Європейський Суд дозволив страйкувати пілотам. На черзі залізничники, лікарі, держслужбовці?
Працівники українських авіакомпаній отримали змогу публічно висловлювати обурення діями роботодавців та страйкувати. Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ) у справі «Тимошенко та інші проти України» став на захист авіаторів, в той час як вітчизняні служителі Феміди раніше вважали: авіація – не місце для захисту трудових прав. Навіть у зв’язку з тривалою заборгованістю по виплаті заробітної плати, неналежними умовами роботи тощо.
Нагадаємо, права на протест працівників Аеросвіту позбавили українські суди. Люди, яким заборгували зарплату за тривалий період, не могли відстояти свої права в суді. Підприємство збанкротувало, і зараз їм доводиться докладати максимальних зусиль, аби отримати зароблені кошти.
Варто зазначити, що в Україні існують два законодавчих акти, які регулюють право на страйк. Один з них – Закон «Про транспорт» – забороняє працівникам авіації страйкувати, інший – «Про порядок вирішення колективних трудових спорів» – не містить такої заборони. Вітчизняні судді скористалися тим, що забороняє. І це коштувало державному бюджету 20 тисяч євро. Адже Європейський суд визнав, що така заборона є порушенням права на свободу асоціацій
Голова профспілки бортпровідників Аеросвіт Веніамін Тимошенко, який був одним із позивачів до Європейського суду з прав людини, переконаний, що ЄСПЛ відновив справедливість, адже страйк – єдиний інструмент самозахисту працівників без участі держави. І держава намагалася цього інструменту позбавитись. «Тепер працівники самі, під загрозою зупинки підприємств, вирішуватимуть свої соціальні питання, відновлювати законність на своїх підприємствах», – наголошує Тимошенко.
Щоправда, для виконання рішення Європейського суду державі необхідно змінити законодавство. Максим Щербатюк, програмний директор Української Гельсінської спілки з прав людини, зауважує: «Європейський суд з прав людини у справі «Тимошенко та інші проти України» визначив, що законодавство яке регулює проведення страйків в Україні нечітке, непрозоре і відповідно неякісне. Власне, це законодавство і дозволило обмежити право на страйк працівників транспортних підприємств, яка мало місце в цій справі. І це призвело до порушення Україною своїх міжнародних зобов’язань. Європейський Суд у цій справі визнав важливість захисту Конвенцією права на страйк, зокрема для авіаційних компаній; і це крім усього може мати наслідком іншого посилення захисту цього права в усіх країнах Ради Європи».
Рішення ЄСПЛ в цій справі може стати прецедентним не тільки для України, але й для Європи. Адже тривалий час профспілки залізничників, лікарів, держслужбовців, намагалися визнати страйк законним інструментом захисту трудових прав. І зустрічалися з наполегливою протидією урядів. Справа «Тимошенко проти України» може підставою для системних змін у цій сфері.
***
Справа підтримувалася Фондом стратегічних справ України Української Гельсінської спілки з прав людини. Активну участь в справі взяли адвокати компанії Counselors.
Платформа стратегічного судового захисту створена для розширення використання стратегічного судового захисту та його удосконалення як механізму захисту прав людини, а також для підвищення впливу громадянського суспільства на правову політику держави. Платформа створена з метою об’єднання зусиль громадських організацій, адвокатів та юридичних компаній, які працюють у сфері стратегічного судового захисту. Більше на сайті http://precedent.in.ua