Публікація

Парламент прийняв в першому читанні законопроекти Президента проти корупції

БЮЛЕТЕНЬ

Української Гельсінської спілки з прав людини

„Законодавча діяльність Верховної Ради України у сфері прав людини”

(Випуск № 19, огляд законопроектів за період 11.12.2006 – 15.12.2006)

Ця публікація створена завдяки підтримці, яку надано на підставі угоди про співпрацю між Інститутом сталих спільнот (Монпельє, штат Вермонт, США) та Агентством США з міжнародного розвитку (АМР). Виражені в ній думки належать авторові (авторам) і не обов’язково відображають погляди Інституту сталих спільнот та АМР. Крім того, згадки про торгівельні марки чи комерційні товари і послуги не означають їх схвалення чи рекомендації до вжитку.

Основними тенденціями парламентської активності парламенту у сфері прав людини стали:

–  ухвалення Верховною Радою України у першому читанні законопроекту „Про національний демографічний регістр”;

–  прийняття парламентом президентських законопроектів щодо змін до законодавства з метою протидії корупції (із правками профільного комітету);

–  внесення ряду законопроектів, які направленні на забезпечення свободи слова;

–  спроба посилити відповідальність за недотримання вимог щодо вживання мов в інформаційній діяльності телерадіоорганізацій;

–  накладення Президентом вето на закон „Про державний бюджет на 2007 рік”.

 

Законопроекти зареєстровані у Верховній Раді України за період 11.12.2006-15.12.2006 р.:

1. Проект Закону про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України (щодо предметної, територіальної та інстанційної підсудності адміністративних справ). (№2715 від 11.12.2006 р., подання – народний депутат – Толстенко В.Л. (БЮТ)).

Цей законопроект передбачає:

–  запровадження розгляду справ, предметом оскарження яких є правові акти індивідуальної дії Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, у Вищому адміністративному суді України як суді першої інстанції та можливістю апеляційного оскарження рішень по таких справах у Верховному Суді України, як суді апеляційної інстанції;

–  введення чіткого переліку посад, призначення на які та звільнення з яких є предметом розгляду судової справи;

–  передбачення заборони забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії правового акту індивідуальної дії, що оскаржується, оскільки за результатами вирішення даного спору виникатимуть низка проблем у сфері регулювання трудового права.

2. Проект Закону про систему досудового слідства в Україні. (№2716 від 11.12.2006 р., подання – народних депутатів – Гусаров С.М. (Партія Регіонів), Малишев В.С.(Партія Регіонів), Олійник С.В. (БЮТ)).

Законопроектом пропонується визначити правову основу системи органів досудового слідства, їх завдання, надано перелік органів, які здійснюють досудове слідство, визначено їх структуру. Передбачено порядок фінансового та матеріально-технічного забезпечення органів досудового слідства, принципи та механізми формування штатів слідчих підрозділів; порядок призначення на посади слідчих; організацію діяльності органів досудового слідства; гарантії діяльності слідчих; контроль за досудовим слідством і нагляд за дотриманням законності органами, що його здійснюють.

Проект не має цілісної концепції побудови правоохоронних органів, оскільки не дає принципово іншої відповіді на запитання „а чим повинні займатися ці органи і які їхні основні функції”. З огляду на це, прийняття даного законопроекту без цілісної концепції реформування правоохоронних органів є необґрунтованим та передчасним.

3. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вибори народних депутатів України” (щодо ведення передвиборчої агітації та оприлюднення ЗМІ компрометуючої інформації). (№2726 від 13.12.2006 р., подання – народний депутат – Третьяков О.Ю. (Наша Україна)).

Цей законопроект визначає обставини ухвалення рішень судами щодо тимчасового призупинення дії ліцензії та тимчасову заборону випуску друкованого видання. А також цей законопроект встановлює порядок оприлюднення ЗМІ компрометуючої інформації і можливість відповіді на неї. Крім того, пропонується під час виборчого процесу скасувати обмеження для посадових та службових осіб і творчих працівників засобів масової інформації щодо поширення інформації, яка може вплинути на голосування громадян. Крім того, пропонується вилучити положення, яке надає партії (блоку) можливість на власний розсуд вимагати від ЗМІ оприлюднити відповідь на інформацію, яку вони вважають недостовірною.

Проект не відповідає низці положень Цивільного кодексу України.

4. Проект Закону про внесення змін до законів України “Про державну виконавчу службу” та “Про виконавче провадження” (щодо підпорядкування органів державної виконавчої служби Верховному Суду України). (№2732 від 13.12.2006 р., подання – народних депутатів – Корнійчук Є.В. (БЮТ), Безпалий Б.Я. (Наша Україна)).

Суть запропонованих у законопроекті змін полягає у зміні підпорядкування державної виконавчої служби, яка на даний час є урядовим органом державного управління, що діє у складі Міністерства юстиції України, Верховному Суду України.

5. Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо порядку накладання та стягнення штрафів). (№2718 від 12.12.2006 р., подання – народний депутат – Писаренко Є.В. (БЮТ)).

Цей законопроект передбачає, що рішення про накладення штрафу щодо порушень правил дорожнього руху буде накладатися не судом, а органами внутрішніх справ, що потенційно може привести до зловживань органами, які будуть виявляти і накладати стягнення за порушення правил дорожнього руху.

6. Проект Постанови про звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питання перешкоджання професійній діяльності журналістів телеканалу СТБ з боку народного депутата України Калашнікова О.І., яке відбулося 12 липня 2006 року біля будинку Верховної Ради України. (№2725 від 13.12.2006 р., подання – народний депутат – Курпіль С.В. (БЮТ)).

У цій постанові наведено результати роботи комісії, яка в цілому підтвердила обставини справи щодо перешкоджання професійній діяльності, але як висновок пропонується висловити лише осуд поведінки Калашникова О.І., і звернутися до прокуратури щодо якнайшвидшого розгляду справи.

7. Проект Закону про редакційну свободу державної та комунальної преси в процесі роздержавлення. (№2738 від 14.12.2006 р., подання – народних депутатів – Шевченко А.В. (БЮТ), Курпіль С.В. (БЮТ), Мордовець Л.М. (Соціалістична партія України)).

Цей законопроект:

–  встановлює загальну мету діяльності державної та комунальної преси – поширення об’єктивної інформації в інтересах громадян України.

–  встановлює правила співпраці органів державної влади та місцевого самоврядування і заснованими ними друкованими засобами масової інформації: заборону засновникам вимагати матеріали на узгодження, право засновників публікувати матеріали лише на підставі угод та за гроші, заборону редакції вносити зміни до матеріалів засновників.

–  містить норми, які встановлюють рівні правила для всіх друкованих засобів масової інформації щодо доступу до інформації органів державної та місцевого самоврядування, зокрема заборону надавати державним та комунальним засобам масової інформації ексклюзивну інформацію.

–   пропонує встановити додатковий захист для редакторів державних та комунальних ЗМІ, встановивши, що їх звільнення можливе лише за згодою трудових колективів. Така норма має захистити редакторів від необґрунтованих звільнень, метою яких може бути бажання встановити контроль за засобом масової інформації.

8. Проект Закону про мораторій на відчуження від редакцій державних та комунальних засобів масової інформації приміщень та майна. (№2739 від 14.12.2006 р., подання – народних депутатів – Шевченко А.В. (БЮТ), Курпіль С.В. (БЮТ), Мордовець Л.М. (Соціалістична партія України)).

Цей законопроект направлений на усунення негативних тенденцій, які посилились у зв’язку з підготовкою ЗУ „Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації”. Оскільки місцеві ради починають виходити із засновників видань, прагнучи забрати редакційні приміщення, припиняють фінансування видань, що призводить до заборгованості газет, намагаються призначити своїх редакторів.

9. Проект Постанови про Рекомендації парламентських слухань на тему: “Сучасний стан та актуальні завдання у сфері попередження гендерного насильства”. (№2740 від 14.12.2006 р., подання – народних депутатів – Грач Л.І. (Комуністична партія України), Бондаренко О.Ф. (БЮТ), Таран-Терен В.В. (БЮТ)).

У цій постанові визначено конкретні завдання для Верховної Ради, Кабміну, центральних органів виконавчої влади у сфері попередження гендерного насильства .

10. Проект Постанови про Рекомендації парламентських слухань на тему: “Рівні права та рівні можливості в Україні : реалії та перспективи”. (№2741 від 14.12.2006 р., подання – народних депутатів – Грач Л.І. (Комуністична партія України), Бондаренко О.Ф. (БЮТ), Таран-Терен В.В. (БЮТ)).

У цій постанові визначено конкретні завдання для Верховної Ради, Кабміну, центральних органів виконавчої влади у сфері забезпечення рівних прав та рівних можливостей в Україні.

11. Проект Закону про соціальний діалог в Україні. (№2748 від 14.12.2006 р., подання – Президент України).

Законопроект визначає правові засади організації та порядку ведення соціального діалогу в Україні щодо вдосконалення трудових, соціально-економічних відносин. Передбачається порядок створення та діяльності органів соціального діалогу. Зокрема, на національному рівні Президентом України утворюється Національна тристороння соціально-економічна рада, на галузевому та на територіальному рівнях центральними та місцевими органами виконавчої влади утворюються галузеві та територіальні тристоронні соціально-економічні ради.

12. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про телебачення і радіомовлення” (щодо відповідальності за недотримання вимог щодо вживання мов в інформаційній діяльності телерадіоорганізацій). (№2752 від 15.12.2006 р., подання – народний депутат – Третьяков О.Ю. (Наша Україна)).

Цей законопроект передбачає доповнення статті 10 Закону пунктом, що визначає відповідальність за недотримання вимог щодо вживання мов в інформаційній діяльності телерадіоорганізацій, а також пропонується доповнити закон визначенням, яке передбачає порушення мовного законодавства однією з підстав для анулювання ліцензії на мовлення.

Законопроект є необґрунтованим та не відповідає міжнародним стандартам. Зокрема, таке виключне суворе покарання як анулювання ліцензії не може бути виправдане за подібне порушення.

Крім того, сучасне правове поле фактично дозволяє вже сьогодні застосувати санкції за порушення умов ліцензії щодо мов мовлення.

Слід зазначити, що протягом останніх багатьох місяців Національна рада з питань телебачення і радіомовлення під будь-яким приводом фактично примусом зобов’язує мовників включати в свої ліцензії положення про 100% україномовного продукту, що ніколи не можливо виконати.

Крім того, положення щодо застосування мов в самому законі є суперечливими та часом взаємовиключними.

З огляду на це, УГСПЛ вважає даний законопроект не обґрунтованим і таким, що спрямований на обмеження свободи слова.

13. Проект Постанови про затвердження персонального складу громадських рад Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України. (№2757 від 15.12.2006 р., подання – народний депутат – Шевченко А.В. (БЮТ)).

Цим проектом постанови пропонується затвердити персональний склад громадських рад при Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України.

14. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо мораторію на приватизацію майна культового призначення, що перебуває у державній та комунальній власності). (№2758 від 15.12.2006 р., подання – народних депутатів – Турчинов А.В. (БЮТ), Боднар О.Б. (БЮТ)).

Законопроект передбачає запровадження мораторію на приватизацію/продаж будівель (споруд, приміщень) та їх окремих частин, які мали чи мають культове призначення, використовуються не за призначенням та знаходяться у державній чи комунальній власності. Це обґрунтовується тим, що в останні роки почастішали випадки приватизації та/або продажу колишнього культового майна, особливо на місцевому рівні, особам, які не мають відношення до релігійних організацій. Релігійні організації, зі свого боку, прагнуть прийняття закону про повернення їм цього майна і цим законом пропонується зберегти це майно для подальшої передачі релігійним організаціям.

Закони і постанови прийняті Верховною Радою України 11.12.2006р. – 15.12.2006р.:

1. Проект Закону про приєднання України до Конвенції про захист дітей та співробітництво з питань міждержавного усиновлення ( від 19.06.2006 № 1-1/626 вручено 21.06.2006, подання Комітету – 21.11.2006). Рішення про ратифікацію не прийнято.

Результати голосування:

За:100 Проти:0 Утрималися:1 Не голосували:341 Всього:442

Підтримали: Наша Україна.

Не підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України, БЮТ.

2. Закон України “Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування системи органів, які здійснюють боротьбу з організованою злочинністю” з пропозиціями Президента України від 31.10.2006 (вручено 02.11.2006, подання Комітету – 28.11.2006). ВР не подолала вето Президента щодо цього закону.

Результати голосування:

За:249 Проти:2 Утрималися:3 Не голосували:188 Всього:442

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України.

Не підтримали: БЮТ, Наша Україна.

УГСПЛ раніше зазначала, що даний законопроект обмежує незалежність правоохоронних органів і сприятиме корупції.

3. Проект Закону № 2112-д про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відповідальності за корупційні правопорушення (доопрацьований проект з поданням Комітету вручено 28.11.2006). Прийнято за основу.

Результати голосування:

За:348 Проти:0 Утрималися:1 Не голосували:93 Всього:442

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України, Наша Україна.

Не підтримали: БЮТ.

4. Проект Закону № 2113-д про засади запобігання та протидії корупції (доопрацьований проект з поданням Комітету вручено 28.11.2006). Прийнято за основу.

Результати голосування:

За:344 Проти:0 Утрималися:0 Не голосували:98 Всього:442

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України, Наша Україна.

Не підтримали: БЮТ.

5. Проект Закону № 2114-д про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень (доопрацьований проект з поданням Комітету вручено 28.11.2006). Прийнято за основу.

Результати голосування:

За:346 Проти:0 Утрималися:0 Не голосували:96 Всього:442

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України, Наша Україна.

Не підтримали: БЮТ.

6. Закон України “Про волонтерський рух” з пропозиціями Президента України від 21.04.2006 (вручено 07.06.2006, подання Комітету – 17.11.2006). Прийнято рішення про відхилення.

Результати голосування:

За:367 Проти:0 Утрималися:2 Не голосували:72 Всього:441

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Наша Україна, БЮТ.

Не підтримали: Комуністична партія України.

Прийняття цього закону викликало значну критику серед громадськості, тому вітаємо рішення про відхилення цього проекту.

7. Проект Закону № 2565 про внесення змін до законів України “Про державну виконавчу службу” та “Про виконавче провадження” щодо реформування органів державної виконавчої служби (від 16.11.2006 № 8165/0/2-06 вручено 28.11.2006, подання Комітету – 01.12.2006). Прийнято за основу.

Результати голосування:

За:240 Проти:1 Утрималися:2 Не голосували:200 Всього:443

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України.

Не підтримали: БЮТ, Наша Україна.

8. Проект Закону № 1096 про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України (щодо додаткових заходів по захисту прав людини в кримінальному процесі) (друге читання) (вручено 28.11.2006). Прийнято в цілому.

Результати голосування:

За:394 Проти:0 Утрималися:2 Не голосували:44 Всього:440

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України, БЮТ, Наша Україна.

9. Проект Закону №0915 про внесення змін до Закону України “Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України” (друге читання) (вручено 31.10.2006). Прийнято в цілому.

Результати голосування:

За:233 Проти:0 Утрималися:1 Не голосували:203 Всього:437

Підтримали: Соціалістична партія України, Комуністична партія України, БЮТ, Наша Україна.

Не підтримали: Регіони України.

10. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб (друге читання) (вручено 31.10.2006). Прийнято в цілому.

Результати голосування:

За:419 Проти:0 Утрималися:0 Не голосували:20 Всього:439

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України, БЮТ, Наша Україна.

11. Проект Закону № 2258 про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо розмежування переліку справ, підвідомчих господарським судам та загальним судам) (друге читання) (вручено на заміну 15.12.2006). Прийнято в цілому.

Результати голосування:

За:364 Проти:0 Утрималися:2 Не голосували:76 Всього:442

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, БЮТ, Наша Україна.

Не підтримали: Комуністична партія України.

Проектом закону №2258 вносяться зміни до Господарського процесуального та Цивільного процесуального кодексів України, Кодексу адміністративного судочинства України, а також до Закону “Про приватизацію державного майна” щодо більш чіткого розмежування справ щодо спорів з питань приватизації та корпоративних прав, які мають розглядатися у господарських, адміністративних судах та судах загальної юрисдикції.

12. Проект Закону про національний демографічний регістр (проект Цушко В.П (СПУ), Семинога А.І. (БЮТ), Оніщук М.В., Єхануров Ю.І., Мойсик В.Р. (усі НУ), Грицак В.М., Герман Г.М. (усі ПР), Мармазов Є.В. (КПУ)вручено 21.09.2006, подання Комітету – 21.11.2006). Прийнято за основу.

Результати голосування:

За:255 Проти:16 Утрималися:4 Не голосували:168 Всього:443

Підтримали: Регіони України, Соціалістична партія України, Комуністична партія України.

Не підтримали: БЮТ, Наша Україна.

УГСПЛ вже неодноразово підкреслювалось недосконалість цього законопроекту, невідповідність його міжнародним стандартам зокрема Конвенції Ради Європи про захист осіб стосовно автоматизованої обробки даних особливого характеру та Директиві Європейського Парламенту і Ради про захист фізичних осіб при обробці персональних даних і про вільне переміщення таких даних.

Підписання і накладення вето на закони Президентом України за період 11.12.2006-15.12.2006.:

1. Президент повернув до ВР Закон України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» Глава держави передав у парламент свої обґрунтовані пропозиції щодо змін до основного фінансового документа країни. Детальніше: http://www.president.gov.ua/news/data/1_12449.html

Робота комітетів Верховної Ради України за період 04.12.2006-08.12.2006.:

1. Комітет з питань правосуддя рекомендує парламенту прийняти за основу проект закону №2383 про внесення змін до Закону Української РСР “Про мови в Українській РСР” (щодо мови судочинства). Нагадаємо цей законопроект пропонує закріпити право використання російської мові у судах.

2. Комітет з питань правосуддя рекомендує парламенту прийняти в цілому проект закону про внесення змін до Кримінально – процесуального кодексу.

Законопроектом (реєстр. №2216) передбачається вилучити з підслідності слідчих органів прокуратури справи про деякі злочини проти життя, здоров`я, а також волі, честі, гідності та статевої недоторканності особи і віднести їх до підслідності слідчих органів внутрішніх справ.

3. Комітет з питань науки і освіти рекомендує парламенту прийняти за основу проект закону про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України (щодо створення умов для покращення роботи професійно-технічних навчальних закладів), поданими народними депутатами М.Садовим, К.Самойлик, В.Личуком, В.Полохалом.

Законопроектом (реєстр. №1116) передбачено надання можливості професійно-технічним навчальним закладам на отримання кредитів та відповідних дотацій, врегулювання питань оподаткування вирощеної, переробленої та реалізованої продукції для професійно-технічних навчальних закладів сільськогосподарського профілю. Проектом також пропонується звільнити від оподаткування навчального транспорту, на якому здійснюється навчання учнів і від використання якого професійно-технічні навчальні заклади не отримують прибутку.

4. Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект закону про внесення змін до Закону України “Про зайнятість населення”, поданий Кабінетом Міністрів.

5. Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування рекомендує парламенту прийняти в цілому проект закону “Про Кабінет Міністрів України”.

6. Комітет з питань аграрної політики та земельних відносин рекомендує парламенту прийняти за основу проект закону про внесення змін до деяких законів України (щодо права релігійних організацій на постійне користування земельною ділянкою).

7. Комітет з питань охорони здоров’я рекомендує парламенту прийняти за основу проект закону про затвердження Загальнодержавної програми протидії захворюванню на туберкульоз у 2007 – 2011 роках.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування