Парламент пропонує обмежити кримінальну відповідальність за блокування транспортних комунікацій при здійсненні права мирних зборів та демонстрацій - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Парламент пропонує обмежити кримінальну відповідальність за блокування транспортних комунікацій при здійсненні права мирних зборів та демонстрацій

Новина

Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності за скороченою процедурою пропонує прийняти зміни до статті 279 Кримінального кодексу України (проект № 3091 від 21.02.2003), якою передбачено відповідальність за блокування транспортних комунікацій.

Чинна стаття 279 Кримінального кодексу України передбачає відповідальність за:

–  блокування транспортних  комунікацій шляхом влаштування перешкод, відключення енергопостачання чи іншим  способом,  яке порушило нормальну роботу транспорту або створювало небезпеку для життя людей, або настання інших тяжких наслідків;

–  захоплення вокзалу,  аеродрому,  порту, станції або іншого транспортного підприємства, установи або організації.

Законопроект пропонує додати Примітку до цієї статті в такій редакції:

„Не можуть розглядатися як такі, що підпадають під дію цієї статті, акції громадян, пов’язані із здійсненням ними гарантованого Конституцією України права збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, якщо вони не супроводжувались порушенням нормальної роботи транспорту і не створювали небезпеки для життя людей або настання інших тяжких наслідків.”

Тобто виключається склад злочину, передбачений частиною другою цієї статті. Хоча і залишається питання про кримінальну відповідальність за звичайне порушення „нормальної роботи транспорту” в країні, де транспортні проблеми є невід’ємною частиною життя кожної людини. Також цікаво, що інші дії щодо порушення нормальної роботи транспорту є взагалі безкарними. За це максимально можливо застосувати дисциплінарну відповідальність. Такий контраст є явним порушенням права особи збиратися мирно, а стаття носить в цьому аспекті репресивний характер.

Також цікаво, що у цьому ж Комітеті Верховної Ради України знаходиться інший законопроект (№ 3293), який також містить зміни цієї статті, тільки редакція примітки інша. В цьому проекті примітка викладена у такій редакції:

„Примітка.  Не підпадають під дію цієї частини акції громадян, пов’язані зі здійсненням ними гарантованого Конституцією України права збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, вуличні походи і демонстрації, якщо органи виконавчої влади не забезпечували належну організацію громадського порядку, а також, якщо порушення нормальної роботи транспорту, небезпека людям або настання інших тяжких наслідків під час проведення акції, викликані непереборною силою.”

Але цей проект чомусь навіть не розглядається як альтернативний.

Слід нагадати, що саме за цією статтею останні роки найчастіше звинувачували осіб, що брали участь у мітингах та демонстраціях опозиції.

Сподіваємося, що депутати належно оцінять важливість цього проекту і приймуть його у першому читанні.

Слухання по проекту відбудуться 1 жовтня, а вже наступного дня відбудеться голосування.

Секретаріат Ради українських правозахисних організацій