Публікація

Парламент нарешті спробує вирішити проблему подвійного ліцензування телерадіокомпаній

Комітет Верховної ради України з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв’язку рекомендував парламенту прийняти за основу у першому читанні проект закону про внесення змін і доповнень до Закону України “Про радіочастотний ресурс України” (проект № 4339 від 28 січня 2004 року), внесений народними депутатами України Ю.Луценком, О.Зінченком, М.Томенком, Ю.Артеменком, М.Кухарчуком.

Підставою для розроблення законопроекту є потреба вирішення проблемних питань, які існують у сфері управління і використання радіочастотного ресурсу України.

Як зазначили автори законопроекту у пояснювальній записці, радіочастотний ресурс України вимагає особливих підходів до управління і регулювання його використання. Ефективність використання радіочастотного ресурсу суттєво впливає на розвиток найважливіших галузей, зокрема, телекомунікацій, телебачення та радіомовлення.

Попит на використання радіочастотного ресурсу надзвичайно високий, і вимоги всіх бажаючих щодо його використання задовольнити неможливо. Це обумовлено, в першу чергу, тим, що в світі швидкими темпами розробляються і впроваджуються радіотехнології, в багато разів дешевші за проводові технології; їх ефективність невпинно зростає, а вартість знижується. Проте в Україні на даний час існує багато проблем щодо використання радіочастотного ресурсу, які не вирішуються внаслідок недосконалої законодавчої бази та з інших причин. Це стосується відсутності єдиної системи управління радіочастотним ресурсом України, єдиної бази даних частотних присвоєнь, проблем із здійсненням конверсії радіочастотного спектру та виділення діапазонів частот для цивільних цілей, а саме, для розвитку сучасних радіотехнологій. Водночас з дефіцитом радіочастотного ресурсу, значна його частина залишається вільною і не використовується. Існують суттєві проблеми міжнародної координації частотних присвоєнь, внаслідок яких мають місце непоодинокі випадки втрати Україною радіочастотного ресурсу.

Автори законопроекту вважають за необхідне усунути розбіжності між положеннями законів України “Про радіочастотний ресурс України” та “Про телекомунікації”, “Про телебачення та радіомовлення”, “Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”, а також забезпечити подальшу гармонізацію законодавства України і ЄС.

Основними цілями прийняття Закону є:

– утворення єдиної системи управління і регулювання радіочастотного ресурсу України та відокремлення функцій державного управління і регулювання;

– підвищення ефективності використання радіочастотного ресурсу України, заохочення конкуренції та створення умов для впровадження нових радіотехнологій і розвитку ринку телекомунікацій, мереж радіомовлення та телебачення;

– унеможливлення незаконного використання радіочастотного ресурсу України;

– спрощення дозвільної системи використання радіочастотного ресурсу;

– вдосконалення системи державного нагляду за використанням радіочастотного ресурсу України.

Метою законопроекту є вдосконалення правової основи використання радіочастотного ресурсу України, чітке визначення прав, обов’язків і відповідальності органів державної влади, які здійснюють управління і регулювання в цій сфері, та фізичних і юридичних осіб, які використовують та/або мають намір використовувати радіочастотний ресурс України.

Водночас, законопроект передбачає більш жорсткі вимоги до ефективності використання радіочастотного ресурсу.

Законопроектом передбачено безоплатне використання радіочастотного ресурсу для цілей телерадіомовлення, виходячи з особливої суспільної значимості цієї галузі та необхідності залучення і акумулювання ресурсів для її розвитку і підвищення якості інформаційного продукту.

Від оплати за користування радіочастотним ресурсом звільняються також спеціальні користувачі і радіоаматори.

Автори законопроекту вважають, що стан нормативно-правової бази у сфері використання радіочастотного ресурсу потребує вдосконалення через невизначеність або нечітке формулювання деяких аспектів правового регулювання цього питання, а також наявність суттєвих суперечностей. Це також обумовлено тим, що протягом тривалого часу залишаються без розгляду та вирішення більше тисячі заявок на використання радіочастотного ресурсу, що стримує розвиток сфери телекомунікацій та інформаційних технологій і позбавляє Державний бюджет значних надходжень.

Комітет зазначив, що прийняття закону дозволить вирішити питання ефективного використання радіочастотного ресурсу України, збалансувати інтереси користувачів радіочастотного ресурсу, забезпечити захист інтересів держави і утворити єдину і дієву систему розподілу, виділення, присвоєння та обліку радіочастот, що позитивно позначиться на впровадженні та розвитку радіотехнологій в Україні, а відповідно, суттєво вплине на розвиток економіки держави.

Нагадаємо, що на сьогодні існує суперечність між законами. З одного боку для телерадіокомпаній повинна буде лише одна ліцензія, що видається Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення (встановлено законами ”Про телебачення і радіомовлення”, „про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”, „Про ліцензування певних видів господарської діяльності”). З іншого боку чинний закон „Про радіочастотний ресурс України” зобов’язує телерадіокомпанії отримувати ліцензію на використання радіочастотного ресурсу, що видається Державним комітетом зв’язку та інформатизації.

Секретаріат Ради українських правозахисних організацій

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: