Донецький Меморіал: прокуратура Донецької області нехтує нормами Конституції України (відкритий лист до Генерального прокурора) - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Донецький Меморіал: прокуратура Донецької області нехтує нормами Конституції України (відкритий лист до Генерального прокурора)

Новина

Генеральному прокурору України
01601, Киев-ГСП вул. Різницька 13/15

Європейський Комітет
із запобігання катувань

Відкритий лист
щодо нехтування нормами Конституції України прокуратурою Донецької області

Шановний пане Генеральний прокурор України!
Звертаюсь до Вас з приводу дій прокуратури Донецької області, які суперечать нормам Конституції України та містять ознаки низки злочинів. Попри численні звернення нашої організації про необхідність вжити дії відповідно до рішення суду, яке стало чинним, щодо визнання незаконним затримання працівниками Маріупольського відділу УБОЗ ГУМВС України в Донецькій області громадянина О., прокуратура Донецької області наполягає на своєму праві діяти всупереч рішенню суду.

Громадянин О. був затриманий працівниками Маріупольського відділу УБОЗ ГУМВС України в Донецькій області та після цього звернувся до суду щодо законності свого затримання. Постановою Ворошиловського суду м. Донецька від 18.06.2009 р. його затримання визнано незаконним. Апеляційний суд Донецької області визнав таке рішення правильним і ухвалою від 11.08.2009 р залишив його без змін.

З цього моменту рішення суду вступило в силу, і прокуратура мала б визначити міру відповідальності осіб, які скоїли кримінальний злочин – незаконне затримання. Адже відповідно до ст. 371 КК України
1. Завідомо незаконне затримання або незаконний привід –
караються позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до п’яти років або обмеженням волі на строк до трьох років.
3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки або були вчинені з корисливих мотивів чи в інших особистих інтересах, –
караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

На жаль, прокуратура Донецької області проігнорувала рішення суду. Будь-який школяр вже знає, що рішення суду може бути змінено тільки іншим рішенням суду, але ніяк не перевіркою прокуратури. А прокуратура після вступу рішення в законну силу проводить ще одну перевірку обставин затримання громадянина О. і робить висновок, протилежний висновкам суду, а саме – в діях працівників відсутній склад злочину. Тобто незаконне затримання є, а складу злочину немає. Саме так вважає заступник прокурора Донецької області, старший радник юстиції О. Нестеренко.

Такі дії прокуратури суперечать ст.. 124 Конституції України, яка визначає, що
„Правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.
Судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України”.

Але постановою прокуратури чинне рішення суду переглядається (анулюється), і прокуратура діє не відповідно до рішення суду, а відповідно до висновків своєї перевірки. Тим самим прокуратура у справі визнання законності чи незаконності затримання громадянина фактично привласнює повноваження суду, заборонене Конституцією. При цьому є підстави вважати, що перевірка прокуратури проведена недбало та поверхнево. Адже громадянин О. навіть не був опитаний при цій перевірці, а отже вона ґрунтувалась на свідченнях тільки однієї сторони, тієї, яка, згідно рішенню суду, спричинила незаконне затримання. Не важко зрозуміти, чиїм інтересам відповідають такі результати начебто перевірки.

Суд визнав якість прокурорської перевірки неналежною і відзначив, що «обстоятельства задержания О. работниками Мариупольского ОБОП, как лица, подозреваемого в совершении преступления, не более чем надуманы и являются необоснованными и незаконними».

Той факт, що прокуратура області в жодній з відповідей на звернення і громадянина О., і «Донецького Меморіалу» не наводить будь-яких свідчень або доказів, які б свідчили, що чергова перевірка прокуратури (вже після рішення суду) проведена належним чином, змушує вважати, що і ця перевірка зроблена формально, а отже в інтересах винних у затримання та побитті гр.-на О. осіб. Впевненість у цьому додає ненадання прокуратурою результатів перевірки громадянину О. і фактичне їх приховування, чим зокрема унеможливлюється оскарження (при потребі) цих результатів. Отже висновок, зроблений в залі суду в умовах змагання сторін, ігнорується прокуратурою Донецької області та фактично скасовується і підміняється рішенням, сумлінність якого вельми сумнівна.

Такі дії мають ознаки кримінального злочину, передбаченого ст.. 382 Кримінального Кодексу України «Невиконання судового рішення»
1. Умисне невиконання службовою особою вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили або перешкоджання їх виконанню –
карається штрафом від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк до трьох років….
2. Ті самі дії, вчинені службовою особою, яка займає відповідальне чи особливо відповідальне становище… або якщо вони заподіяли істотну шкоду охоронюваним законом правам, і свободам громадян, державним чи громадським інтересам…, –
караються обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк…. .

Відмова у притягненні до відповідальності осіб, які спричинили встановлений судом кримінальний злочин – незаконне затримання, – фактично є приховуванням злочину та убезпечення винних від кримінальної відповідальності. Залишається гадати, прокуратура це зробила безкорисливо чи вона була до цього вмотивована.

Варто зазначити, що вказані дії прокуратури Донецької області є порушенням норм Європейської Конвенції з прав людини, яку наша держава має дотримуватись. Звертаю Вашу увагу на те, що відповідь прокуратури області, підписана заступником прокурора області О. Нестеренко, свідчить, зокрема, про неефективність проведених в прокуратурі Донецької області семінарів щодо практики роботи Європейського Суду з прав людини, організованих Радою Європи. Очевидно, значні кошти, витрачені на проведення цих семінарів у Донецькій області, фактично викинуті на вітер, оскільки практична діяльність прокурорських працівників суперечить стандартам Європейського Суду.

В будь-якому випадку такі дії – і незаконне затримання особи, і ігнорування рішення суду прокуратурою області – мають чіткі ознаки вищеназваних кримінальних злочинів, а прокуратура Донецької області укриває винуватців від відповідальності.



Шановний пане Генеральний прокурор України!


Прошу Вас визначити свою позицію щодо дій прокуратури Донецької області, спрямованих на невиконання рішення суду і брутально ігноруючих це рішення.

Прошу Вас домогтися, аби прокуратура Донецької області негайно вжила заходів, які випливають з рішення суду про незаконне затримання гр.-на О.

Вважаю необхідним підкреслити, що якщо Ви вирішите направити даний лист для перевірки до прокуратури Донецької області ( як це вже неодноразово бувало), то такий Ваш крок суперечитиме ст. 7 Закону України «Про звернення громадян», яка чітко визначає
„Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.”

З огляду на суспільну важливість проблеми покривання працівниками прокуратури незаконних дій міліції, звертаюсь до Вас з відкритим листом. Цей лист буде також направлено до Уповноваженого з прав людини та до Європейського Комітету із запобігання катувань. Запевняю Вас, що Ваша відповідь на цей лист (або відсутність відповіді, або направлення листа для перевірки до прокуратури Донецької області) буде нами широко оприлюднена.

Вашу відповідь прошу направити у визначений законом термін за адресою
а/с 4836, Донецьк, 83092

Додаток. Копія відповіді прокуратури Донецької області від 16.04.2010 р.
Копія Постанови Ворошиловського райсуду м. Донецька від 18 червня 2009 року
Копія Ухвали Апеляційного Суду Донецької області від 11 серпня 2010 року.

З повагою
Олександр Букалов
Голова ради «Донецького Меморіалу»