На що звертаємо увагу, досліджуючи забезпечення громадою гідного рівня життя - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

На що звертаємо увагу, досліджуючи забезпечення громадою гідного рівня життя

Новина
Експертка Місцевого індексу прав людини Людмила Фурсова

Експертка Місцевого індексу прав людини Людмила Фурсова

Якщо громада не володіє інформацією про кількість осіб з порушеннями слуху, то і розраховувати на запровадження соціальної послуги перекладу жестовою мовою не доводиться. Як наслідок, жестомовна людина зіштовхнеться з перешкодами отримання медичних, адміністративних та інших послуг в громаді.

Орган місцевого самоврядування (ОМС) підтверджує відповідну діяльність, заповнивши запропоновану моніторами таблицю з даними щодо соціально-демографічної ситуації в громаді). Повідомляється інформація щодо загальних даних по населенню (жінки, чоловіки, діти, особи різних вікових груп), а також більш детальна інформація про окремі групи населення.

Окрім ведення статистики, яка дозволить планувати бюджет на розбудову інфраструктури соціальних послуг, ОМС має вести постійну роботу щодо виявлення осіб /сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах або мають найвищий ризик потрапити в такі обставини. Регулярне інформування мешканців громади в різні способи про послуги в громаді та комунікація з людьми, які звертаються за різними видами соціальних виплат, є додатковими можливостями виявлення людей, яким потрібна підтримка.

В той, чи інший момент життя фактично будь-яка людина може потребувати соціальної підтримки. Наша мета: оцінити спроможність ОМС вчасно помітити цих людей і надати потрібні їм послуги. Однак є певні категорії населення, якість життя яких може залежати від відсутності чи наявності соціальних послуг, тому їм приділено окрему увагу. Мова йде про людей старшого віку, людей з інвалідністю, сімей з дітьми, дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, ветеранів, військовослужбовців та членів їхніх родин. Перелік послуг для окремих груп тісно пов’язаний із питаннями збору інформації про населення громади. Якщо ОМС, наприклад не володіє інформацією про кількість одиноких осіб похилого віку, то навряд чи громада охопила всіх потребуючих з цієї категорії соціальними послугами.

У зв’язку із повномасштабним вторгненням російської федерації на територію України громади зіштовхнулись з новими викликами – збільшення кількості ВПО, підтримка військовослужбовців та членів їхніх родин, а також реагування на пошкодження об’єктів інфраструктури.

Внутрішньо переміщені особи, чисельність яких особливо зросла у відносно безпечних регіонах, для інтеграції в громаду потребують додаткових заходів підтримки, які може вжити ОМС. Окрім впровадження додаткових заходів, важливо з’ясувати можливості внутрішньо переміщених осіб на рівні з мешканцями громади скористатись усім спектром наявних в громаді послуг, наприклад влаштувати дитину до дитячого садочка чи отримати житло для будинку сімейного типу, який переїхав з небезпечних територій.

Зростає чисельність і ветеранів в громадах, яким, наприклад у випадку поранення чи встановлення інвалідності, необхідно надати послуги з реабілітації, соціальної адаптації, поліпшення умов проживання тощо. Члени родини військовослужбовців, особливо тих, які загинули, перебувають в полоні або були поранені, також потребують підтримки на рівні громади.

Постійні обстріли енергетичних об’єктів призвели до тривалої відсутності електроенергії, неможливості забезпечити водопостачанням та теплопостачанням. Готовність громади до відповідних ситуацій, зокрема наявність пунктів незламності, підвезення питної води, підтримка у придбанні генераторів, наявність оновленої інформації щодо графіків відключення тощо – також у фокусі уваги експертів Місцевого індексу прав людини.