Розпочалася реформа Європейського суду з прав людини у Страсбурзі
Комітет Міністрів Ради Європи 12 травня впродовж своєї сесії на початку травня 2004 року прийняв новий Протокол № 14 Європейської Конвенції про захист прав людини та основних свобод, який від тепер відкритий для підписання країнами-учасницями Ради Європи. Протокол № 14 втілив план реформи Європейського суду з прав людини, що був розроблений Організаційним Комітетом з прав людини (CDDH).
План реформи суду спрямований на три ключові питання:
1) попередження порушень Конвенції на національному рівні та удосконалення національних засобів захисту прав;
2) відфільтрування значної кількість скарг для розглядання найважливіших питань;
3) покращення та пришвидшення виконання рішень Європейського Суду.
Для покращення імплементації норм Конвенції в національні правові системи пропонується Комітету міністрів Ради Європи прийняти три рекомендації щодо навчання та розробки освітніх програм для вищих учбових закладів, щодо перевірки відповідності національного законодавства і практика Європейській Конвенції, а також щодо удосконалення національних засобів захисту прав людини.
Для більшої ефективності Європейського Суду в Страсбурзі Протокол № 14 передбачає такі основні зміни:
1) визначення чітко неприйнятних заяв: рішення щодо неприйнятності, що зараз приймається трьома суддями, буде прийматися одним суддею за допомогою спеціального не судового репортера. Ідея спрямована покращити фільтрування справ, які ґрунтуються на „надії”;
2) повторні справи: якщо справи, що надходять до суду, стосуються того ж самого структурного дефекту національної правової системи, пропонується, щоби вони визнавалися прийнятними і вирішувалися радою з трьох суддів (зараз такі справи розглядаються судом у складі 7 суддів) і за спрощеною процедурою;
3) нові критерії прийнятності: запроваджується певна можливість гнучкості для суду, але поруч з існуючими умовами прийнятності заяв (таких як використання усіх національних засобів, подання скарги у шести місячний термін) також передбачаються нові умови. Відповідно до нових умов Суд може визнати скаргу неприйнятною, якщо особа не страждала від значної шкоди, і ґрунтуючись на „повазі до прав людини” суд може не розглядати справу по суті. Однак, з метою гарантування того, що заявник навіть з незначними скаргами, не залишився без юридичних заходів, суд не може відхилити таку справу, якщо у країні відсутні відповідні засоби захисту. Нові критерії прийнятності скарги не будуть застосовуватися до скарг, що надійшли до набрання чинності Протоколом, але не більше двох наступних років.
З метою покращення виконання рішень Європейського суду відповідно до Протоколу № 14 буде надано додаткових повноважень Комітету Міністрів Ради Європи розпочинати судові процеси у країнах, що не виконують рішень. Також Комітет міністрів має право звертатися до Європейського суду з проханням тлумачити та роз’яснювати судові рішення. Це допоможе Комітету Міністрів виконувати свій обов’язок щодо контролю над виконанням судових рішень і особливо у визначенні заходів, необхідних для виконання рішень.
Також протоколом передбачено вжиття інших заходів, зокрема, зміна терміну повноважень суддів: замість існуючого шестирічного терміну, що може поновлюватися, запроваджується один дев’ятирічний термін, а також вносяться зміни з огляду на приєднання Європейського Союзу до Конвенції.
На сесії Комітету Міністрів Ради Європи Протокол № 14 підписали 17 країн: Вірменія, Хорватія, Естонія, Данія, Франція, Грузія, Греція, Ісландія, Ірландія, Італія, Латвія, Люксембург, Нідерланди, Норвегія, Румунія, Словенія та Швейцарія.
Генеральний секретар Ради Європи Вольтер Швіммер привітав прийняття Протоколу № 14. Він виразив своє задоволення з приводу того, що одразу така велика кількість країн підписали його за такий короткий термін.
Протокол № 14 набирає чинності через три місяці після того, як усі учасники Європейської Конвенції приєднаються до Протоколу.
Текст Протоколу та більше інформації про реформу Європейського суду з прав людини англійською можна знайти тут:
http://www.coe.int/ECHR-reform
Володимир Яворський,
Секретаріат Ради українських правозахисних організацій