Правозахисники направили до Європейського суду з прав людини докази причетності Росії до окупації Слов’янська
На початку квітня юристи УГСПЛ та британської організації European Human Rights Advocacy Centre (EHRAC) надіслали до Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) правові позиції по справах, які стосуються незаконного затримання та катування цивільних осіб у Слов’янську у період з квітня по липень 2014 року. Ці заяви були подані ще у 2014 році, а у 2018 Суд комунікував справи, тобто прийняв їх до розгляду.
У квітні 2014 року Росія розпочала збройну агресію на сході України у Слов’янську. Місто захопили незаконні збройні формування на чолі із агентом Росії Ігорем Гіркіним (Стрєлковим). Саме в цей час нашу країну сколихнули перші страшні звістки про українських полонених, катування та позасудові страти. Навесні 2014 року жертвами терористів стали троє цивільних осіб: Ігор Опря – на той час студент, який їхав додому в Красний Лиман, Павло Юров та Денис Грищук – театральний діячі, які по дорозі з Донецька до Києва зупинилися на пару годин у Слов’янську.
Усі троє були затримані незаконними збройними формуваннями, їх звинувачували у про-українській позиції та участі у Революції Гідності. Чоловіків катували, їх утримували у будівні СБУ, а згодом у відділку міліції у неналежних умовах, які принижують людську гідність, їм не надавалася медична допомога, вони зазнавали постійного психологічного тиску та погроз розправи. Окрім того, Ігоря Опрю також примушували виконувати роботу, небезпечну для життя і здоров’я.
Одним із ключових питань, яке має вирішити Європейський суд з прав людини у даних справах є те, чи мала Росія юрисдикцію над територією Слов’янська у період з квітня по липень 2014 року.
«Разом з юристами EHRAC ми зібрали докази безпосередньої причетності Російської Федерації до планування, проведення та контролю операції по вторгненню на територію України навесні 2014 року і захоплення адміністративних будівель на сході України. Також ми провели ґрунтовний аналіз прецедентної практики Європейського суду з прав людини щодо збройних конфліктів та їх застосування до ситуації в Україні. Усі ці напрацювання оформили у правові позиції, спираючись на принцип «ефективного контролю», та направили до ЄСПЛ», – зазначила юристка Центру стратегічних справ УГСПЛ Віталія Лебідь.
Довідково: Ефективний контроль передбачає притягнення до відповідальності держави, винної у порушеннях норм міжнародного права прав людини на території іншої держави – як безпосередньо, так і опосередковано – шляхом підтримки незаконних збройних угрупувань. Зокрема, в розумінні Ради Європи «ефективний контроль» держави над незаконними збройними угрупуваннями, що діють на території іншої держави, включає в себе військовий, політичний, соціальний, економічний та фінансовий компоненти.