При перетині лінії розмежування фіскали не мають права вилучати у громадян кошти – вони не є товаром, доведено у суді - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

При перетині лінії розмежування фіскали не мають права вилучати у громадян кошти – вони не є товаром, доведено у суді

Новина

Правозахисники звертають увагу, що останніми місяцями збільшилась кількість звернень громадян щодо складання протоколів про адміністративне порушення при перетині КПВВ «Станиця Луганська» за переміщення товарів та грошових коштів на тимчасово окуповані території. І часто суд стає на бік громадян.

У березні до приймальні УГСПЛ Станиці Луганській звернувся пенсіонер, мешканець окупованого Луганську. Напередодні він перетинав контрольно-пропускний пункт і мав особисті речі та грошові кошти – $2 тис. Представники Державної фіскальної служби звернули увагу, що, нібито, перевезення такої суми грошей – порушення вимог наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 52 від 14.07.2020 року, а отже пенсіонер має бути покараний відповідно до ч.1 статті 204-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Що і сталося – податківці кошти конфіскували.

«Зазвичай пенсіонери з тимчасово окупованих територій виїздять рідко – тоді отримують пенсію одразу за кілька місяців, і перевозять її в ОРДЛО у вигляді іноземної валюти, – говорить Роман Лихачов, адвокат громадської приймальні УГСПЛ у Станиці Луганській. – Якщо подивитися на статистику фіскальної служби, то вона свідчить, що при перетині КПВВ ті вилучають як товарів, так і грошей, на суму в десятки мільйонів гривень. І чомусь часто під конфіскацію потрапляють саме ті кошти, які люди отримали як пенсії чи інші соціальні виплати. Інколи забирають все – і не відомо, за що людина має жити. Потім у судах доводиться доводити законність походження цих коштів та повертати їх».

Так сталося у випадку луганського пенсіонера. Він з рішенням фіскалів не погодився та звернувся до юристів УГСПЛ у Станиці Луганській. Вони допомогли написати документи для судового засідання. Справу розглянув Станично-Луганський районний суд Луганської області. Пенсіонер у суді пояснив: конфісковані грошові кошти – це його пенсія за рік, надав підтверджуючі документи. Зрештою, суд не визнав грошові кошти товаром в розумінні статті 204-3 Кодексу України про адмінправопорушення – провадження закрили, а конфіскована пенсія повернулась громадянину.

«Виходячи із системного аналізу Постанови КМУ № 99 від 01.03.2017 року «Про затвердження Порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» та Наказу міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Переліку і обсягів (вартості/ваги/кількості) обмежених або заборонених до переміщення через лінію розмежування та до/з гуманітарно-логістичних центрів товарів, а також товарів, які можуть бути віднесені до особистих речей» № 52 від 14.07.2020 року, переміщення грошових коштів не є товаром в розумінні статті 204-3 Кодексу України про адмінправопорушення, а отже і не є предметом правопорушення», – говорить Роман Лихачов. Він зазначає, що саме таку позицію вже підтримують деякі судді.

«Мова ж не про державний кордон, а лише контрольно-перепускний пункт, і на нього не можуть розповсюджуватися митні та інші правила. А у нас фактично зробили державний кордон між двома нашими територіями, нехай на деякий час і окупованими», – продовжує адвокат.

Він переконаний, що притягнення до адміністративної відповідальності громадян України за порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, тобто, за статтею 204-3 Кодексу України про адмінправопорушення, після її офіційного припинення 30 квітня 2018 року є протиправним.

«Правила, які створені, не співпадають з більшістю законодавства та суперечать Конституції України, – говорить Лихачов. – З яких причин встановлена гранична сума перевезення через контрольно-перепускні пункти «без підтверджувальних документів про їх походження» – 50 тисяч гривень (саме така визначена наказом Мінветеранів від № 52 від 14.07.2020 року «Про затвердження переліку і обсягів обмежених або заборонених до переміщення через лінію розмежування та до/з гуманітарно-логістичних центрів товарів»)? Це штучно створені перешкоди. Вони не просто обмежують жителів ОРДЛО, а й не сприяють створенню враження, що Україна вважає їх своїми громадянами. Не зрозуміло, з яких підстав у громадян вимагають доводити походження коштів. І як на місці представники фіскальної служби, не відомо за якими критеріями вирішують, чи достатні обґрунтування для перевезення готівки – вилучати кошти чи ні».

Юрист переконаний, необхідно вносити в нормативно-правові акти зміни щодо підтвердження законності походження коштів – варто вказувати, які надати документи для законності походження грошових коштів та не обмежувати в такому разі можливість їх переміщення.

Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках цієї програми.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.