Для чого існує Портал державної електронної системи у сфері будівництва? - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Для чого існує Портал державної електронної системи у сфері будівництва?

Новина

В Україні в тестовому режимі працює Портал державної електронної системи у сфері будівництва. Усі бажаючі в змозі протестувати цей Портал та дізнатися про його можливості.

Єдина державна електронна система у сфері будівництва (скорочено – ЄДЕСБ)- загальнонаціональна інформаційна система, що покликана впорядкувати процес будівництва в Україні і через максимальну публічність інформації зробити його прозорим та вільним від корупції.

ЄДЕСБ має реалізувати весь життєвий цикл будівництва об’єкту, починаючи з отримання містобудівних умов та обмежень, закінчуючи його введенням в експлуатацію. Передбачається, що більшість інформації та документації, необхідної для ведення будівництва, буде створюватися в Системі відповідними суб’єктами, що дозволить централізувати та стандартизувати дані з багатьох розрізнених джерел інформації.

Підставою для створення Порталу державної електронної системи у сфері будівництва став Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Постанова КМУ «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва».

Власником Порталу виступає держава в особі Міністерства розвитку громад та територій України.

На даний час на власника зазначеного Порталу покладається обов’язок забезпечити надійне зберігання всіх отриманих персональних даних, а також розробка та провадження детальних вимог щодо порядку доступу, використання та передачі третім особам такої інформації. Також має бути врегульоване питання відповідальності за незаконне розголошення та визначення порядку відшкодування у разі, якщо таке розголошення мале місце.

Структура ЄДЕСБ

Наразі система містить Реєстр будівельної діяльності. Цей Реєстр складається з декількох підрозділів. Наприклад, «Будівельна документація», «Декларативні та дозвільні документи», «Енергоефективність», «Атестовані особи» тощо. Далі кожен з зазначених підрозділів має ще по декілька додаткових підрозділів. Все це ускладнює користування розділом, оскільки потребує переходу між різними вкладками для пошуку потрібної інформації.

Також ЄДЕСБ містить мапу, на якій можна подивитися об’єкти та їхнє місцерозташування, дозвільні документи, на які були зареєстровані протягом останніх 30 днів. Мапа дає можливість наглядно подивитися, яке будівництво наразі буде відбуватися.

Але найбільш цікавим для користувачів може представляти собою розділи «Сервіси» та «Послуги». Розділ «Сервіс» має ряд специфічних інструментаріїв: калькулятор розрахунку класу наслідків, сервіс публікації даних, геодезичний калькулятор, векторний редактор та інші.

Що стосується розділу «Послуги», то за допомогою його можна буде подавати заявки про початок підготовчих робіт, про початок будівельних робіт, про готовність об’єкта до експлуатації, про отримання дозволу на виконання будівельних робіт, анулювання такого дозволу, на отримання сертифікату про прийняття об’єкта в експлуатацію.

Також для зручності користування є розділи «Новини» і «Питання та відповіді», де користувачі можуть отримати додаткову інформацію про порядок користування зазначеною системою.

Зазначена система має спростити саму процедуру будівельної діяльності в Україні. Окрім поставленої мети впорядкувати зазначений процес та звільнити його від корупції, функціонування Реєстру може забезпечити більш якісний захист персональних даних. Існуюча ускладнена процедура будівельної діяльності передбачає подання великої кількості документів, що містять персональні дані, в різні інстанції, жодна з яких не несе відповідальності за розголошення отриманих відомостей. Формування єдиної системи зможе забезпечити, щоб персональні дані зберігалися в належних умовах, при цьому це не буде спричиняти перешкод для отриманні належної дозвільної документації та проведення будівельної діяльності.

Автор: Ольга Семенюк, юристка та правозахисниця.

Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «EU4USociety». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу».