Обмеження переказів з карти на карту як тимчасові заходи від НБУ: вплив на волонтерів - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Обмеження переказів з карти на карту як тимчасові заходи від НБУ: вплив на волонтерів

Новина

27 серпня Національний банк України (далі – НБУ) прийняв постанову Правління Національного банку України від 27 серпня 2024 року № 102 “Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18” (далі – постанова).

Як і оголошувалось НБУ раніше, обмеження стосуватимуться фізичних осіб щодо переказів з карти на карту. Ліміт таких переказів становить 150 000 гривень на місяць без обмеження кількості транзакцій (прим. раніше обговорювався ліміт у 100 000 гривень та не більше 30 разів на місяць).

Обмеження застосовується на вихідні перекази за усіма рахунками особи, відкритими в одному банку, на рахунки інших фізичних осіб. Ці обмеження є тимчасовими та діятимуть з 1 жовтня 2024 року по 31 березня 2025 року.

Зазначений ліміт має стати інструментом мінімізації використання платіжної інфраструктури у протиправній діяльності для відмивання незаконних коштів.

За інформацією НБУ, ліміт НЕ застосовується:

  • на перекази коштів між власними рахунками клієнта, відкритими в одному банку;
  • на перекази юридичних осіб;
  • на операції за реквізитами IBAN;
  • до осіб, щомісячні доходи яких з підтверджених джерел перевищують суму встановленого обмеження;
  • до рахунків волонтерів, які відповідають критеріям, визначеним постановою (під час поповнення рахунків та під час переказів з них).

Остаточне рішення про незастосування обмеження приймається надавачем платіжних послуг (банком) на основі постанови, яка набирає чинності з 28 серпня 2024 року, та власних внутрішніх документів, які повинні бути розроблені на її виконання.

Стосовно волонтерів:

Варто відзначити особливу відкритість НБУ та їх готовність до комунікації з представниками громадськості щодо запровадження тих чи інших обмежень. При розробці постанови НБУ провів кілька обговорень зі спільнотою волонтерів, щоб мінімізувати обмеження їх діяльності.

Так, положення постанови надають надавачу платіжних послуг право (можливість) не застосовувати обмеження, якщо діяльності особи-клієнта ідентифікована ним  як волонтерська. Таке ідентифікація можлива за відповідності щонайменше двом із таких критеріїв:

  1. фізична особа-користувач офіційно зареєстрована як волонтер;
  2. проведення волонтерських зборів є типовою діяльністю за рахунками фізичної особи-користувача в наданні платіжних послуг;
  3. фізична особа-користувач подала листа від державного органу/військової частини/благодійного фонду щодо співпраці в межах організації збору коштів;
  4. фізична особа-користувач надала інформацію щодо запланованих суми та строків збору коштів із зазначенням мети такого збору та подальшого використання зібраних коштів;
  5. інформація з відкритих джерел, соціальних мереж та мережі Інтернет шляхом зіставлення з іншою наявною в надавача платіжних послуг інформацією, що підтверджує здійснення фізичною особою-користувачем волонтерської діяльності та мету зборів, що проводяться в межах волонтерської діяльності.

Однак варто зауважити, що основний важіль впливу на встановлення такого обмеження передається в руки банків (надавачів платіжних послуг). Адже, за постановою НБУ, надав їм право встановлювати належність (правильність) тих чи інших документів, фото, скрінів із соцмереж тощо як таких, що дозволяють ідентифікувати особу як волонтера та, відповідно, не застосовувати обмеження до його рахунку.

Владлена Падун, аналітикиня УГСПЛ
Владлена Падун,
аналітикиня УГСПЛ

Так, банк може встановити власну процедуру подання «доказів волонтерства»: онлайн, в паперовому вигляді, листом чи особисто, а також процедури зіставлення інформації між собою і тд.

Окрім того, постанова наділяє надавачів платіжних послуг правом враховувати будь-яку негативну інформацію щодо ділової репутації, а також недобросовісної волонтерської діяльності фізичної особи-користувача стосовно реальності та  прозорості волонтерських зборів або невідповідності заявленої мети збору коштів фактичним витратам зібраних коштів.

Наявність у надавача платіжних послуг будь-якої негативної інформації, включаючи інформацію із відкритих джерел, щодо недобросовісної волонтерської діяльності фізичної особи-користувача може бути підставою для відмови надалі здійснювати перекази в обсязі, що перевищує суму 150 000 гривень.

Зазначені положення можуть бути по-різному протрактовані і рішення про застосування обмеження залежатиме від банку, а точніше від працівника, який ідентифікуватиме особу як волонтера.

Наприклад, негативно може бути оцінена ситуація, коли збір здійснювався на придбання авто для військових, його вартість вийшла меншою за суму збору і решту волонтер витратив на придбання дронів чи амуніції. Заявлена ціль збору – авто – де-юре не співпала з витратами на неї. Однак де-факто не є ознакою недобросовісності волонтера.

Зазначене може мати ризики виникнення різного роду непорозумінь та конфліктів, де за відсутності чітких критеріїв та за, можливо, субʼєктивною оцінкою працівника банку буде застосовано обмеження на здійснення переказів через «наналежність» поданої інформації для ідентифікації діяльності особи як волонтера або через наявність негативної інформації про особу. Тому в майбутньому ми можемо зіштовхнутись із хвилею скарг до НБУ на рішення банків.

Утім, переваги та недоліки цих змін можна буде проаналізувати згодом.

Наразі фізичним особам-волонтерам, які відкривають збори, суми яких перевищують 150 000 гривень на місяць, на свої рахунки (картки), варто відслідковувати прийняття банком правил ідентифікації особи як волонтера та подати необхідну інформацію та документи для продовження роботи без перешкод.

Авторка: Владлена Падун, аналітикиня Української Гельсінської спілки з прав людини

Фото обкладинки: https://depositphotos.com/ua


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube | Viber