Кошти на спецрахунках для виплат зарплат чи пенсій не підлягають арешту, навіть у разі заборгованості, – правозахисники УГСПЛ
До приймальні УГСПЛ у Торецьку Донецької області звернулась місцева мешканка пані Вікторія: напередодні виявилося, що її зарплатна банківська картка заблокована. Згодом з’ясувалось – сталося це через те, що жінка має заборгованості за житлово-комунальні послуги, і комунальне підприємство звернулось до суду, отримало позитивне рішення, а державний виконавець наклав арешт.
Для початку правозахисники порадили жінці звернутися до відділення Державної виконавчої служби задля роз’яснення підстав накладання арешту та з проханням, по можливості, скасувати відповідний виконавчий документ. Але пані Вікторія отримала відмову. Тож наступний крок – звернення до суду.
Варто зауважити: правовідносини у сфері примусового виконання судових рішень регулюються Законом України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 року. Відповідно до пункту 7 частини 3 статті 18 виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право накладати арешт на кошти та інші цінності боржника, зокрема на кошти, які перебувають у касах, на рахунках у банках, інших фінансових установах. Копії постанов, якими накладено арешт на майно чи кошти боржника, виконавець надсилає банкам чи іншим фінансовим установам.
«Але такі дії державних виконавців є протиправними, оскільки заробітна плата та інші цільові виплати – пенсії, субсидії, стипендії мають статус рахунків зі спеціальним, тобто захищеним режимом, а отже охороняється від арештів і передачі в такій мірі, в якій це вважається потрібним для утримання працівника і його сім’ї», – говорить юрист приймальні УГСПЛ у Торецьку Євген Федорічев. Він пояснює: заробітна плата в розумінні поняття «власності» є майном, на захист якого зокрема стає стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
«Держава має як гарантувати та захищати законом право громадянина на своєчасне одержання винагороди за працю, так і захищати рахунки – виокремлення таких рахунків належить до повноважень виконавчої служби», – додає юрист.
Відповідно до частин 3, 4 статті 59 Закону України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 року у разі виявлення порушення порядку накладення арешту, встановленого цим Законом, арешт з майна боржника знімається згідно з постановою начальника відповідного відділу державної виконавчої служби, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець. Для цього він має лише отримати офіційне підтвердження, що рахунок боржника має спеціальний режим використання та/або звернення стягнення на такі кошти заборонено законом.
Тож правозахисники допомогли Вікторії скласти заяву до суду – у ній попросили скасувати постанову державного виконавця та зняти арешт з банківської картки. Нині вона на розгляді служителів Феміди.
Юристи говорять, що подібна ситуація неправомірних дій з боку представників виконавчої служби трапляється по всій Україні, але найчастіше у прифронтовій зоні. І, зважаючи на часто складне матеріальне становище людей, які живуть біля лінії розмежування, вони стикаються з додатковими труднощами.
«Суспільство все частіше користується безготівковими розрахунками, що, безперечно, дуже зручно. Але виникають і певні загрози та ризики для власників карткових рахунків. Приміром, у цьому випадку, на думку виконавчої служби, блокування картки – найпростіший спосіб спонукати боржника до сплати, але не завжди правовий. Думаю, виконавці розуміють, що не кожна людина звертатиметься до суду, оскаржуватиме рішення – це складно з точки зору витрат фінансових, часових, моральних ресурсів, а тому й використовують цей механізм», – пояснює Євген Федорічев.
Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках цієї програми.
У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.