Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендував парламенту прийняти за основу проект закону про Єдиний реєстр персональних даних
Комітет з питань соціальної політики та праці рекомендував парламенту прийняти за основу проект закону про Єдиний реєстр персональних даних, внесений народними депутатами України Л.Кириченко, В.Харою, В.Онопенком. Проте на думку багатьох правозахисників цей проект становить загрозу правам людини в Україні.
Перед цим Комітет Верховної Ради України з державного будування та місцевого самоврядування не підтримав проект закону про Єдиний реєстр персональних даних.
Законопроект визначає правові та організаційні засади запровадження та функціонування Єдиного реєстру персональних даних фізичних осіб, що мають постійне місце проживання на території України.
Створення Єдиного реєстру, на думку авторів законопроекту? забезпечить виконання наступних функцій:
– реєстрація та облік фізичних осіб, які мають постійне місце проживання на території України;
– уніфікація ідентифікаційної та облікової інформації про особу, що накопичуватиметься в Єдиному реєстрі;
– повна та оперативна ідентифікація особи за без паперовою технологією;
– забезпечення населення єдиними документами, що посвідчують особу;
– формування державних інформаційних ресурсів про населення країни;
– використання для ідентифікації особи єдиного ідентифікаційного номеру у всіх документах, що належать особі;
– інформаційне обслуговування запитів користувачів Єдиного реєстру щодо ідентифікації особи, її місця проживання;
– захист документів, що посвідчують особу, від підробки та незаконного використання.
Систему органів, що будуть здійснювати ведення Єдиного реєстру (органи реєстрації), складають діючі органи реєстрації актів громадянського стану, тобто, створення нових спеціальних органів не передбачається.
Законопроектом встановлюється порядок формування інформаційного фонду Єдиного реєстру та реєстрації інформації про особу – шляхом внесення органами реєстрації у вигляді електронних записів відомостей, отриманих від відповідних державних органів та безпосередньо від фізичної особи. При цьому фізичній особі надається саме право реєструвати інформацію про місце свого постійного проживання та самостійно його визначати, а не фактичний обов’язок.
На думку авторів, проектом створюються умови для повної реалізації усім фізичним особам, що на законних підставах знаходяться на території України , проживати за вибраним на власний розсуд місцем проживання. У цьому полягає головна відмінність запропонованої реєстрації фізичної особи за місцем постійного проживання за “заявочним принципом” від “дозвільного” принципу інституту прописки.
Як реалізація завдання обліку та ідентифікації фізичної особи законопроектом запроваджується система документування населення країни документами єдиного зразка, що будуть представляти собою картку та містити окремі відомості про фізичну особу і надавати можливість власнику цього документу отримувати доступ до інформації відносно себе, що міститься у Єдиному реєстрі.
Комітет зазначив, що введення в повну дію Єдиного реєстру забезпечить відстеження динаміки міграційних, еволюційних, соціальних та інших процесів у суспільстві, здійснення контролю і прогнозування населеності територій. Як система масового обслуговування Єдиний реєстр забезпечить задоволення потреб населення держави в своєчасному оформленні, отриманні і верифікації внесених до паспортів даних. Єдиний реєстр дасть змогу забезпечити автоматизацію проведення масових заходів – виборів, референдумів тощо.
Враховуючи, що реалізація усіх завдань, що покладені на цей законопроект, потребує значного обсягу фінансування, пропонується поступове введення в дію закону, що дасть можливість здійснити організаційні заходи із створення єдиної автоматизованої системи та забезпечить функціонування Єдиного реєстру із застосуванням окремих його функцій.
Секретаріат Ради українських правозахисних організацій