Помилки в трудовій книжці при оформленні пенсії: як їх виправити?
При оформленні пенсії люди зіштовхуються з досить частими відмовами, які пов’язані з помилками при оформленні та заповненні трудових книжок. Найчастіше це помилки в прізвищах та іменах, які були допущені в результаті невірного перекладу роботодавцем або нечіткі печатки. З подібними проблемами стикаються й громадяни України, які мешкають на тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь. Юристи громадської приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини з питань Криму пояснили, як діяти в такій ситуації.
Що робити, якщо в трудовій книжці помилка в особистих даних?
Виправлення можливе двома шляхами:
- позасудовим — через звернення роботодавця або уповноваженого ним органу, де була допущена помилка;
- судовий — шляхом встановлення належності трудової книжки конкретній особі.
Зміна записів у трудових книжках – прізвища, імені, по батькові (ПІБ) і дати народження, виконується роботодавцем або уповноваженим ним органом за останнім місцем роботи на підставі документів (паспорта, свідоцтва про народження, про шлюб, про розірвання шлюбу, про зміну прізвища, ім’я та по батькові тощо) і з посиланням на номер і дату цих документів. Це передбачено пунктом 2.13 Інструкції про порядок заповнення трудових книжок, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту України від 29.07.1993 р. № 58.
Всі дані — прізвище, ім’я, по батькові людини та дата народження, які зазначені в трудовій книжці, мають відповідати ПІБ за паспортом.
Зміни вносяться на першій сторінці (титульному аркуші) трудової книжки.
Під уповноваженим органом слід розуміти відділ кадрів або інший підрозділ установи, який здійснює оформлення працівників, або відповідальну особу установи, на яку згідно з посадовою інструкцією покладено обов’язок ведення трудових книжок працівників.
Якщо роботодавець не був переміщений з тимчасово окупованої території АР Крим та м. Севастополя, то виправити помилку можливо лише через суд шляхом подання заяви про встановлення факту, що має юридичне значення.
Якщо пенсійний фонд відмовляє у нарахуванні пенсії та зарахуванні стажу через нечітку печатку
Відповідно до ст. 62 ЗУ «Про пенсійне забезпечення», основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Що робити, якщо її в людини немає або записи мають помилки? Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637 встановлено, що підтвердити наявний трудовий стаж при відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи можна з допомогою:
- даних, наявних в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- довідки;
- виписки з наказів;
- особових рахунків і відомостей на видачу заробітної плати;
- посвідчення;
- характеристики;
- письмових трудових договорів і угоди з відмітками про їх виконання;
- інших документів, які містять відомості про періоди роботи.
Пункт 2.4. Інструкції про порядок ведення трудових книжок для працівників визначає, що під відповідним записом у трудовій книжці обов’язково має бути печатка.
Разом з тим, обов`язок щодо внесення записів до трудової книжки покладається на роботодавців, що виключає провину особи, яка бажає призначити пенсію, у недоліках таких записів.
Крім того, відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України № 301 від 27.04.1993 року «Про трудові книжки працівників», відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації. Відповідно й недотримання правил ведення трудової книжки може мати негативні наслідки саме для особи, яка допустила такі порушення, а не для робітника, а отже, й не може впливати на її особисті права.
Отже, відповідальність за ведення трудових книжок працівника лежить на роботодавці, а відтак, відмова пенсійного фонду в призначенні пенсії з таких підстав є неправомірною та не відповідає нормам встановлених законодавством. В такому випадку радимо отримувати письмову відмову від Пенсійного фонду та звертатися до юристів приймалень УГСПЛ, які проконсультують з подальших дій.
Матеріал підготувала юристка Громадської приймальні УГСПЛ з питань Криму Ольга Садикова
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook: https://www.facebook.com/Ugspl
Instagram: https://www.instagram.com/human_rights_in_action/
Telegram юридичний: https://t.me/law_space
Telegram з анонсами подій: https://t.me/Ugspl
Twitter: https://twitter.com/UGSPL
Youtube: https://www.youtube.com/@ugsplstream
Нагадуємо, що мережа громадських приймалень УГСПЛ надає юридичну допомогу постраждалим внаслідок війни Росії проти України, за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Ми працюємо в 18 областях країни. Щоб дізнатися наші контакти, натисніть ТУТ.
У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.