Стаж роботи у сусідній державі має враховуватися при нарахуванні пенсії в Україні, - довели юристи УГСПЛ - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Стаж роботи у сусідній державі має враховуватися при нарахуванні пенсії в Україні, – довели юристи УГСПЛ

Новина

У Пенсійного Фонду не має бути приводу для відмови, якщо людина раніше працювала у РФ – між цією країною та Україною діють відповідні міжнародні угоди.

Ще на початку року до приймальні УГСПЛ у Краматорську звернувся Віталій. Напередодні він попросив Пенсійний фонд призначити йому пенсію за віком на пільгових умовах. Особливість у тому, що чоловік працював й в Україні, й в Росії. Зокрема, до РФ виїжджав двічі: спочатку у 2004-2006 роках, потім – з 2010 по 2018-й. Саме той факт, що Віталій певний час був працевлаштований на території сусідньої держави став причиною відмови – мовляв, РФ не відшкодовує Україні видатки. До того ж Пенсійний фонд РФ, начебто, не відповів на офіційний запит України. Саме так громадянину пояснили в установі відмову неофіційно. В офіційній ж відповіді зазначили: не можливо перевірити достовірність довідки про підтвердження пільгового стажу. Згодом з’ясувалося, що Управління пенсійного фонду навіть на направляло запит до РФ, а просто автоматично не зарахувало стаж.

Чоловік впевнений, держава порушує його права і тому звернувся до юристів, а ті з заявою до Донецького окружного адміністративного суду. Інтереси громадянина представляв адвокат та координатор УГСПЛ у Краматорську Олександр Кадієвський.

Юрист попросив у суду визнати дії Пенсійного фонду України протиправними, і послалася на ч. 2  статті 10 Закону України “Про зайнятість населення”. У ній мова про те, що права нашого громадянина, який працював за кордоном, захищаються законодавством України та держави перебування, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згоду на обов’язковість яких надана була Верховною Радою. Згідно з українським законодавством, ратифіковані парламентом міжнародні договори з питань соціального забезпечення, є частиною законодавства про пенсійне забезпечення в Україні. Щодо РФ існує міжурядова угода від 14 березня 1993 року, згідно з якою має регулюватися це питання. Зокрема, громадянам зараховується трудовий стаж, набутий на території двох держав.

“Діюче в Україні пенсійне законодавство передбачає: якщо пенсія призначена в Україні, а особа працювала у РФ у період після 13 березня 1992 року, то стаж має враховуватися на території України як власний страховий (трудовий), хоча пенсійні внески сплачувалися у Росії, але вони не передаються в разі переїзду працівника в іншу державу, – пояснює Кадієвський. – Тобто пенсія призначається без перерахування страхових внесків. Крім того, відповідно до статті 11 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД в галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року, що необхідні для призначення пенсії, видані в установленому порядку на території держав-учасниць, приймаються на території держав-учасниць СНД без легалізації”.

Через карантинні обмеження розгляд справи Віталія у суді кілька разів відкладався. Зрештою у липня 2020-го суд визнав протиправними дії Управління Пенсійного фонду України у Краматорську, тож чоловікові мали призначити пенсія за віком на пільгових умовах. Але Пенсійний фонд подав апеляцію, яка розглянута не була – установа не сплатила судовий збір. Згодом Віталію вдалося нарахувати пенсію з моменту звернення, тобто с листопада 2019 року. Він отримав виплати відразу за дванадцять місяців.

Вже скоро виникла інша проблема – з’ясувалося, що Пенсійний фонд немає акту перевірки довідок про стаж та заробітну плату у РФ, тож чоловікові було нараховано пенсію у розмірі 47 гривень та доплата до мінімальної, що разом складало близько 1712 гривень.

Адвокат Олександр Кадієвський запитав у Фонду, чи взагалі запит направлявся до РФ. Кілька разів надходили умовні “відписки”. Після юристам вдалося добитися перерахунку пенсію з урахуванням заробітної плати, за періоди роботи у РФ, громадянин вже отримав доплату по перерахунку за весь рік.

“Людям, які мають стаж роботи у РФ або на тимчасово окупованих територіях, Пенсійний фонд зазвичай не зараховує його, та стверджує, що так має бути згідно до чинного українського законодавства. Люди зневірюються та припиняють боротися за свої права. Лише одиниці йдуть до суду, – підсумовує юрист приймальні УГСПЛ. – Але у судах, насправді, це поточні справи, нічого складного для розгляду нема, тому потрібно добиватися справедливості, і це реально”.

Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках цієї програми.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.