Перевірки переселенців повертаються - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Перевірки переселенців повертаються

Новина

14 жовтня Порядок надання допомоги на проживання переселенцям в черговий раз змінили. Новими змінами передбачається подовження строку повторного звернення про оформлення допомоги для тих ВПО, чиї заяви, подані ще навесні через мобільний застосунок «Дія», залишилися без розгляду. Крім того, запроваджується механізм вибіркових перевірок місця фактичного проживання переселенців.

Як переподати заяви та хто буде перевіряти ВПО – розбиралися юристи Сумської приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ).

Подати повторні заяви можна до 1 грудня

Мінреінтеграції на своєму сайті 14 жовтня 2022 року розмістило повідомлення про те, що того дня на засіданні Кабінету Міністрів України прийнято рішення про продовження – до 1 грудня – строку повторного звернення з заявою про оформлення допомоги на проживання для тих внутрішньо переміщених осіб, яким не вдалося оформити цю допомогу до 30 квітня у мобільному застосунку «Дія». Ця процедура повторного звернення була впроваджена постановою Уряду від 19.08.2022 року № 923, а кінцевий строк для такого звернення дотепер був – до 1 жовтня 2022 року.

Органи соцзахисту зобов’язані прийняти у людини повторну заяву та розглянути її, навіть якщо вона зараз не може підтвердити подання першої заяви до 30 квітня – стверджується у повідомленні.

В публікації Мінреінтеграції чомусь не зазначено даних про це урядове рішення, проте його нескладно знайти – це постанова Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 року № 1168 «Про внесення змін до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам». В тексті постанови є ще інша, не менш корисна і цікава інформація. Ознайомитись з текстом Постанови можна за посиланням.

Ілюстраційне фото

Уряд конкретизував, як саме має проходити ініціація й сама процедура відновлення інформації по заявам, поданим через застосунок «Дія»: Мінцифри формує перелік ВПО, подає його до Мінсоцполітики, далі перелік через ДП «Інформаційно-обчислювальний центр Мінсоцполітики» надходить до органів соціального захисту населення для опрацювання. Якщо в цих переліках бракуватиме якоїсь необхідної інформації, соціальні працівники будуть уточнювати її безпосередньо у переселенця.

Важливо: Внутрішньо переміщена особа обов’язково має звернутися до органу соціального захисту населення, якщо за своєю заявою, поданою до 30.04.2022 року через «Дію», вона так і не отримала допомогу на проживання. Для цього до 01.12.2022 року потрібно відвідати державну установу особисто або надіслати заяву встановленої форми поштою. До заяви додатково треба долучити інформацію, збережену на носіях, що підтверджує факт подання заяви засобами Порталу Дія.

Впровадження контролю за переселенцями

Зазначеною постановою до Порядку надання допомоги на проживання внесені доповнення, згідно з якими встановлюється контроль за дотриманням вимог законодавства під час надання допомоги. Він полягає у проведенні вибіркової перевірки фактичного місця проживання переселенців співробітниками Нацсоцслужби. Рішення про перевірку прийматиме керівник (або його заступник) територіального органу Нацсоцслужби.

Результатом перевірки є складання акту встановленої форми. Якщо особа буде відсутня за адресою, зазначеною в її довідці ВПО, посадова особа робить в акті відповідну відмітку та залишає особі повідомлення про необхідність протягом десяти календарних днів прибути до органу соцзахисту для проведення ідентифікації.

У разі неприбуття внутрішньо переміщеної особи протягом вказаного строку орган соціального захисту приймає рішення про припинення надання допомоги на проживання з наступного місяця.

Юристка приймальні УГСПЛ в м.Суми Наталія Єсіна

Таким чином, поряд з визначеною Порядком відповідальністю внутрішньо переміщеної особи за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги, зазначеною урядовою постановою встановлюється і контроль за виплатою соціальної допомоги. Тобто, отримання допомоги на проживання ВПО тепер залежатиме від додаткових чинників, як то можливі помилки в базі щодо адрес та телефонів переселенців, ретельності та акуратності в роботі інспекторів тощо. Це – додаткова паперова робота у держслужбовців по складанню актів і робота «на свіжому повітрі». Це – додатковий стрес у людей, що вже його колись пережили, втікаючи від війни, а тепер вживаючи заходів для відновлення виплат після отримання записки-повідомлення про необхідність відвідати УСЗН, оскільки розминулися з інспектором.

Впровадження перевірок не є чимось дивним, оскільки певний контроль за видатками має бути. Проте сподівання на те, що владним структурам вдасться мінімізувати увесь той негатив з перевірками, на жаль, залишаються сподіваннями. Підставою для песимізму є небажання влади враховувати досвід, зокрема, пов’язаний зі здійсненням контролю за проведенням соціальних виплат ВПО у відповідності до постанови (вже нечинної) від 08.06.2016 року № 365. Так, це та сама постанова, яка Окружним адміністративним судом міста Києва 14.12.2017 року скасована, оскільки була визнана протиправною.

До того ж, не може не викликати подив впровадження в наш час такої системи контролю, коли інспекторів Нацсоцслужби посилатимуть містами і селами для складання актів (хоч і вибіркової) перевірки в той час, коли існує, наприклад, можливість проведення фізичної ідентифікації через установи Ощадбанку (кожні шість місяців відповідно до чинної постанови КМУ № 637 від 05.11.2014 року) або за допомогою кваліфікованого електронного підпису Дія.Підпис (Дія ID) чи застосунку «Дія» з тією ж функцією геолокації.

Як зазначено в постанові КМУ від 26.08.2020 року № 783 «Деякі питання Національної соціальної сервісної служби України», Нацсоцслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики і який реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, захисту прав дітей, здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей. Тож посадовим особам територіальних органів Нацсоцслужби доведеться поєднувати нове завдання – ходити містом по численним адресам фактичного проживання переселенців та свої функціональні обов’язки по захисту прав дітей і здійснення контролю за дотриманням прав дітей.

Тим часом внутрішньо переміщеним особам, які досі не зважали на невідповідність відомостей у своїх довідках та не приділяли увагу своєчасній актуалізації даних, зараз слід знайти час та відвідати орган соцзахисту для оновлення довідки, якщо в цьому є потреба.

Наталя Єсіна, юристка Громадської приймальні УГСПЛ в місті Суми 

Цю публікацію розроблено за сприяння Благодійної Організації «Благодійний Фонд «Право на захист» (ПнЗ) за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Української Гельсінської спілки з прав людини та жодною мірою не відображає офіційну точку зору Європейського Союзу та Благодійної Організації «Благодійний Фонд «Право на захист».