Огляд дотримання прав людини, пов’язаних в виборчим процесом, у Чернігівській області у липні 2004 року
З офіційним стартом президентської кампанії, який прийшовся на липень, відчутно зросла напруга в громадсько-політичному житті Чернігівщини, про що говорить різке збільшення надходження до комітету інформації, яка може свідчити про порушення прав людини, пов’язаних з виборчим процесом.
З висуненням офіційних кандидатів в Президенти пожвавилась діяльність всіх потужних політичних сил регіону. Розпочалися відвідини регіону вже зареєстрованих кандидатів у Президенти України. Кандидати, які побували в обласному центрі в контексті власних передвиборчих програм активно звертались до питань дотримання діючого законодавства, боротьби з корупцією тощо. Політичні сили, перш за все опозиційні, протягом липня ще активніше використовували в своїх публічних заходах тематику комунальних тарифів, фактів корупції місцевих чиновників, активно озвучувалася тема студентського спротиву, застосування адмінресурсу тощо. Знову, як і у минулі періоди, у чистому вигляді тематика дотримання прав людини та основних свобод не піднімалася.
Загалом загострення динаміки виборчих процесів безпосередньо відбилось на ситуації з дотриманням політичних прав та свобод людини. Їх порушення, зафіксовані в регіоні, стосувалися, перш за все, виборчого законодавства. З наближенням виборів, питання стану дотримання свободи слова та думки, поглядів та переконань, права на інформацію, свободи мирних зібрань та мітингів стають все актуальнішими в зв‘язку з наявністю тенденції посилення адміністративного тиску з боку влади, появою повідомлень про залучення працівників міліції до боротьби з політичними опонентами, використання представниками органів державної влади та місцевого самоврядування державних та комунальних ЗМІ з метою маніпулювання громадською думкою у бік покращення іміджу кандидату в Президенти від влади.
Враховуючи вищенаведене у цьому дайджесті ми ставимо за мету проаналізувати основні тенденції розвитку політичних процесів в регіоні в розрізі дотримання прав людини та основних свобод, пов‘язаних з виборчим процесом.
Освіта з питань захисту права на вільні вибори та свободу волевиявлення, інших громадянських прав.
У липні активізували свою діяльність у даній сфері представники органів державної влади. Хочеться відмітити, як позитив, утворення за розпорядженням голови облдержадміністрації від 01.08.04 №202 обласної робочої групи із сприяння діяльності офіційних спостерігачів від іноземних держав і міжнародних організацій, які прибудуть в Україну у 2004 році. Керівником цієї групи призначено заступника голови, керівника апарату облдержадміністрації Миколу Стрільця. Одним з напрямків роботи цієї групи заявлено організацію проведення конференцій, семінарів, нарад тощо.
Як і у минули періоди, у липні продовжувались освітні дії щодо вивчення виборчого законодавства, організовані політичними партіями та громадськими організаціями.
30 липня 2004 року в Чернігові відбувся перший в Україні навчальний семінар, за проектом „Сприяння організації виборів в Україні”. Навчальний семінар „Підготовка членів територіальних виборчих комісій” був організований для представників політичних партій та кандидатів на пост Президента України, які працюватимуть у складі територіальних виборчих комісій територіальних виборчих округів Чернігівської області — №№ 208, 209, 210, 211, 212, 213. Захід проходив в рамках Плану співробітництва Центральної виборчої комісії та Агентства США з міжнародного розвитку на 2004-2005 роки, підписаного Головою Центральної виборчої комісії України та Директором Місії Агентства США з міжнародного розвитку 23 червня 2004 року. В навчанні також брали участь судді апеляційного суду області, судді місцевих судів, обласного і районних управлінь юстиції, виконавчого апарату обласної ради, представники кандидатів на посаду Президента України В.Ф.Януковича, П.М.Симоненка, Н.М. Вітренко, В.А. Ющенка, О.О. Мороза, М.Ю. Бродського, Р.М. Козака, Л.М. Черновецького, В.О. Волги, Б.Ф. Бойка, О.М. Ржавського, Ю.І. Збітнєва – всього 210 слухачів. Проводили семінар експерт проекту О.М.Воробйов, старший викладач Києво-Могилянської академії О.В.Білоус та старший викладач Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г.Шевченка Н.О.Молочко.
На постійній основі продовжує навчати майбутніх членів дільничних комісій та спостерігачів Чернігівський обласний осередок ВО „Батьківщина”, які проводять свої студії двічі на тиждень. До того, за наданою нам інформацією, 28.07.04 р. відбулося засідання штабу об‘єднаної коаліції політичних сил „Сила народу” на якому розглядались питання об‘єднання сил по формуванню дільничних комісій та корпусу спостерігачів.
Не стояли осторонь освіти виборців і громадські організації. Так, активну діяльність з освіти майбутніх членів виборчих комісій розпочав обласний осередок Комітету Виборців України.
Знов ж таки, як і у минулі місяці, доводиться констатувати, що освітні дії політичних партій та громадських організацій переважно спрямовані на членів дільничних комісій та спостерігачів, але є певні зрушення стосовно широкої інформаційної роботи серед населення щодо роз‘яснення їм основних прав стосовно виборчого законодавства. Постійну рубрику з навчання виборців ввела газета „Сіверщина” (підтримує В.Ющенко), що ми розцінюємо, як серйозне ставлення до проблеми дотримання прав людини в ході виборів. Ми вважаємо, що такі тенденції в діяльності політичних партій найближчим часом будуть посилюватися, з огляду на те, що виборець сприймає це як прояв уваги до себе та поваги до своїх прав.
У липні нами не було зафіксовано фактів розповсюдження політичними партіями та рухами листівок, буклетів або іншої друкованої продукції, які б роз‘яснювали пересічному виборцю його права та попереджали про можливі випадки їх порушень в ході виборів.
Поняття прав люди у громадській діяльності партій Чернігівщини
Звернення до проблеми дотримання прав людини в липні місяці для багатьох партій та суб‘єктів виборчого процесу було пов‘язано з конкретними подіями. Соціалісти, не зважаючи на попередню невдачу, протягом липня готували референдум за дострокове відкликання мера Чернігова О.Соколова, активно пов‘язуючи реалізацію цієї ідеї з питаннями цін на водопостачання та захисту соціальних прав мешканців міста. 30 липня 2004 року в міському палаці культури були проведені громадські збори, на які було винесено питання:
1) дострокове припинення повноважень нині діючого мера О.Соколова;
2) відміна рішення міськвиконкому про підняття цін на водопостачання.
Обидва питання були підтримані та утворено ініціативну групу в кількості 42 особи для збору підписів щодо відкликання мера. Загалом на зборах було присутнє 230 осіб, керував дійством народний депутат М. Рудьковський.
Цей захід став вагомим популістським агітаційним засобом соціалістів щодо залучення голосів виборців за свого кандидата в Президенти України – О.Мороза, який 17 липня відвідав Чернігів. Під час його виступу перед мешканцями обласного центру було характерним активне звернення до проблем порушень законодавства та дотримання економічних і соціальних прав людини.
Протягом липня досить активно питання свободи слова і думки, поглядів і переконань, права на інформацію, свободи мирних зібрань порушувалось під час проведення акцій студентів. Так, члени Чернігівської обласної організації української студентської спілки виразили солідарність з Сумським студентством та виступили проти позиції ректора Ніжинського державного педагогічного університету ім. Гоголя Яковця В.П. щодо заборони проведення політичної агітації в стінах університету під час передвиборчої кампанії, розглянувши це як обмеження їх законних конституційних прав.
„Справа В.Лабазова”
Найбільш резонансною подією липня, яка привернула увагу громадськості до проблеми дотримання прав людини напередодні виборів, є конфліктна ситуація в м. Прилуки, яка виникла між представниками штабів В.Януковича та В.Ющенка, закінчившись кримінальним переслідуванням останніх.
21 липня в Прилуцькому районному управлінні сільського господарства і продовольства, яке є державною установою, представником штабу „Наша Україна” Миколою Кірєєвим було виявлено агітаційний стенд на підтримку В.Януковича, що є порушенням ст.64 Закону України „Про вибори Президента України”. Виник конфлікт, який привів до того, що М.Кірєєв, за його словами, був побитий представниками регіонального штабу В.Януковича.
Як стало відомо нашому комітету, у продовження подій 21 липня 27-го відбувся новий конфлікт між представниками штабів кандидатів у Президенти України В.Януковича та В.Ющенка у місті Прилуки, який, за нашою інформацією, носив лише вигляд політичного конфлікту районного (місцевого) масштабу. Але у продовження конфлікту, з невідомих причин всеукраїнські мас-медіа увечері того ж дня розповсюдили інформацію про те, що відбувся напад на регіональний штаб кандидата в Президенти України В.Януковича, та учасників конфлікту – представників опозиції (представників регіонального штабу кандидата в Президенти України В.Ющенко), а саме В.Лабазова, В.Манько та М.Кірєєва, в результаті конфлікту було оголошено в розшук. Про що останні дізналися лише з випусків новин центральних телеканалів.
Наступного дня помічників народних депутатів України – В.Лабазова, В.Манько та М.Кірєєва, що з’явилися за власною ініціативою у міському відділені міліції, було допитано. Після допиту В.Лабазова – керівника регіонального виборчого штабу в приміщенні міліції було взято під варту з пред‘явленням звинувачення за ст.296 Кримінального кодексу України (хуліганство). У зв‘язку з різким погіршенням стану здоров‘я, яке настало в момент затримання, В.Лабазов під охороною був доставлений в лікарню, де йому був поставлений діагноз мікроінсульт, на фоні хронічного гіпертонічного захворювання та ішемічної хвороби серця. Але не дивлячись на істотне погіршення здоров’я, яке також було викликано сухим голодуванням, яке об’явив В.Лабазов з моменту затримання, його було переведено у ізолятор тимчасового тримання.
У порушення вимог ст. 13 Європейської конвенції з прав людини (ЄКПЛ) та низки вітчизняних нормативних актів адвокат до звинуваченого був допущений лише 5 серпня. 6 серпня відбулося засідання Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області, на якому суддя Петрушенко дав санкцію на арешт В.Лабазова і обрав запобіжним заходом утримання його в СІЗО. За даними, які нам надав М.Кірєєв та мати В.Лабазова, під час засідання відбулися кілька ексцесів, які можуть свідчити про наявність упередженого ставлення до підсудних та порушення права на справедливий судовий розгляд.
Наша організація має в своєму розпорядженні матеріали (як друковані, так і зафіксовані технічними засобами), які можуть стати свідченням того, що в діях В.Лабазова не було ознак злочину, що він як і Манько В.П. та Кірєєв М. намагалися лише зафіксувати факт порушення п.15 ст. 64 Закону України „Про вибори Президента України” і, за власною ініціативою, викликали співробітників міліції на місце конфлікту, сподіваючись на неупереджене ставлення до ситуації та протоколювання порушення.
Наслідком таких законослухняних дій стало порушення проти них кримінальної справи по факту хуліганства, судове рішення про утримання В.Лабазова в СІЗО та підписку про невиїзд для Кірєєва М. та Манько В. В той же час правоохоронців та суд зовсім не зацікавили дії співробітника штабу Ярослава Ходюка, який завдав під час суперечки легких тілесних ушкоджень В.Лабазову, що зафіксовано судмедекспертом.
Ми вважаємо, що по відношенню до В.Лабазова в діях правоохоронних органів та суду присутнє порушення Європейської конвенції з прав людини, а саме п.1 ст.6 яка говорить про те що при встановленні обґрунтованості будь якого кримінального обвинувачення, висунутого проти звинуваченого, він має право на справедливий і відкритий розгляд у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом. Не було дотримано також п.3 цієї статті, за яким „… кожен кого обвинувачено у вчинені кримінального правопорушення, має щонайменше такі права:
– бути негайно і детально поінформованим зрозумілою для нього мовою про характер і причину обвинувачення проти нього;
– мати достатньо часу і можливостей для підготовки свого захисту;”
Виходячи з цього, вважаємо що „справа Лабазова” носить політичний характер. Її деталі дають нам право підозрювати, що на другому десятиріччі української незалежності в державі з‘являються „в‘язні сумління”, які зазнають переслідувань у зв‘язку з політичними переконаннями. А найголовніше: вищевикладені події можна розцінити, як намагання представників органів державної влади, шляхом інкримінування В.Лабазову кримінального злочину, залякати всіх хто буде фіксувати та протидіяти порушенням виборчого законодавства під час виборів Президента України восени 2004 року.
За вищенаведених подій наш комітет зробив публічну заяву.
Права людини, вибори, органи державної влади…
Протягом липня посилилась тенденція до застосування адміністративного ресурсу на користь одного з кандидатів у Президенти України. Так, за інформацією, яку нам надала „Наша Україна”, начальник тепло-сітки міста Чернігова Геращенко та начальник експлуатаційної дільниці Деснянського району Давиденко Володимир Григорович під страхом звільнення з роботи примушував підлеглих збирати підписи на підтримку В.Януковича. З тих же джерел надійшла інформація про створення в структурі міськради оперативного загону дружинників під керівництвом Негодникова В.І., з незрозумілими функціями по використанню його потенціалу. Комітет проводить зараз низку дій по уточненню цієї інформації та реагуванню у випадку виявлення порушень чинного законодавства.
Досить тривожною є тенденція, посилення якої зафіксовано комітетом з середини липня: різко (у кілька разів) зросла кількість звернень до комітету від громадян, зокрема працівників місцевих органів державної влади та самоврядування, з приводу тиску який чиниться на них представниками райдержадміністрацій області. Це співпало у часі зі збором підписів на підтримку кандидатів в Президенти та активізації передвиборчих змагань. Працівники органів місцевого самоврядування скаржаться на те, що в телефонних та особистих розмовах їх залякують звільненням з роботи та репресивними діями в разі не забезпечення пріоритетних умов для кандидата, якого підтримує адміністрація у населеному пункті. Є кілька звернень про залучення до тиску на громадян представників міліції.
Такі звернення є сигналом про можливість початку валу порушень основних прав та свобод людини, які можна чекати у вересні та жовтні. Вже зараз чітко окреслюються намагання обмежити права на вільний вибір, відбувається ріст атмосфери страху та несвободи в суспільстві.
Комітету були надані документи, які можуть свідчити про порушення ч.4 ст. 3 Закону України „Про вибори Президента України” однією з райдержадміністрацій. За місяць до початку офіційного старту виборів керівникам державних установ було розіслано офіційний лист з наказом вжити заходів щодо підвищення рівня передплати на друге півріччя 2004 року газет, засновниками яких є районні та обласні держадміністрації. В свою чергу керівниками підприємств і установ було рекомендовано своїм підлеглим в обов‘язковому порядку передплатити зазначені видання. Контроль за здійсненням підписки вели робітники поштових відділень, яким було доручено запитувати місце роботи та вести облік передплатників по підприємствах. В разі невиконання „плану” підприємством, його керівник мав неприємну розмову з чиновником райдержадміністрації.
Свобода слова та друку в виданнях області
У липні місяці продовжувала мінятися редакційна політика видань регіону з урахуванням майбутніх виборів.
Нашим комітетом для вивчення ситуації з правами і свободами у матеріалах ЗМІ, було проведено дослідження всіх суспільно-політичних друкованих ЗМІ Чернігівської області, які
– виходили за останній місяць;
– є регулярними у виданні;
– видаються більше одного року;
– розповсюджуються по каталогам Укрпошти.
Тобто були вивчені видання, які вже мають постійну аудиторію та розповсюджуються на комерційній основі.
В результаті моніторингу були отримані наступні результати.
Як і у червні місяці, при вивчені видань було зафіксовано, що майже 100% суспільно-політичних ЗМІ продовжують бути рупором окремих політичних сил. Знову фіксується абсолютна безальтернативність наведення матеріалів у цих засобах, тобто видання присвячують більшість матеріалів лише одній окремій політичній думці. Крім окремих випусків газети „ГАРТ”, нами у жодній з досліджених газет не було зафіксовано прикладу, коли наводились би альтернативні позиції чи посилання авторів статей на наявність таких. Існування лише „однобоких” матеріалів у ЗМІ дозволяє говорити про перешкоди у гарантуванні права на доступ до інформації, зокрема у розрізі неупередженої суспільно-політичної інформації. Так як і раніше, в виданнях регіону більшість матеріалів було присвячено лише окремому кандидату в Президенти України.
Всеукраїнська тижнева газета „Сіверщина” як і належить правим опозиційним виданням, більшість своїх публікацій присвячувала В. Ющенку, його діяльності, а також недолікам та прорахункам в діяльності нині діючого уряду на чолі з В. Януковичем. Про таку спрямованість статей говорять заголовки: „Сила народу зростає в геометричній прогресії”, „Паралелі 2004-го й 1991-го”, „Досить лише порівняти досягнення урядів Ющенка та Януковича”, „Проти „Темників” – „народний телефон” , „Найкращі ліки від фальсифікації – грузинський варіант” („Сіверщина” №31 від 30 липня 2004 р.).
Що ж стосується видань, засновниками яких є органи державної влади та місцевого самоврядування, наприклад, таких, як „Деснянська правда”, то в даному випадку ситуація у порівнянні з минулим місяцем теж не змінилась. Як і раніше, публікуються статті про „досягнення уряду, очолюваного В. Януковичем” і жодної, яка б стосувалася інших потенційних кандидатів у Президенти.
Єдиним виключенням є інформація про „справу Лабазова”. ЗМІ Чернігівської області багато уваги присвятили подіям навколо конфлікту між представниками регіональних штабів В.Ющенко та В. Януковича у м. Прилуки. Так, наприклад, „Чернігівські Відомості”(№32 від 5.08.04) присвятили цій події статтю під назвою „Напад на штаб у Прилуках”, в якій перший заступник начальника УМВС в області Іван Кочубей розповідає про свою точку зору у відношенні подій 27 липня 2004 року. Ситуацію, яка склалася, провладні газети обмальовують майже однаково, хоча деякі видання займали більш нейтральну позицію та давали змогу читачу самостійно зробити висновок.
Взагалі ж протягом липня органи влади проводили суттєву роботу через ЗМІ, в колективах, направлену на підвищення іміджу діючого Прем’єр-міністра В. Януковича, який є кандидатом в Президенти України. Його постать намагались представити в найвигіднішому світлі, намагаючись знівелювати вплив фактів його біографії, які мають негативний суспільний резонанс. Такий масований наступ на свідомість виборців, на нашу думку, посилює в суспільстві правовий нігілізм, певну роздратованість виборців тим, що їм нав’язується чужа думка. В цих діях наш комітет вбачає зазіхання на свободу думки.
Як і минулого місяця з вищенаведеної інформації можна зробити певні апроксимації: у змісті матеріалів державних ЗМІ, викладаються переважно матеріали щодо здобутків чинного уряду та описується позитивні сторони особистості прем’єр-міністру України. Опозиційні ЗМІ Чернігівщини зорієнтовані на негативне висвітлення дій представників органів державної влади та місцевого самоврядування, при цьому паралельно, але у меншому ступеню, описуючі позитивні особисті риси свого кандидата та діяльність його політичного руху. Всім ЗМІ притаманне безальтернативне наведення інформації.
Також жодна з досліджених газет, окрім „Сіверщини”, не відводила будь-якої суттєвої уваги проблемам освіти потенційних виборців щодо їх громадянських та політичних прав. Тобто мали на меті тільки політичні цілі.
Якщо все ж таки зосередитися на висвітлені проблеми прав людини, то була помічена лише одна публікація з інтерв’ю Юрія Костенка, де порушувалося це питання. Але в ній проблема прав людини була зачеплена дуже поверхнево.
У кінці хочеться додати, що у липні дуже загострилася ситуація з дотриманням прав людини, пов’язаних з виборчим процесом. З’явилися перші події, які вже можна назвати брутальним порушенням прав людини. Перш за все, це пов’язано з продовженням активізації діяльності органів державної влади по підвищенню іміджу та авторитету кандидата в Президента, якого підтримує діючий Президент. Не останню роль у подіях зіграли адміністративні заходи по збору підписів за нього, використання тиску на виборців. Все це призвело до появи явних ознак обмеженості певних прав людини та основних свобод.
Все вищенаведене дає право зробити висновок – початок виборчого процесу на Чернігівщині, ознаменувався появою перших порушень прав людини, пов’язаних з виборчим процесом. І дедалі їх стає більше.
Огляд підготовлено Н. Романовою, О. Тарасовим та Т.Едієвим з Чернігівського громадського комітету захисту прав людини.
РУПОР