплати через суд: чому переселенці, які отримали травми або профзахворювання на виробництві, вимушені подавати позови?

Новина

Валерій Войцеховський у радянські часи працював на шахті, де у серпні 1977 року отримав травму внаслідок нещасного випадку. Йому було призначено страхові виплати. Але після початку конфлікту на Сході ці виплати на певний час припинилися, адже Валерій проживав на тимчасово окупованих територіях. Коли ж чоловіку вдалося виїхати, він звернувся до Маріупольського міського відділення Фонду соціального страхування з заявою про призначення страхових виплат у зв’язку з отриманням травми на робочому місці. Проте Валерію було відмовлено, оскільки наданий ним акт про нещасний випадок на виробництві від 1977 року не відповідає встановленій формі.

Український шахтар. Фото ілюстративне

Таке рішення Фонду Войцеховський вважав незаконним та протиправним, тож звернувся до суду. Донецький окружний адміністративний суд погодився з доводами позивача і визнав дії Маріупольського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування протиправними. Вже з рішенням Войцеховський знову звернувся до нього з заявою про призначення одноразової виплати та щомісячних страхових виплат. І той призначив мінімальну можливу – 549,25 гривень. Таке рішення Фонд обгрунтував тим, що Валерій не надав для призначення страхових виплат довідку про середню заробітну плату та довідки про перейменування та реорганізацію підприємств, зазначивши, що після надходження необхідних документів сума страхових виплат буде перерахована.

Причина неврахування наданої довідки про заробітну плату з архіву підприємства, яка дозволяє отримувати значно більшу виплату, – наявність печатки “ЛНР” на ній.

Тому Войцеховськиий був знову змушений звертатися до суду. Допомагала йому Ксенія Онищенко, юристка приймальні УГСПЛ на базі Правозахисної групи «Січ» у Дніпрі.

У своїй позивній заяві позивач посилався на рішення Європейського Суду з прав людини, яке є зразковим в таких справах, та вказані у ньому “Намібійські винятки”. У практиці Міжнародного суду ООН сформульовані “Намібійські винятки”: документи, видані окупаційною владою, повинні визнаватися, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян. “І саме за цими “Намібійськими винятками” суд знову став на бік Валерія, та зобов’язав Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області здійснити перерахунок щомісячних страхових виплат Валерію відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячної заробітної плати потерпілого перед настанням страхового випадку з жовтня 2020 року по теперішній час.”, – говорить вона. І додає: “Ми не кажемо, що Фонд повинен визнавати ці документи, він має їх лише врахувати як додаткові дані, які можуть вплинути на призначення страхових виплат, при розгляді справи”.

Подібні відмови Фонду соціального страхування у призначенні соціальних виплат поширені.

“Але, насправді, Фонд не винен, що ситуація складається таким чином. Він не може діяти всупереч законодавства, або виходити за рамки своєї відповідальності, тому він і відмовляє”, – пояснює юристка приймальні УГСПЛ. Те саме стосується Державної служби України з питань праці, співробітники якої проводять розслідування обставин виникнення нещасного випадку. “Її представники не можуть провести розслідування в інший спосіб – законом передбачено, що для складання акту розслідування нещасного випадку на виробництві, або профзахворювання, комісія, яка сформована при структурному підрозділі Держпраці повинна виїхати саме за місцем отримання цього ушкодження або профзахворювання, провести перевірку, отримати певні документи від керівництва даного підприємства.  Але на непідконтрольну територію ніхто поїхати не може, тому відмовляють заявникам”, – уточнює юристка.

“Ось і виходить, аби відновити справедливість, заявники мають звертатися до суду. Але не кожна особа зважується на такий крок, а надто без підтримки юристів”, – підсумовує Ксенія Онищенко. Вона розповідає про багаторазові звернення правозахисників до Державної служби України з питань праці та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (яке є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про працю та зайнятість населення) з запитом, що потрібно внести зміни до законодавства, які б дозволяли внутрішньо переміщеним особам, які травмувалися на виробництві або отримали профзахворювання, без звернення до суду отримати страхові виплати, передбачені Конституцією України.

“Ми ж розуміємо, що ці проблеми не поодинокі, бо багато колишніх шахтарів, які отримали виробничі травми або мають профзахворювання, виїхали та звертатимуться до установ. Але, на жаль, з 2014 по 2021 рік жодні зміни в законодавстві, які б давали хоч якусь можливість особі отримувати страхові виплати без суду, не були ініційовані”,– підсумовує юристка.

Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. 

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.