Публікація

Із законодавчим захистом прав людини доведеться зачекати

Днями Президент України Леонід Кучма наклав вето на Закон України „Про внесення змін та доповнень до деяких законів України (щодо посилення правового захисту громадян та запровадження механізмів реалізації конституційних прав громадян на підприємницьку діяльність, особисту недоторканість, безпеку, повагу до гідності особи, правову допомогу, захист) (проект № 3743 ).

Закон був прийнятий 21 вересня депутатами Верховної Ради України більшістю голосів – 264 народних депутати проголосували за прийняття цього Закону.

Законом була здійснена спроба встановити законодавчий захист фундаментальних прав осіб і основних свобод. Крім того, законом змінено визначення поняття „катування” у Кримінальному кодексі.

Серед іншого, законом встановлювався обов’язок працівників міліції зачитувати усім затриманим їхні права, про що до цього часу люди знали виключно з голлівудських фільмів. Також встановлювався обов’язок повідомити родичів про затримання особи протягом 6 годин з моменту затримання, а також захисника на вимогу затриманого. Заборонявся будь-який допит, опитування чи вимагання іншої інформації до моменту присутності захисника.

Крім того, закон зобов’язував харчувати усіх затриманих тричі на день відповідно до встановлених норм. У законі чітко зазначено про можливість судового оскарження незаконного затримання з можливістю відшкодування усіх матеріальних витрат та моральної шкоди, а також одночасному застосуванню санкцій до винного працівника міліції. Скасовувалася можливість збільшення строку тримання під вартою без розгляду справи судом. Також збільшена кримінальна відповідальність за вчинення такого злочину шляхом встановлення особливих складів, зокрема щодо катування, вчиненого працівником правоохоронного органу або за його підбурюванням, а також щодо катування, яке спричинило смерть потерпілого.

Інші суттєві зміни стосувалися дій податкових органів, зокрема обмежені їхні повноваження щодо проведення обшуків і вилучення документації, опечатуванню приміщень. Усі згадані дії тепер знаходяться під судовим контролем.

Також законодавчо зазначалися положення щодо видів та підстав проведення податкових перевірок.

Президент України у своїх пропозиціях щодо Закону не заперечує ідеї посилення правового захисту громадян, забезпечення додержання прав і свобод людини і громадянина. Проте зазначає, що прийнятий 21 вересня 2004 року Верховною радою Закон (№ 3743) не реалізовує цю ідею, а навпаки, блокує ефективне виконання тих правових норм, на розвиток яких його нібито спрямовано.

„Набрання чинності цим Законом призведе до суттєвих ускладнень при виконанні низки нормативно-правових актів, істотно погіршить контроль за їх реалізацією.

Законом установлюється, що перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання можуть проводитися органами державної контрольно-ревізійної служби і державної податкової служби лише за наявності відповідного рішення суду. Це зводить нанівець взаємодію між правоохоронними та контролюючими органами, ставить під сумнів ефективне виконання вимог законодавства щодо посилення боротьби з організованою злочинністю і корупцією, іншими протиправними діями в соціально-економічній сфері та сфері забезпечення економного витрачання державних коштів, з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, а також щодо підвищення ефективності справляння податку на додану вартість тощо.

Принципи, передбачені Законом, необгрунтовано ускладнюють процедуру здійснення контролю, що вкрай негативно відіб’ється на виконанні покладених на контролюючі та правоохоронні органи завдань, у тому числі і даним Законом.

Прийняття Закону, що розглядається, позбавить органи державної контрольно-ревізійної служби і державної податкової служби права проводити зустрічні перевірки суб’єктів господарювання, що є одним з основних методів контролю достовірності здійснення фінансових операцій, та негативно вплине на повноту контрольних заходів і обґрунтованих висновків за результатами проведення таких перевірок.

Набрання чинності Законом сприятиме послабленню фінансової дисципліни в державі в цілому і може призвести до знищення ефективного контролю за використанням бюджетних коштів. Відчутне послаблення впливу органів державної податкової служби на суб’єктів господарювання – платників податків, яке встановлюється Законом, призведе до істотних фінансових втрат бюджетів усіх рівнів.

Закон побудовано без будь-якої системи, його норми конкурують з іншими законами, які не приводяться у відповідність із ним, що призведе в разі набрання Законом чинності до плутанини та невиконання не тільки його норм, а й норм інших правових актів. Наведене свідчить, що даний Закон не може бути підписаний, він потребує суттєвого доопрацювання та розроблення на цілком новій основі з метою приведення його у відповідність із Основним Законом держави, узгодження з іншими актами законодавства. Його норми мають сприяти посиленню охорони прав і свобод людини і громадянина, зміцненню контролю в усіх сферах суспільного життя”, – йдеться у пропозиціях Президента.

Для вирішення проблем, що існують у сфері правового захисту громадян, Леонід Кучма запропонував розробити новий Закон, який би відповідав Конституції та узгоджувався з усіма іншими законами України.

На думку Аркадія Бущенка, адвоката Харківської правозахисної групи, з Президентом не можна не погодитися у тому, що Закон побудовано без будь-якої системи, його норми конкурують з іншими законами, які не приводяться у відповідність з ним, що призведе в разі набрання Законом чинності до плутанини та невиконання не тільки його норм, а й норм інших правових актів. І хоча деякі зауваження Президента перебільшені, багато в чому вони правильні. Принаймні він правий у тому, що зміни мають бути системними.

РУПОР

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування