Нагородження переможців конкурсів серед вчителів та дітей: права людини під час війни - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Нагородження переможців конкурсів серед вчителів та дітей: права людини під час війни

Новина

У Києві нагородили переможців конкурсів на тему міжнародного гуманітарного права для учнів та педагогів. Напередодні на розгляд журі надійшло 347 робіт учнів та 94 навчально-методичні розробки від педагогів. Переможцями стали автори 15 учнівських робіт та 7 розробок від педагогів.

Школярі у своїх роботах розповіли, чому під час війни важливо дотримуватися прав людини та поділилися власними історіями через відео, плакати та есе. Діти розповідали про пережитий досвід окупації, обстрілів, вимушеного переїзду та втрачені зв’язки з друзями. У своїх роботах вони також поділилися баченням: як має працювати міжнародне гуманітарне право та яке покарання має понести Росія за свої злочини.

«Щохвилини мені та моїм друзям, що залишились тут, доводиться проживати жахливі моменти “неволі”: ніколи не знаєш, що спаде на думку “визволителям”, коли до тебе завітають з перевіркою, і чи не відправлять тебе на “оздоровлення” кудись подалі від батьків. Це страшно, але ми дуже різко подорослішали. Ми тепер дорослі-діти», — у своєму есе «Тиха окупація» ділиться один з переможців конкурсу, який перебуває на окупованій території.

Вчителі та викладачі підготували розробки уроків та позакласних заходів, що навчають принципів міжнародного гуманітарного права та доносять цінності прав людини в умовах війни. Серед робіт — настільні ігри, симуляційні та ситуативні задачі, інтерактивні уроки та обговорення.

Нагородження

29 березня переможці та лауреати конкурсів на тему міжнародного гуманітарного права отримали нагороди. 

З вітальним словом виступили:

  • Олександр Павліченко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини
  • Ілля Хворостяний, генеральний директор директорату шкільної освіти
  • Микола Поліщук, президент Товариства Червоного Хреста України 
  • Олександра Матвійчук, голова Центру громадянських свобод, відзначеного Нобелівською премією миру у 2022 році;
  • Інна Заворотько, Міністерство оборони України;
  • Юлія Кішенко, БФ «Схід SOS»
Олександра Матвійчук під час вітальної промови

«Ми з вами живемо в історичні часи. Ми бачимо, що вся система миру і безпеки, яка була збудована після Другої світової війни, починає колапсувати і руйнуватися на наших очах. Нам в Україні як нікому зрозуміло, що вона не працює так ефективно, як хотілося б. Бо кожного дня є обстріли, кожного дня триває окупація, а ми знаходимося під загрозою, що російські війська будуть просуватися далі і нести руйнацію і смерть. Ці часи дають багато можливостей перебудувати цю міжнародну систему», — наголосила під час свого виступу Олександра Матвійчук.

Не всі переможці та лауреати конкурсів змогли доєднатися до нагородження, дехто з них лишається в окупації або ж на території, де тривають бойові дії. 

Під час вітального слова Олександр Павліченко зазначив: «Щоб популяризувати інформацію про стандарти правозахисту, щоб стандартів дотримувалися, а ми не скочувалися в бік обмежень прав людини чи правозахисної діяльності, УГСПЛ організовує освітні заходи, такі як цей конкурс. Я щиро вдячний за вашу сміливість і ваше рішення долучитися до участі в цьому конкурсі. Справді був дуже різноплановий матеріал представлений у різних категоріях. Це і на рівні мистецтва, і на рівні візуалізації, і на рівні аналітичної роботи». 

До нагородження переможців також долучилися:

  • Євген Малолєтка  – воєнний фотограф, журналіст та сценарист, співавтор документальної стрічки «20 днів в Маріуполі», що здобула Оскар у 2024 році;
  • Нікіта Тітов – художник, ілюстратор, плакатист.
Члени журі

Історії дітей в умовах війни: есе

Першими нагородили переможців у номінації есе. Усього журі отримали 164 роботи, з яких відібрали п’ять, які отримали відзнаку. Нагороди переможцям вручили члени журі, виконавчий директор УГСПЛ Олександр Павліченко та правозахисниця Олександра Матвійчук.

1 місце отримала робота «Вірю в майбутнє» Кобченко Діани, Куп’янський ліцей №1 Куп’янської міської ради Харківської області. https://www.helsinki.org.ua/2024/03/ese-viriu-v-maybutnie/ 

2 місце — робота «Під прицілом», автор Смовський Максим, Остерський ліцей №2, та робота «Тиха окупація», учня Дніпровського ліцею №120.

Нагородження учасників конкурсу

3 місце робота «Війна в Україні і права дитини», автор Матвієнко Кирило КУ «Комишувацький ліцей» Попаснянської міської територіальної громади Луганської області та робота «Мої друзі і я в умовах війни. Невигадані історії», авторка Зобенько Даша, Вереміївська гімназія Іркліївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області. 

«У хвилини відчаю, я розумію, що саме заради таких дітей треба боротися, не полишати надій на перемогу і завжди пам’ятати, що ми українці», — ділиться вчителька одного з переможців конкурсу, автора есе «Тиха окупація». Хлопець лишається на окупованих територіях, та попри всі труднощі продовжує навчатися і вірити в краще.

Права людини очима дітей: соціальні плакати

Нікіта Тітов

У номінації «Плакати» журі отримали 141 роботу. Учні відобразили свою рефлексію щодо війни та прав людини у малюнках, ілюстраціях, колажах та комп’ютерній графіці. Нагороду переможцям вручили члени журі, Нікіта Тітов та Ілля Хворостяний. 

«Я чомусь згадав, зовсім недавно на врученні премії Оскар пролунала фраза, що режисер не хотів, щоб цей фільм з’явився. Я не хотів би, щоб була ця нагорода, а діти розповідали про війну і захищали свої права. Тим не менш, ця війна є. Кожен з учасників переміг себе і сказав дуже важливі речі. Я хочу подякувати і дітям, і організаторам, і тим, хто захищає нашу країну», — поділився Нікіта Тітов.

1 місце отримали робота Довбишевої Марти з Одеського ліцею №111 та робота Волошин Зоряни з ліцею №4 імені Лесі Українки Дрогобицької міської ради.

Нагородження учасників конкурсу

Одна з переможиць у цій номінації, Довбишева Марта, розповіла про ідею своєї роботи: «Я дуже люблю малювати, тому я обрала номінацію соціальний плакат. Я вважаю, що малюнок може розкрити якусь проблему і через нього було зручно відобразити своє ставлення до теми міжнародного гуманітарного права. Образ лелеки — це символ України, символ птаха, який захищає. Це символ міжнародного гуманітарного права, яке може захистити життя людей від російських ракет та небезпеки».

2 місце — робота «Право на життя», авторка Богач Катерина, Великогрибовицький ліцей Львівської міської ради та робота «Кожна дитина має право на ОСВІТУ», авторка Рідна Даша, Полтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№9 Полтавської міської ради Полтавської області. 

Роботи учасників

3 місце — робота «I Want to Live», Авраменко Аліна, Сумський будівельний коледж та робота «ІNTER ARMA CARITAS», автор Віхарєв Артем, Ліцей №139. 

Як МГП має захищати дітей: соціальний ролик

Учасники конкурсу підготували 42 роботи у номінації «Соціальний ролик». Відзнаку отримали автори чотирьох робіт, які поділилися своїм баченням та міркуваннями про права людини та міжнародне гуманітарне право. Дипломи у цій номінації вручив співавтор документального фільму «20 днів в Маріуполі» Євген Малолєтка та член журі Микола Попадюк.

Нагородження учасників конкурсу

Перше місце отримали робота «Біль війни», авторка Буренкова Марія, Бориспільський ліцей «Перспектива» імені Володимира Мономаха; та робота автора Куницького Івана, СШ №329 «Логос». 

«Я давно хотів передати всі переживання, які накопичилися за ці два роки. І ось випала така нагода. Посил водночас складний і дуже простий — заклик зберегти дитинство і зберегти світ таким, яким його повинні бачити діти, щоб вони могли надалі дивитися на нього очима, сповненими ентузіазму», — розповідає про свою роботу Куницький Іван. 

​​2 місце — робота «Права людини і дитини під час війни», авторський колектив Шпак Діана і Шкуц Анастасія, Сарненський ліцей №1 ім. Т. Г. Шевченка;  

3 місце — робота «Права людини та права дитини в умовах війни», автор Микитин Данило, Львівська СЗШ №44 ім. Т. Г. Шевченка.

«Послухавши всіх дітей, розумієш, як ми подорослішали. І діти так само подорослішали. Якби дорослі думали так, як діти, в нас би не було війни», — підсумував Євген Малолєтка нагородження дитячих робіт.

Євген Малолєтка під час промови

Навчати дітей прав людини: розробки педагогів

Вчителі та викладачі в рамках конкурсу підготували навчально-методичні матеріали. На розгляд журі конкурсу отримало на розгляд 94 навчально-методичні розробки, з яких обрало 7 переможців та 5 лауреатів. Серед робіт-переможців — настільні ігри, симуляційні та ситуативні задачі, інтерактивні уроки та обговорення. Учасників привітала координаторка освітніх проєктів УГСПЛ Світлана Побережник та Раїса Євтушенко, головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин МОН України.

Всі роботи переможців-педагогів шукайте за посиланням. 

Світлана Побережник з вітальним словом

Також педагогам представили навчальні матеріали з міжнародного гуманітарного права. Вони стануть у нагоді педагогам та вчителям під час підготовки уроків. Матеріали включають 8 тем, які допоможуть донести до дітей цінності прав людини під час війни та основні принципи МГП. До кожної теми експерти підготували відеоролики, демонстраційні матеріали та тести для перевірки засвоєних знань.

Виставка від Простору толерантності

По завершенню нагородження вчителів один з членів журі, освітянин Олександр Войтенко провів для учасників екскурсію виставкою «Більше, ніж я: солідарність і допомога в темні часи».

Виставку організував Київський освітній центр «ПРОСТІР ТОЛЕРАНТНОСТІ».

Це історії 10 молодих людей, які об’єдналися з іншими заради спільної мети. Співавтор виставки Олександр Войтенко зазначив, що подібні виставки — спосіб надихнути молодь об’єднуватися та діяти. Він розповів учасникам заходу історії підлітків та те, що за ними стоїть.

Освітня виставка «Більше, ніж я» — спроба відповісти на запитання: що спонукає нас діяти в інтересах інших, чому ми готові надавати допомогу без очікування вдячності, чому в складні і темні часи ми шукаємо і знаходимо можливості об’єднатися? Виставка досліджує явище солідарності у трьох вимірах: особисті історії 10 підлітків і молодих людей, історичні приклади та теоретичне обгрунтування солідарності.


Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:

Facebook | Instagram | Telegram — УГСПЛ пише | Telegram з анонсами подій Twitter Youtube | Viber


Цей захід став можливим завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.*

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 9 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.