Реформа судової системи України має враховувати положення концепції перехідного правосуддя - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Реформа судової системи України має враховувати положення концепції перехідного правосуддя

Новина

На цьому наголосив виконавчий директор УГСПЛ Олександр Павліченко, який був спікером на вебінарі «Забезпечення справедливості та правосуддя в Україні», який організувала Громадська організація “Україна-2050”.

Україна увійшла у нове правове становище у 2014 році, коли Російська Федерація почала збройну агресію проти України, окупувавши Крим і розв’язавши збройний конфлікт на Сході України. Та наше законодавство, яке було розраховане на мирне існування, виявилося не зовсім готовим до розслідування і переслідування дій, які можна вважати міжнародними злочинами (воєнні злочини, злочини агресії і, частково, злочини проти людяності), воно не встигало за тим, як відбувалися зміни у реальному житті і це становить проблему до сьогодні. Україна не здатна належно кваліфікувати, розслідувати і притягати до відповідальності тих, хто вчиняв і продовжує вчиняти такого роду злочини. Тож Олександр Павліченко на вебінарі розповів про конкретні проблеми у законодавчому полі, які досі не були розв’язані.

Ці проблеми уже вербалізовані у концепції перехідного правосуддя, яка наразі розробляється у робочій групі з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Комісії з питань правової реформи при Президентові України. Нині ж напрацьовується і концепт реформи судової системи України, який має бути пов’язаний з документом, зазначеним вище.

Серед пріоритетних напрямків необхідного удосконалення правосуддя в Україні Олександр Павліченко виокремив імплементацію норм міжнародного гуманітарного та кримінального права в національне законодавство. Це дозволить чітко встановити відповідальність за воєнні злочини. На сьогодні в Україні для цих цілей існує 2 статті –  437 та 438 Кримінального кодексу України, але вони рамкові та, фактично, не працюють. Зрушити з місця питання притягнення до відповідальності може ухвалення законопроекту 2689 (https://bit.ly/3ezWRkS), що передбачає зміни Кримінального кодексу України, які розширять і конкретизують перелік злочинів.

Допомогти у вирішенні проблем, пов’язаних зі збройною агресією, змогла б і ратифікація Римського статуту. Тим паче, Україна уже визнала юрисдикцію Міжнародного кримінального суду (МКС), коли двічі скористалася механізмом, який міститься у статті 12 Римського статуту. Тож наразі Україна уже має зобов’язання про співробітництво з МКС та має виконувати всі його рішення, а ратифікація Римського статуту дозволить Україні мати ще й права. Йдеться про право бути членом Асамблеї держав-учасниць МКС, право виносити питання на порядок денний Асамблеї та брати активну участь в її роботі, право вносити кандидатуру судді Міжнародного кримінального суду від України, право брати участь у виборах Прокурора МКС та інші.

Окремо під час вебінару Олександр Павліченко зупинився на питанні амністії, яка має застосовуватися до осіб, що брали участь у збройному конфлікті. В Україні уже є кілька законопроектів, присвячених цьому питанню, але, вважає правозахисник, першочергово ми повинні зосередитися на концепті та вирішити хто буде притягатися до відповідальності, а хто – ні. Цього досі зроблено не було, поки лише тривають досить напружені дискусії.

Норми мають гармонійно співіснувати з іншими положеннями, розробленими європейськими інституціями. Зокрема, йдеться про Європейський суд з прав людини, який постійно напрацьовує нові стандарти у сфері прав людини. Наразі Україна ініціювала 4 міждержавні справи проти РФ, які пов’язані зі збройним конфліктом. Рішення у них визначать низку стандартів, які потім допоможуть розв’язати решту питань – компенсації за вчинені руйнування, за нанесені моральну і матеріальну шкоди, за вбивства, за катування.

Також уже «перезрілою» проблемою Олександр Павліченко називає розшук зниклих безвісти. Перш за все, Україні потрібно створити реєстр зниклих у ході збройної агресії РФ, який буде відокремлений від загального реєстру зниклих безвісти, який існує в Міністерстві внутрішніх справ.

«Надзвичайно важливим є стратегічно-системний підхід до розробки концепту усього законодавства, яке має бути не лише узгодженим між собою, а не сегментованим, а й узгоджуватися з міжнародним законодавством», – зазначив Олександр Павліченко наприкінці свого виступу.

Нижче можна переглянути запис вебінару «Забезпечення справедливості та правосуддя в Україні» та виступи інших учасників – Президента Громадської організації «Україна-2050» Евгена Чолія, Голови Правління УГСПЛ Євгена Захарова, судді Тернопільського міськрайонного суду Віктора Братасюка та третього Президента Національного унівeрситету «Києво-Mогилянськa академія» Андрія Мелешевича.

https://www.facebook.com/104175214679132/videos/280267583242086/

Матеріал підготовлений в рамках Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії».

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine