Кучма ховав ДУСю, кого ж тепер ховає Ющенко? - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Кучма ховав ДУСю, кого ж тепер ховає Ющенко?

Новина

„Органи державної влади не вправі встановлювати будь-які обмеження щодо надання інформації, якщо така інформація не може завдати шкоди суспільним інтересам, передбаченим Конституцією України”, – говориться у відкритому листі Харківської правозахисної групи, поширеному сьогодні на прес-конференції в Києві.

Представники ГК „ПОРА”, Альянсу „Майдан”, Харківської правозахисної групи та Української Гельсінської спілки з прав людини висловили свій протест проти використання органами державної влади незаконних грифів („опублікуванню не підлягає”, „для службового користування” (ДСК), „не для друку”), що обмежують право громадян на доступ до інформації.

Видання документів під такими грифами, за словами правозахисників, є незаконним, оскільки їх (грифів)використання не передбачено жодним законодавчим актом (окрім використання грифу ДСК, який був схвалений Кабінетом Міністрів України у Постанові №1813 від 27 листопада 1998 року. Проте й там немає переліку даних, до яких може застосовуватися цей гриф).

Занепокоєння правозахисників викликало підписання Віктором Ющенком щонайменше 23 указів під грифом „опублікуванню не підлягає”. „Минула влада ховала під такими грифами кулуарні політичні домовленості, корупційні діяння, кадрові призначення та матеріальні нагороди вищим посадовим особам”, – говорять вони.

Переконують у цьому розкриті Юлією Тимошенко наприкінці 2002 року Укази Президента №1180/2002 від 17 грудня 2002 року „Про Положення про Державне управління справами” (народна назва – ДУСя) та №1213 від 24 грудня 2002 року „Про додаткові заходи щодо матеріального забезпечення працівників Вищої ради юстиції” тощо. 

А нещодавно Валентина Семенюк повідомила про розпорядження уряду під грифом „не для друку”, що стосуються приватизації.

Як розповів Євген Захаров, Голова Української Гельсінської спілки з прав людини, співголова Харківської правозахисної групи, із неофіційних, проте авторитетних джерел, стало відомо, що один із указів, прийнятих 28 січня, стосується розподілу сфер діяльності між урядом та РНБО. Зокрема, РНБО контролюватиме інформаційну сферу та всі силові структури. „Якщо це правда, то дуже гірка: не можна ділити компетенцію виконавчої влади таємними указами, це антиконституційні дії!”, – наголосив він.

На думку учасників прес-конференції, наслідування практики видання таємних указів, суперечить задекларованим принципам нової влади щодо прозорості її діяльності, забезпечення пріоритету прав і свобод людини.

„Втім, навіть якщо на документи ставляться грифи: „опублікуванню не підлягає”, „ не для друку”, ДСК, то на законодавчому рівні мають бути вироблені відповідні процедури надання та зняття (відкликання) цих грифів, визначатися підстави для таких дій. Вочевидь потрібним є також регламент організації доступу до подібних документів”, – говорить Євген Захаров.

Учасники прес-конференції висловили сподівання, що таке „таємне” непорозуміння є наслідком інерції старого апарату Адміністрації Президента. На їх думку, ці укази мають бути або розкриті або скасовані.

„Така практика недостойна нової влади”, – вважають вони. А в разі бездіяльності Президента та уряду щодо ліквідації незаконного засекречування, правозахисники готові вдатися до більш радикальних дій, як-то організація масових публічних акцій протесту та оскарження незаконних дій влади у суді.

Олена Голюк,

РУПОР