Громадські приймальні УГСПЛ розповіли, як боротись за свої права в умовах правового нігілізму
Мережа громадських приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини поділилась успішними практиками, що увійшли до збірки історій успіху.
16 лютого 2017 року в інформаційному агентстві «Главком» відбулась прес-конференція, присвячена підсумкам та результатам роботи мережі приймалень УГСПЛ.
«За свої права потрібно і варто боротися!» — саме до таких рішучих та активних дій закликають юристи та правозахисники мережі приймалень Спілки. На прикладі реальних історій з життя звичайних громадян, які звернулись по допомогу до юристів громадських приймалень і відстояли свої права, правозахисники продемонстрували, що успішне вирішення багатьох непростих ситуацій у царині захисту прав людини, можливе.
Ознайомитись зі збіркою успішних історій можна за посиланням.
«Вже більше ніж вісім років ми є найбільшою мережею правозахисних приймалень і фактично маємо на сьогоднішній день покриття в кожному обласному центрі України, — зауважив програмний директор УГСПЛ Максим Щербатюк.
Він підкреслив, що велика кількість звернень до приймалень стосується саме питань доступу до правосуддя.
«Основний акцент ми, звичайно, робимо на ті справи, де є порушником держава, тому що в таких справах — найчастіше людина стоїть в невигідному для себе положенні і не може захистити свої права вповні. Часто тільки недержавна мережа певних центрів, які надають надають правову допомогу, може допомогти в цьому напрямку», — наголосив Максим Щербатюк.
Програмний директор Спілки підкреслив, що мережа приймалень активно співпрацює з Центром стратегічних справ УГСПЛ, тому клієнти можуть не лише відстояти власні особисті інтереси, але й змінити законодавство, судову практику.
«В тій ситуації, яка є на даний момент в Україні, коли є певний правовий нігілізм, людина часто говорить «я не можу захистити свої права в цій країні, тому що в Україні не діють суди, в Україні не діють правоохоронні органи, в Україні не забезпечені основні права і гарантії, і, відповідно, я не буду нічого робити, бо це не має жодного сенсу — і так нічого не допоможе», — пояснив правозахисник. — І, власне, через це традиційно, один раз на рік, ми робимо певну збірку саме успішних історій, щоб показати в яких справах можна насправді отримати позитивний результат. Навіть тоді, коли, здавалось би, все проти тебе».
Наталія Козаренко, координатор мережі громадських приймалень УГСПЛ розповіла про становлення та структурну взаємодію мережі.
«Права людини існують лише там, де люди змушують владу їх дотримуватися. Ми працювали і починали працювати не як окремі організації на місцях, а як мережа, — зазначила Наталія Козаренко. — Тому для мене, як координатора мережі приймалень УГСПЛ, важливо, щоб наша робота була ще більш злагодженою. Досвід одних приймалень стає досвідом для інших. І ми дійсно домоглися того, щоб документи, що надходять від приймалень УГСПЛ є для місцевих чиновників такою собі “червоною міткою”, сигналом підвищеної небезпеки для тих, хто порушив права людини».
Юрист громадської приймальні УГСПЛ у Києві Анна Ющенко розповіла про конкретні справи, які є типовими для щоденної роботи мережі.
«Найбільше ми стикаємось з типовими поширеними проблемами, зокрема це проблеми соціального захисту. Тут багато заявників, але одна причина – чиновники працюють лише на створення перешкод в отриманні людьми навіть мінімальних соціальних гарантій», – пояснює юристка.
Окремою темою Анна Ющенко підкреслила справи, де представники держави чинять злочини проти громадян.
«Є й інші справи, вони шокують та обурюють, бо злочинцями виявляються самі “правоохоронці”. У одній з наших успішних справ саме суд підігрував шахрайським намірам ПриватБанку. На жаль, не скрізь вдається добитись хоча б проміжного успіху, як от в справі Кучерявенка, якого незаконно вигнали з власного житла міліціонери, суддя Бобровник двома неправосудними рішеннями подарував квартиру шахраям, а прокуратура все це благословляє абсолютною бездіяльністю», – зазначила вона.
Також було предметно висвітлено діяльність мережі у регіонах на прикладі громадської приймальні у Сумах. Юрист сумьскої приймальні Володимир Виноградов розповів про успішний досвід роботи в області.
«За минулий рік громадською приймальнею УГСПЛ у Сумах було надано 1 253 консультації. Більшість з осіб, які звернулися до приймальні, мають статус внутрішньо переміщених. Кожен з них отримав кваліфіковану правову допомогу. Звернення цієї категорії громадян, перш за все, стосувалися питань соціального забезпечення: проблем з отриманням різних видів державної соціальної допомоги, відновлення документів, встановлення фактів народження та смерті на тимчасово окупованій території», – зазначив він.
Юрист розповів про гостре питання внутрішньо-переміщених осіб, яким приймальня часто та активно допомагає.
«На жаль, через певні прогалини в законодавстві, протягом минулого року нам доводилося досить активно захищати права переселенців саме у судовому порядку. Проте наразі з гордістю можна відмітити, що в Сумській області нам вдалося сформували певну позитивну практику судового захисту прав цієї категорії громадян, зокрема, майже всі переселенці, яким допомагала приймальня, були звільнені від сплати судового збору», – зауважив Володимир Виноградов.
Усі надихаючі історії та позитивні приклади з практики юристів мережі приймалень увійшли до збірки успішних історій, яку також було презентовано під час прес-конференції. Ознайомитись з електронною версією виданням може кожен охочий за посиланням.
Громадські приймальні УГСПЛ – унікальна мережа організацій, діяльність яких спрямована на допомогу людям у захисті їхніх прав та досягненні позитивних змін у сфері прав людини в країні.
Робота Мережі громадських приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини здійснюється за фінансової підтримки Уряду Канади через Міністерство міжнародних справ Канади в рамках проекту «Права людини понад усе», Уряду Швеції через Посольство Швеції в Україні в рамках проекту з інституційної розбудови УГСПЛ, та Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках проекту «Права людини в дії»