Статус «держави-терориста»: що за ним слідує і чи дозволить притягнути росію за вчинені нею злочини? - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Статус «держави-терориста»: що за ним слідує і чи дозволить притягнути росію за вчинені нею злочини?

Новина

Українська влада закликає світ визнати росію державою-терористом. Ці заклики залунали з новою силою після російських ракетних ударів вдень по людному центру Вінниці, коли загинули щонайменше 23 людини, серед них троє дітей. 

Виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини Олександр Павліченко в ефірі національного марафону Freeдом та в марафоні єдиних новин розповів, що в правовому полі передбачає визнання статусу «держави-терориста».

Чому світ досі не визнав росію державою-терористом?

По-перше, майже всі санкції, які вже сьогодні накладені на росію, повторюють той обсяг обмежень, які стосуються держав зі статусом «держави, що фінансують тероризм». І рішення про визнання конкретної держави такою, що фінансує тероризм, кожна країна як суб’єкт міжнародного права приймає окремо.

У світі є декілька держав, які мають процедуру визнання держав посібниками терористів і встановлюють відповідальності за це, передовсім це Сполучені Штати Америки, Державний департамент США визнає на сьогодні з таким статусом чотири країни – Іран, Сирію, Північну Корею і Кубу. 

10 травня 2022 сейм Литви також проголосував за те, щоб статус держави-терориста був закріплений за росією. Зараз треба розглядати це виключно як інструмент, за допомогою якого неможливо надавати дипломатичний імунітет особам, які керують такою державою. Це є одним із тих обмежень, які встановлюються за державами з таким статусом.  

Яке покарання чекає на «державу-терориста»?

Для нас важливо, щоб існувала можливість притягнення до відповідальності на міжнародному рівні вищих керівників держави, які будуть визнані такими, що фінансують тероризм. Це дуже важливий фактор, бо він буде встановлений не на якийсь короткий термін, не на кілька місяців з можливістю перегляду, як, наприклад, санкції Європейського Союзу, що запроваджені до січня 2023 року. Цей статус буде переглядатися тільки після того, як сама держава змінить політику, будуть зміни в характері діяльності цієї держави, так як це відбувалося з Південним Суданом, коли США знімали обмеження і санкції, перш за все, фінансові. 

Для держави, яка отримала статус держави, що фінансує тероризм, це додатковий набір санкцій, які обмежують саме ту діяльність, яка визначена як терористична. Саме для подолання такої злочинної діяльності встановлюється заборона на постачання озброєння, на постачання продукції, яка має подвійний характер використання і може бути використана у воєнних цілях, це додаткові фіскальні та фінансові санкції, встановлення фінансового контролю за всіма операціями. Включається також механізм розслідування тероризму. І звісно, вищі посадові особи держави втрачають дипломатичний або функціональний імунітет. 

Однією із суттєвих проблем на сьогодні у притягненні до відповідальності на міжнародному рівні саме воєнних злочинців, якими є вищі посадові особи росії. В першу чергу ми повинні ставити акцент не на те, що росія здійснює терористичні за характером акції, а на те, що вона порушує норми міжнародного гуманітарного права і вчиняє воєнні злочини, тому що тут є дуже чіткий механізм притягнення до відповідальності. Має бути створений трибунал, який буде розглядати окремо злочини, пов’язані з агресією і це буде охоплювати весь широкий масив злочинів, пов’язаний із тим, що може бути оцінено в політичному і дипломатичному контексті також як і  злочини терористичного характеру, вчинені державою-терористом. 

Виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини Олександр Павліченко

Чи можуть визнати путіна терористом №1?

Список, в якому Усама Бен Ладен був терористом №1 складав Держдепартамент США після теракту в Нью-Йорку 11 вересня 2001 року. З позиції однієї держави була побудована шкала небезпеки щодо тих осіб, які являли загрозу для США. Так, Усама Бен Ладен був на першій позиції в цьому списку. Чи складає таку саму небезпеку №1 для США володимир путін, або хтось з його членів уряду, міністрів, воєнних керівників? Скоріш за все, це не зовсім так, тому перший номер за ним США закріпити не зможуть. 

Інша ситуація коли такий список будуть складати Литва, Латвія, Україна. Тут путін може бути на першому місці, але це не юридична фіксація, це більше політична оцінка рівня небезпеки особи. І ця особа не одна в подібному списку – це перелік тих, до кого застосовують конкретні санкції, кого розшукують. Коли розшукували Усаму Бен Ладена була ціла кампанія з оголошеними винагородами. Тобто це цілий процес ліквідації небезпеки і загрози, яку несуть ці злочинці, а не просто список тих, кого не люблять. 

Коли ми говоримо про володимира путіна, то так, ми можемо його називати негідником, терористом, він передовсім є воєнним злочинцем. Він розв’язав збройну агресію відносно України і війну, яка тягне за собою воєнні злочини. Тут правильніше не розмивати рамки. Коли ми говоримо про притягнення до відповідальності на міжнародному рівні, а це передовсім міжнародний кримінальний суд, то він розглядає порушення міжнародного гуманітарного права. Це воєнні злочини, свідками яких ми є. Це обстріли мирних кварталів, вбивство цивільних і весь широкий спектр злочинів, який визначає Римський статут, який у переліку містить кваліфікації 25 видів воєнних злочинів, які, на жаль, мають місце під час війни, яку росія відкрито розпочала після 24 лютого, а веде за фактом з 2014 року. 

Ми працювали нещодавно в Гаазі із секретаріатом Міжнародного кримінального суду, і підкреслювали факт, що потрібна кваліфікація всіх дій з 2014 року, коли росія намагалася грати в миротворця щодо врегулювання конфлікту на Донбасі, а Україна заявляла, що росія є стороною. Потрібен перегляд всієї парадигми, починаючи з 2014 року. Війна в нас триває вісім років. Ми це розуміємо і говоримо, але на міжнародному рівні, хоч вони і погоджують з нами, бачать відкриту війну з 24 лютого 2022 року.