Що робити, коли міліція не поспішає прибути на Ваш виклик - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Що робити, коли міліція не поспішає прибути на Ваш виклик

Новина

5 березня на сайті громадського проекту «Дорожній контроль» розміщений лист під красномовною назвою

«Вызов милиции на ограбление стал платным»:

         Дорогие друзья в Дорожном Контроле. Подскажите пожалуйста как нам лучше поступить и распространить данную информацию. Чтобы честных людей не грабили средь бела дня, а милиция не крышевала преступников.
          Имели честь отдыхать с семьёй в славном городе Вышгороде в воскресенье 27 февраля 2011 года. Дело было на лыжной базе по ул. Ватутина 102. Оставили машину на парковке как белые люди на сигнализацию марки Sheriff. Вернулись с катания и обнаружили отсутствие вещей в машине, хоть она была на сигнализации. Пропали ценные вещи: 3 мобильных телефона, навигатор GPS и 2500 грн.
        Но наше возмущение не по этому поводу.
        Поведение нашей родной милиции это один большой, большой вопрос. Немедленно позвонили по номеру 102 и сразу попали на Вышгородскую милицию. Сказали – приедем через полтора часа. Через полтора часа мы позвонили снова. Дежурный с фамилией Ковальчук (Коваленко?) попросил «помочь ребятам на бензинчик». На что мы ответили, что все деньги были украдены до вас, за тем в
общем-то к вам и обратились. Еще через два часа было ясно, что к нам никто не приедет. В итоге прождав три с половиной часа на морозе мы решили здоровье дороже и мы явились в Вышгородское РОВД сами.
        Приехав в славное РОВД г. Вышгород нам сказали, что «милиции мало, преступников много». Мы примем заявление не раньше чем через два часа, т.к. все заняты. После чего мы сказали спасибо большое. Работник милиции спросил – не имеем ли мы претензий. Мы конечно претензий не имеем. Написать заявлению в милицию действительно очень сложно.
       Администратор лыжной базы нам сообщил, что за день до этого была ограблена аналогичным образом другая машина Skoda. И точно также ребята не дождались милиции и поехали домой. По нашему общему мнению, нам так показалось, что кто-то кого-то крышует. Не принять заявление в течение более 5 часов это нонсенс.

Alex Krakovsky

         Таке звернення за допомогою до громадських організацій є показовим, оскільки свідчить – окремі міліціонери у райвідділах знахабніли настільки, що вже повністю ігнорують не тільки проблеми пересічних громадян, а і вимоги власного міністра, який зовсім недавно запевняв «завдання міліції – максимально швидко і адекватно реагувати на будь-яку заяву чи повідомлення, яке поступили до міліції. Але при цьому працівники міліції не повинні думати ні про збільшення кількості злочинів, ні про будь-яку статистику, ні про відсотки»  (Анатолій Могильов: “Саме думка громадськості – найголовніший  фактор оцінки правоохоронців у всьому світі. Так буде і в Україні”)

      Так як керівництво МВС до теперішнього часу не відреагувало на вказаний вище факт грубого нехтування правами громадян, Асоціація Українських моніторів дотримання прав людини у діяльності правоохоронних органів надає свої коментарі і практичні поради з приводу події, якими, до речі, люб’язно пропонуємо скористатись працівникам служби внутрішньої безпеки чи прокуратури при проведенні відповідного службового розслідування.

            Що порушено?

       Співробітниками Вишгородського райвідділу міліції проігноровано настільки велику кількість нормативних документів МВС України, що із їх загального числа доцільно привести лише основні.
      Міліціонерами не виконані пункти 4.2., 4.3. «Інструкції з організації реагування органів внутрішніх справ на повідомлення про злочини інші правопорушення та події» (затверджена наказом МВС України від 04.10.2003 №1155) та пункт 6.1.2. «Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України, направленої на захист інтересів суспільства і держави від протиправних посягань» ( затверджена наказом МВС України від 28.04.2009 №181). Відповідно із зазначеними нормативними актами, оперативний черговий райвідділу був зобов’язаний невідкладно зареєструвати отриману по телефону інформацію про крадіжку речей і грошей з автомобілю у журналі реєстрації заяв і повідомлень про злочини та негайно направити на місце події слідчо-оперативну групу (СОГ), дільничного інспектора міліції, інші наряди або окремих посадових осіб.
        Всі пояснення на кшталт «Міліції мало, злочинців багато» до уваги не приймаються, оскільки, відповідно до цих же інструкцій, при отриманні одночасно кількох повідомлень про злочини, черговий повинен забезпечити відповідне реагування на всі , задіявши для цього додаткові СОГ і оперативні групи (ОГ). У разі неможливості негайно перевірити ці повідомлення наявними силами, оперативний черговий має доповісти про це начальникові міліції та за його вказівкою зібрати, екіпірувати та направити на місця події додаткові сили та засоби.
        Нормативні документи МВС України містять чіткі положення щодо термінів прибуття оперативних груп міліції на місце скоєння злочину. Відповідно до пункту 2 наказу МВС України від 04.20.2003 №1155 «Про вдосконалення реагування на повідомлення про злочини, інші правопорушення і події та забезпечення оперативного інформування в органах і підрозділах внутрішніх справ», загальний термін прибуття працівників міліції на місце події вираховується просто: до часу збору і підготовки оперативної групи до виїзду додається час, мінімально необхідний для подолання відстані від ОВС до місця події .
       При цьому час підготовки і збору для виїзду становить:
      – для основних слідчо-оперативних груп, оперативних груп, нарядів патрульної служби (ПС), дорожньо-патрульної служби ( ДПС) та інших службових нарядів – до 10 хвилин;
      – для додаткових СОГ, ОГ, нарядів ПС та ДПС при чергуванні за місцем служби – до 15 хвилин;
     – при чергуванні працівників міліції за місцем проживання – до 20 хвилин.
       Таким чином до 20 хвилин (максимально можливий термін для збору групи) додаємо час, необхідний для подолання автомобілем відстані від Вишгородського райвідділу міліції до лижної бази, де був скоєний злочин.

        Далі. Відповідно до пункту 6.1.2. «Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України, направленої на захист інтересів суспільства і держави від протиправних посягань» ( затверджена наказом МВС України від 28.04.2009 №181), при особистому зверненні заявника до чергової частини з повідомленням про вчинений злочин, оперативний черговий зобов’язаний вимовити одну з таких фраз: “Уважно слухаю Вас”, “Готові допомогти”, чітко і розбірливо назвати своє прізвище, ім’я, по батькові, посаду, а потім, відповідно до пункту 3.9. «Інструкції про порядок приймання, реєстрації та розгляду в органах і підрозділах внутрішніх справ України заяв і повідомлень про злочини, що вчинені або готуються” (затверджена наказом МВС України від 14.04.2004 №400), водночас з реєстрацією заяви, оформити і видати заявнику талон-повідомлення , у якому зазначається:
        а) відомості про особу, яка прийняла заяву;
       б) реєстраційний номер заяви по ЖРЗПЗ;
       в) найменування ОВС адреса, службовий телефон, дата прийняття заяви;
       г) підпис, ініціали і прізвище оперативного чергового, або спеціально уповноваженого працівника, який оформив талон-повідомлення.
       Заявник розписується за отримання талона-повідомлення на талоні-корінці, проставляє дату і час його отримання. Талон-корінець залишається в черговій частині органу внутрішніх справ.

       Хто винен ?

         Відповідно до пункту 2.1. «Інструкції про порядок приймання, реєстрації та розгляду в органах і підрозділах внутрішніх справ України заяв і повідомлень про злочини, що вчинені або готуються» (затверджена наказом МВС України від 14.04.2004 №400), оперативний черговий зобов’язаний цілодобово приймати заяви і повідомлення про злочини, що вчинені або готуються, незалежно від місця і часу їх вчинення, повноти отриманих даних, а також особистості заявника.
         Відповідно до пункту 1.4.1. «Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України, направленої на захист інтересів суспільства і держави від протиправних посягань» (затверджена наказом МВС України від 28.04.2009 №181) приймання, реєстрація заяв і повідомлень про злочини, інші правопорушення й події, організація негайного реагування на них – є одним з основних завдань службової діяльності чергової частини , за якою керівництвом органу внутрішніх справ оцінюється ефективність її діяльності.

      Що робити ?

       По зазначеному інциденту – писати аргументовану, з посиланням на перелічені вище положення нормативних документів скаргу на дії співробітників в орган прокуратури, акцентуючи увагу на тому, що саме несвоєчасне реагування міліціонерів Вишгородського райвідділу міліції на повідомлення про крадіжку вірогідно унеможливило швидке розкриття цього злочину, як кажуть у міліції «по гарячих слідах».
        Вимагати проведення службового розслідування, перевірки наявності відповідного запису про крадіжку у журналі реєстрації заяв і повідомлень про злочини і, головне, вивчення записів розмов з черговою частиною по телефону ( телефонні розмови по лінії «102» в обов’язковому порядку фіксуються на відповідний пристрій).

          У випадку, коли комусь доведеться потрапити у подібну ситуацію у подальшому, необхідно скористатись простим алгоритмом дій:

        1. Запитати та зафіксувати установчі дані (прізвище та ім’я) та звання оперативного чергового райвідділу міліції, який з Вами розмовляє.
       2. Якщо цей оперативний черговий починає торгуватись щодо «бензинчика» або встановлює якість нереальні терміни прибуття оперативної групи до місця вчинення злочину, невідкладно зателефонувати оперативному черговому, але вже обласного управління МВС, проінформувати його про неналежне реагування на повідомлення про злочин з боку оперативного чергового територіального райвідділу міліції та зажадати невідкладного реагування на Вашу заяву.
       Одночасно вимагати проінформувати про відсутність реагування на Вашу звернення у райвідділі відповідального від керівництва органу внутрішніх справ (керівник вищої линки, який протягом доби контролює несення служби підлеглими) і зажадати його особистого прибуття до чергової частини або місця Вашого перебування для припинення порушення Ваших прав і забезпечення належного реагування на Ваше повідомлення про злочин. Слід пам’ятати, що жоден з керівників міліції обласного рівня не зацікавлений у розголошенні фактів порушення законодавства підпорядкованим йому персоналом, а тому, зазвичай, відповідальний швидко наводить порядок у своєму відомстві.
        3. Проінформувати про факт неналежного реагування черговою частиною на повідомлення про вчинення злочину по телефону «довіри» чи «гарячої лінії» МВС України, обласного УМВС, інспекції з особового складу, внутрішньої безпеки, номера яких розміщені на інформаційному стенді у кожному міськрайвідділі та веб-сайтах обласних управлінь міліції.  Власне, саме для цього ці “гарячі лінії” та “телефони довіри” і існують.
       Відповідно до пункту 1 наказу МВС України від 04.10.2003 року №1155-2003, за такими повідомленнями протягом 3-х днів повинно бути проведене службове розслідування з подальшим покаранням винних, включно до звільнення з органів внутрішніх справ та направлення матеріалів до прокуратури для вирішення питання про їх притягнення до кримінальної відповідальності
        Додатково можна написати скаргу на ім’я начальника УМВС області з приводу незадовільної організації роботи чергової частини райвідділу або звернутись до прокуратури із заявою про порушення Ваших прав міліціянтами.

        «Оцінка роботи міліції буде здійснюватися тільки по думці населення про діяльність органів внутрішніх справ, адже саме думка громадськості – найголовніший фактор оцінки правоохоронців у всьому світі. Так буде і в Україні» – на цьому наголошував Міністр внутрішніх справ, а отже давайте спільно оцінювати нашу міліцію.