Громадськість пропонує МОЗ реформувати МСЕК: 10 важливих змін
Змінити якість роботи медико-соціальних експертних комісій та спростити процедуру отримання інвалідності реально вже сьогодні. У цьому переконані експерти з громадського сектору. Відтак, громадська спілка «Ліга сильних» спільно з Правозахисним центром для військовослужбовців «Принцип», Українською Гельсінською спілкою з прав людини та громадською організацією «Разом проти корупції» звернулись до Міністерства охорони здоров’я з відповідними пропозиціями. Вони стосуються унормування терміну проведення огляду, осучаснення роботи МСЕК, цифровізації медико-соціальної експертизи, усунення корупціогенних факторів в роботі комісій та приведення актів у відповідність до чинного законодавства.
«Ми спільно проаналізували проєкт постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності”. У цілому, ми підтримуємо потребу впорядкування переліку документів, необхідних для проходження медико-соціальної експертної комісії. Але розуміємо, що на часі внесення й інших змін до урядових рішень. Тому ми напрацювали пропозиції, які спрямовані на покращення доступу людей до медико-соціальної експертизи, осучаснення діяльності медико-соціальних експертних комісій та приведення окремих нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України у відповідність до законів», – пояснює виконавча директорка «Ліги сильних» Дар’я Сидоренко.
Які саме зміни пропонують внести?
- Удосконалити процедуру направлення на медико-соціальну експертну комісію (МСЕК) – замість лікарсько-консультативних комісій створити мультидисциплінарні реабілітаційні команди.
- Усунути термін «повне медичне обстеження» для уникнення неоднакового застосування – натомість запровадити огляд осіб мультидисциплінарними командами виключно за напрямком захворювання.
- Скасувати поширену практику госпіталізацій, як доказ повного медичного обстеження – це створює непотрібне навантаження та витрати. Рішення про необхідність госпіталізації має приймати мультидисциплінарна команда медичних працівників. Однаково рівносильними на практиці мають стати амбулаторні огляди.
- Визначити термін, впродовж якого МСЕК проводить огляд – 5 робочих днів з дня отримання направлення.
- Передбачити чіткі терміни, на які встановлюється інвалідність для різних захворювань чи станів.
- Забезпечити вимоги чинного законодавства щодо складу МСЕК у частині наявності фахівців з реабілітації
- Скасувати поділ МСЕК на загальний та спеціалізований профілі, зберігаючи лише адміністративний поділ за територією.
- Цифровізувати процес, інтегрувавши роботу МСЕК з системою eHealth
- Підвищити якість оглядів та забезпечити гнучкість у наданні рекомендацій в індивідуальних програмах реабілітації. Програму реабілітації розробляти рекомендацій мультидисциплінарних реабілітаційних команд.
- Запровадити принцип, що «не заборонено, те дозволено» у переліку видів діяльності та окремих професій, які може виконувати особа.
Як це вплине на процес для людей?
- Зрозумілий процес направлення на медико-соціальну експертну комісію
Цього можна досягти запровадженням огляду особи мультидисциплінарною реабілітаційною командою. Це також дасть змогу людині не доводити самостійно наявність в неї тих чи інших функціональних обмежень.
- Пришвидшення процесу проходження комісії
Визначення чіткого терміну для проведення огляду медико-соціальною експертною комісією та усунення непорозумінь у чинному положенні допоможе людям швидше пройти медико-соціальну експертизу. Відповідно до пропозицій – цей термін складає 5 робочих днів.
- Спрощений процес завдяки цифровізації
Впровадження цифрових технології означатиме полегшений та швидший процес проходження медико-соціальної експертизи. За допомогою цифрових систем обмін документами між лікарнями та комісіями буде більш ефективним. Введення електронних черг зробить процес запису на експертизу більш зручним та прозорим. Людина також зможе перевіряти статус та дотримання термінів огляду, що допоможе отримати необхідну інформацію швидше та зменшить час очікування на результати медико-соціальної експертизи.
- Відповідальність членів МСЕК за необгрунтовані рішення
На сьогодні члени МСЕК не несуть скільки-небудь відчутної відповідальності за незаконні та необгрунтовані рішення, зокрема за безпідставне встановлення та чи відмову від встановлення/продовження/підтвердження інвалідності, визначення групи інвалідності та відсотка втрати працездатності.
Можливість членів МСЕК свавільно приймати будь-які рішення має бути обмежена вичерпним переліком грубих порушень, за вчинення яких члени МСЕКів позбавляються членства в комісіях усіх рівнів та права виконувати функції у сфері визначення інвалідності.
- Інформованість та реальна можливість оскарження рішень МСЕК
Люди з інвалідністю не можуть бути обмежені в праві на медичну інформацію щодо себе, а також на оскарження рішень МСЕК. З цих причин вважаємо необхідним скасувати заборону видавати особі на руки виписки з акта огляду МСЕК. Без цього документа особа знає про прийняте рішення, але не має вичерпної інформації про його причини та аргументацію, що ускладнює його оскарження.
- Розширення можливостей для працевлаштування
Запровадження принципу, що не заборонено, то дозволено, збільшить шанси людини знайти роботу. Адже вона буде користуватись передбаченими законодавством пільгами щодо працевлаштування і, водночас, зможе виконувати роботу на рівні з іншими працівниками.
- Реальні можливості для реабілітації
Замість «пустого листка» реабілітації – якісні рекомендації щодо реабілітації та допоміжних засобів реабілітації. Вони мають бути розроблені відповідно до потреб особи в рамках стратегії компенсації здоровʼя на основі рекомендацій мультидисциплінарних реабілітаційних команд.
- Чіткі правила гри у термінах, на які встановлюється інвалідність
Йдеться про те, щоб передбачити чіткі терміни для різних нозологій та станів, на які встановлюється інвалідність. Завдяки цим змінам людина зможе точно знати, на який період часу встановлюється інвалідність відповідно до їхнього захворювання чи травми.
Аналітичну роботу для напрацювання пропозицій «Ліга сильних» здійснювала за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження». Документ представляє позицію авторів звернення і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube