Публічна заява українських організацій громадянського суспільства щодо визначення та державної реєстрації кінцевих бенефіціарних власників організацій громадянського суспільства
Верховній Раді України
Міністерству юстиції України
На підставі набуття чинності останніми змінами до законодавства у сфері запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, до 11.10.2021 р. більшість юридичних осіб, чиї засновники (власники, учасники, члени вищих керівних органів тощо) підпадають під визначення кінцевих бенефіціарних власників, зобов’язані внести до ЄДР інформацію про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності.
Разом з тим, від внесення інформації про кінцевого бенефіціарного власника звільнені винятково політичні партії та їхні структурні утворення; профспілки, об’єднання організацій профспілок, передбачені статутом профспілок та їхніх об’єднань; творчі спілки та їхні місцеві осередки; організації роботодавців та їхні об’єднання; адвокатські об’єднання; ОСББ; торгово-промислові палати; релігійні організації; державні органи; органи місцевого самоврядування та їхні асоціації; державні та комунальні підприємства, установи та організації.
Законом посилено вимоги до вже зареєстрованих юридичних осіб у частині подання державному реєстратору інформації про наявність або відсутність кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності. При цьому, на вчинення відповідних дій відведено тримісячний строк, який розпочався 11 липня та спливає вже незабаром – 11 жовтня.
У зв’язку зі вказаним, Міністерством юстиції України було затверджено оновлення до Форми 2 (“Заява щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади); Форми 4 (“Заява щодо державної реєстрації юридичної особи – громадського формування”); Форми 6 (“Заява щодо підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи”).
Разом з тим, уповноважені ЦОВВ на сьогодні досі утримуються від надання офіційних роз’яснень щодо порядку заповнення відповідних форм та подання документів, що на практиці призводить до відмов у внесенні інформації про кінцевих бенефіціарних власників або внесення до ЄДР недостовірних відомостей. Фактично, суб’єкти господарювання ставляться в умови, за яких вчинення ними дій, спрямованих на приведення відомостей про них у відповідність до вимог законодавства опосередковано блокується державою.
Зокрема, йдеться про встановлення завідомо недостатнього строку для подання суб’єктами господарювання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників, відсутність офіційних рекомендацій або роз’яснень з боку уповноважених державних органів.
Зважаючи на те, що з організаційної точки зору окреслена процедура є досить складною, на сьогодні у державі виникла ситуація, за якої до моменту завершення кінцевого строку подання відповідної інформації значна частина суб’єктів господарювання не встигне забезпечити надання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників до 11 жовтня поточного року. У протилежному разі, за неподання або несвоєчасне подання державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника або про його відсутність чи документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціара юридичної особи передбачено штраф у розмірі від від 1000 до 3000 НМДГ (тобто, у 2021 році від 17 000 до 51 000 грн), при чому, відповідно до ст. 166-11 КУпАП, до відповідальності притягуватиметься керівник юридичної особи.
У своїй сукупності наведене, крім іншого, унеможливлює повноцінне забезпечення відповідним особам вимог якості закону, як невід’ємної складової принципу верховенства права, гарантованого як ст. 8 Конституції України, так і Загальною декларацією прав людини. Так, положення аналізованих змін до закону суперечать вимогам про те, що закон має бути доступним для зацікавлених осіб та сформульованим з достатньою точністю для того, щоб надати їм можливість регулювати свою поведінку аби бути здатними – за потреби, за відповідної консультації – передбачати тією мірою, що є розумною за відповідних обставин, наслідки, які може потягнути за собою його дія.
Відтак, на сьогодні держава в особі уповноважених органів законодавчої та виконавчої гілок влади має вжити негайних заходів щодо врегулювання наведеної ситуації.
Водночас, 22 вересня поточного року парламентським Комітетом з питань економічного розвитку було рекомендовано Верховній Раді України до прийняття у першому читанні законопроєкту № 5807, яким передбачено, що у разі, якщо засновниками юридичної особи є виключно фізичні особи, які є кінцевими бенефіціарними власниками такої юридичної особи, інформацію про її кінцевого бенефіціарного власника не зазначають; для реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, фізична особа, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи подає нотаріально засвідчену копію документа, що посвідчує особу лише у разі відсутності вказаного документа у матеріалах реєстраційної справи або у разі його зміни; збільшити строк виконання обов’язку юридичними особами, зареєстрованими до набрання чинності цим Законом, щодо повідомлення державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності з трьох місяців до одного року.
Відповідні зміни уможливили б зняття соціальної напруги навколо аналізованого питання, дозволивши забезпечити належне та своєчасне подання юридичними особами відповідних відомостей.
З огляду на вищезазначене, беручи до уваги необхідність консолідації зусиль органів державної влади та організацій громадянського суспільства в напрямку забезпечення прав суб’єктів господарювання, закликаємо:
- Верховну Раду України забезпечити ухвалення у другому читанні та в цілому проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зазначення та подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності юридичної особи» № 5807 від 20.07.2021 року;
- Міністерство юстиції України забезпечити розробку офіційних методичних рекомендацій щодо здійснення процедури внесення відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності громадських об’єднань зі статусом юридичної особи та благодійних організацій.
- Суб’єктів законодавчої ініціативи запропонувати внести законопроєкт щодо перегляду санкції статті 166-1 КУпАП в напрямку її зниження, у тому числі, шляхом диференціації рівня або усунення санкції щодо неподання відомостей про КБВ для ОГС.
Організації громадянського суспільства, що висловилися на підтримку заяви:
ГС “Українська Гельсінська спілка з прав людини”
ІСАР “Єднання”
Український незалежний центр політичних досліджень (УНЦПД)
Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ)
МБО “Німецько-українська партнерська мережа”
ГО “Розвиток разом”
БО “БФ «Станція “Харків»”
ГО “Батьки в дії”
Коаліція ГО “Запорізька Рада Реформ”
ГО “УКРАЇНА:ДІЙ”
ГО “Галицький інститут розвитку”
Херсонська міська громадська організація “Центр сприяння інформаційним технологіям ім. Стіва Джобса”
ГО “Творче об‘єднання «Ніч в Університеті»”
ГО “Академічний центр «Наука та освіта»”
Благодійний фонд “Міжнародна фундація розвитку”
Благодійна організація “БФ «Територія творчості»”
ГО “Експертна група «Сова»”
БО “Міжнародна благодійна фундація лікаря Бєрсєнєва”
Громадська організація “Об’єднання вимушених переселенців Донбасу «ДОБРОТВОР»”
Громадська організація “Об’єднаний ветеранський рух «ВзаємоДія»”
ГО “Фонд місцевої демократії”
ГО “Інститут реформ та інновацій”
ГО “Інститут соціальної політики регіону”