На території Чернігівської області посилився адміністративний тиск на виборців
Чернігівський громадський комітет захисту прав людини (далі – ЧГКЗПЛ) звернувся до представників органів державної влади та місцевого самоврядування, української та міжнародної громадськості, висловлюючи своє занепокоєння збільшенням фактів, що дають право говорити про тиск з боку представників районних державних адміністрацій Чернігівської області на керівників органів місцевого самоврядування, зокрема сільських та селищних рад, з метою організації політичної підтримки на виборах Президента України єдиного кандидата від влади.
Предметом тривоги є також збільшення кількості ознак тиску на студентів та застосування адмінресурсу в стінах вищих навчальних закладів України під час проведення передвиборчої агітації. Окреслені тенденції можуть завдати шкоди проведенню вільних та справедливих виборів Президента України, призвести до недотримання міжнародних стандартів під час їх проведення.
За інформацією, яка надходить до ЧГКЗПЛ з багатьох районів області, останні два місяці на керівників органів місцевого самоврядування чиниться істотний адміністративний тиск. Як повідомили комітету деякі з цих посадових осіб, їх подальше перебування на посаді ставиться в залежність від результатів президентських виборів. Працівники органів місцевого самоврядування скаржаться на те, що в телефонних та особистих розмовах їх залякують звільненням з роботи та репресивними діями в разі незабезпечення пріоритетних умов для кандидата, якого підтримує адміністрація у населеному пункті. Є кілька звернень про залучення до тиску на громадян представників міліції. З середини липня кількість таких звернень різко зросла. На думку ЧГКЗПЛ, це співпало у часі зі збором підписів на підтримку кандидатів в Президенти та активізації передвиборчих змагань.
ЧГКЗПЛ вважає, що застосування подібних методів тиску на виборців, порушує права людини, призводить до зростання атмосфери страху та несвободи в суспільстві, обмежує право людини на вільний вибір. У заяві наголошується, що примусове залучення до участі в агітаційній кампанії представників органів місцевого самоврядування, використання методів тиску на виборця суперечить ст. 34, 38 Конституції України, Закону України „Про вибори Президента України”, а також порушує п.1 ст. 10 Європейської конвенції з прав людини та ст. 3 Протоколу до цієї ж конвенції.
Одночасно комітет останні місяці отримує численні повідомлення від студентів щодо застосування до них та викладацького складу адміністративного тиску з боку адміністрації закладів з метою перешкоди вільній та незалежній участі студентської молоді у виборчому процесі. Зафіксовано випадки використання приміщення і ресурсів освітніх закладів для потреб виборчих штабів окремих кандидатів, пов’язаних з органами державної влади. Можна констатувати, що останнім часом в діяльності представників органів державної влади та працівників державних освітніх закладів, чітко окреслилась тенденція до обмеження реалізації студентами політичних прав та свобод: свободу думки та слова, свободу вибору та права на мирні збори, мітинги та демонстрації (ст.39 Конституції України). Йде використання подвійних стандартів у випадках таких обмежень, коли з одного боку виходять у світ адміністративні обмеження щодо участі молоді у одних політичних рухах, при цьому йде примусове їх залучення до інших.
Наприклад, до ЧГКЗПЛ звернулась Чернігівська обласна організація Української студентської спілки з заявою про обмеження свободи вибору. Зокрема наводяться факти застосування адміністративного тиску на студентів у Ніжинському державному педагогічному університеті (НДПУ) ім. М.В.Гоголя. Ректор НДПУ ім. М.В. Гоголя, В.П. Яковець, який є довіреною особою кандидата в Президента України В.Ф. Януковича по виборчому округу №211, на зустрічі з викладацьким складом заявив про неприпустимість проведення політичної агітації під час виборчої кампанії в стінах вищого навчального закладу, який він очолює.
ЧГКЗПЛ вважає, що зазначений факт може свідчити про порушення адміністрацією ВНЗ ст. 34,39,67 Конституції України; ст. 10 Європейської конвенції з прав людини; ст.3 Протоколу №1 Європейської конвенції з прав людини. Заборона агітації в стінах ВНЗ у передвиборчий період обмежує конституційні права громадян на свободу слова і думки, поглядів і переконань, свободу вибору. Згідно ст. 64 Конституції України конституційні права людини і громадянина можуть бути обмежені лише за рішенням суду та у випадках прямо передбачених законодавством. Крім того, заборона на проведення агітації під час виборів може розглядатися як обмеження права на інформацію, що з боку ректора – довіреної особи кандидата в Президенти України може виглядати як спроба створити умови, за яких агітація за інших кандидатів була б неможливою.
Наведені вище факти дають підстави для стурбованості представників громадських правозахисних організації щодо рівня демократичності та прозорості виборчого процесу, дотримання прав людини, пов’язаних з їх волевиявленням. Україна, яка є учасником Європейської конвенції з прав людини, Прикінцевого акту Гельсінської домовленості 1975р. і Копенгагенського Договору 1990р., взяла на себе зобов’язання виконувати міжнародні домовленості, в т.ч. стосовно стандартів проведення виборів.
ЧГКЗПЛ переконаний, що тільки вільні вибори, позбавлені атмосфери страху, відмова влади від методів адміністративного тиску засвідчать виконання Україною високих міжнародних стандартів прав людини. Зазначається також, що безперешкодна участь в агітаційній кампанії відповідно до своїх поглядів та переконань, вільне вираження і розповсюдження їх є ознакою демократичних виборів в демократичній державі.
ЧГКЗПЛ засуджує адміністративні спроби використання потенціалу органів місцевого самоврядування та освітніх закладів на користь одного кандидата і закликає представників органів державної влади, місцевого самоврядування та адміністрацій освітніх закладів не керуватися у своїх діях тимчасовими політичними цілями, дотримуватися законодавства України, поважати основні права і свободи, дати громадянам України зробити вільний вибір!
РУПОР