Чи враховують місцеві програми інтереси переселенців? Аналітика на прикладі п’яти міст.
Кабінет міністрів України 7 квітня схвалив Стратегію державної політики щодо внутрішнього переміщення на період до 2025 року, а також відповідний операційний план. Стратегія передбачає державну підтримку переселенців на всіх етапах – від евакуації, у процесі соціальної адаптації на новому місці й до моменту повернення до місця постійного проживання, якщо воно буде можливим. Наразі в Україні офіційно обліковано більше 4.8 млн внутрішньо переміщених осіб, однак їх реальна кількість за неофіційними підрахунками становить майже 7 млн. Оптимально підтримати людей, що вимушено переселились через війну – це врахувати їх потреби та вписати в місцеві програми цільової підтримки та розвитку на рівні громад. Юристи приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини в м. Суми, Чернігів, Черкаси, Кропивницький та Чугуїв дослідили, чи є переселенці в фокусі влади на місцях.
Під час підготовки цієї довідки правозахисники проаналізували відкриті джерела та наявні на сайтах громад документи, а також направили запити до місцевих рад в м. Суми, Чернігові, Черкасах, Кропивницькому та Харкові з питаннями: Чи приймались протягом 2022 – 2023 року в обласних центрах місцеві програми на підтримку внутрішньо переміщених осіб та населення, постраждалого через війну та чи змінювалися діючі програми та як (з урахуванням кількості облікованих в громаді ВПО та наявності осіб, які постраждали внаслідок війни). Відповіді отримані у встановлені строки та проаналізовані. Згідно з ними:
В Чернігові влада сфокусувалась на знищеному або пошкодженому майні
Рішенням міської ради від 30 листопада 2022 року затверджено Програму надання часткової компенсації видатків мешканцям Чернігова, категорії соціально незахищених, понесених на відновлення знищених та пошкоджених вікон у багатоквартирних житлових будинках внаслідок російської військової агресії на 2023 рік.
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для її реалізації, становить 2 млн грн. Виплати з бюджету Чернігівської міської територіальної громади здійснюються з розрахунку 3 тис. грн за кожен квадратний метр пошкодженого/знищеного вікна. Сума компенсації не може перевищувати фактичних видатків на відновлення вікон і становити більше 40 тис. грн. Важливо, що компенсація не поширюється на віконні конструкції, встановлені на балконах, лоджіях та в інших неопалювальних приміщеннях багатоквартирних житлових будинків.
Допомога надається наступним категоріям населення:
- малозабезпечені сім’ї з дітьми;
- багатодітні сім’ї;
- сім’ї, до складу яких входять тільки непрацездатні особи;
- сім’ї, які виховують дитину з інвалідністю;
- сім’ї, до складу яких входять діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування.
В поточному 2023 році часткову компенсацію отримали 44 чернігівця на загальну суму понад 566,1 тис. грн. А у 2022 році міською Програмою скористалися 647 мешканців міста на загальну суму 8,1 млн грн.
Також, рішенням Чернігівської міської ради від 30 листопада 2022 року, затверджена Програма надання одноразової матеріальної допомоги мешканцям міста Чернігова — власникам приватних житлових будинків, знищених та пошкоджених внаслідок російської військової агресії на 2023 рік.
Загальний обсяг фінансових ресурсів для її реалізації в цьому році – 15 млн грн.
У поточному 2023 році матеріальну допомогу вже отримали 125 мешканців на загальну суму 1 млн 629,3 тис. грн. А у 2022 році – 1 596 власників приватних житлових будинків на загальну суму 26,5 млн грн.
Розмір матеріальної допомоги залежить від ступеня пошкодження житла. Якщо будинок зруйнований повністю, то власник може отримати 40 тис. грн, якщо є суттєві пошкодження – 20 тис. грн, якщо незначні й будинок підлягає поточному ремонту – 10 тис. грн.
В цьому році Чернігівська міська рада продовжила працювати в цьому напрямі. 21 лютого 2023 року затвердили Програму надання одноразової матеріальної допомоги мешканцям багатоповерхової забудови міста Чернігова, житло яких було зруйновано (пошкоджено) внаслідок російської військової агресії, на 2023 рік.
Для того щоб постраждалій особі отримати матеріальну допомогу їй необхідно звернутися із письмовою заявою до департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради. Також до заяви необхідно додати пакет документів, один із яких є довідка, видана управляючою компанією, ОСББ, ОЖБК про фіксацію факту руйнування (пошкодження) внаслідок російської військової агресії – у разі якщо житло відновлено в результаті проведення аварійно-відновлювальних робіт (форма довідки затверджується рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради).
Проте на практиці виявилось, що форму даної довідки до цього часу не розроблено та не прийнято, особи, які звертаються за допомогою отримують відмову в департаменті та їм повідомляють чекати прийняття виконавчим комітетом Чернігівської міської ради форми довідки. Це факт створює конфліктні ситуації, постраждалі особи витрачають свій час та кошти. Інформація про відсутність форми довідки на офіційних джерелах міськради або в ЗМІ не висвітлювалась, проте широко було поінформовано про прийняття програми підтримки. Але програма містить певні недоліки, а саме:
- Програма не дає відповіді, хто має право отримати допомогу: власник чи мешканець зруйнованого житла? З переліку документів, які необхідно подати заявнику виходить, що власник житла, який не був зареєстрований в зруйнованій квартирі або здавав її у найм, отримати матеріальну допомогу не зможе. Аналогічно, не зможе отримати допомогу власник, який не встиг зареєструватися в квартирі до її руйнації. А це вже певна дискримінація.
- В програмі виписаний розмір допомоги (5,10 і 20 тисяч грн.), але не прописано чи це розмір допомоги на всіх, хто був зареєстрований в одній квартирі чи на кожну зареєстровану в квартирі особу.
16 березня 2023 року виконавчий комітет Чернігівської міської ради погодив перелік чернігівців – власників квартир, пошкоджених внаслідок активних бойових дій, яким буде надана одноразова матеріальна допомога. З бюджету Чернігівської міської територіальної громади таку допомогу отримають 157 мешканців на загальну суму 3,14 млн грн.
22 березня 2023 року на засіданні виконавчого комітету Чернігівської міської ради було затверджено Програму компенсації комунальних послуг, наданих мешканцям багатоповерхової забудови Чернігова. Метою Програми є підтримка мешканців багатоповерхівок, житло яких було пошкоджено під час активних бойових дій та де здійснювалися аварійно-відновлювальні роботи. Для цієї категорії містян прийнято рішення зменшити фінансове навантаження і компенсувати з міського бюджету нарахування за житлово-комунальні послуги.
Програмою передбачається перерахунок послуги з постачання теплової енергії у період з 15 жовтня 2022 року по 15 квітня 2023 року та з управління багатоквартирним будинком (квартплати) у період з 1 травня 2022 року по 1 травня 2023 року. Прогнозований обсяг фінансування Програми з бюджету Чернігівської міської територіальної громади складає 15 млн грн.
Довідково:
В державну електронну систему руйнувань, яка включає в себе об’єкти державної, комунальної і приватної власності внесено 5626 об’єктів міста Чернігова:
4656 — житло, з них багатоквартирні будинки — 876, приватні — 2 839,культура та туризм — 53, освіта — 156, охорона здоров’я — 42, промисловість — 29, соцзахист — 6, торгівля та послуги — 45, транспорт — 4.
Переселенці в Кропивницькому чекають на прийняття комплексної програми підтримки
За інформацією Кропивницької міської ради, станом на середину березня 2023 року статус внутрішньо переміщених осіб у Кропивницькій громаді мають 17 822 сім’ї, а саме 26 044 людини. Більшість з них становлять люди працездатного віку (14 232 людини), а також 6 209 дітей. Серед вимушених переселенців, які евакуювалися до Кропивницького, є 35 учасників АТО/ООС, зокрема і які мають інвалідність внаслідок війни.
Через повномасштабне вторгнення Росії та обстріли росіянами українських територій до відносно безпечнішого Кропивницького евакуювалися жителі з 13 областей, серед яких:
- з Донеччини – 8982 людини,
- з Харківщини – 4861 людина,
- з Херсонщини – 3124 людей,
- з Луганщини – 2499 людей,
- з Запорізької області – 1292 людини,
- з Миколаївської області – 1132 людини.
З місцевого бюджету, згідно зі звітом міськради, надано підтримку ВПО, у т. ч. і для евакуації осіб із зони бойових дій, з міського бюджету на загальну суму 10,3 млн грн.
Тож, міська рада розробила проєкт Комплексної програми соціальної підтримки, адаптації та інтеграції внутрішньо переміщених осіб в Кропивницькій міській територіальній громаді на 2023-2025 р.р.). «В реаліях сьогодення, зважаючи на невизначеність терміну завершення бойових дій та відбудови помешкань, розв’язання існуючих проблем внутрішньо переміщених осіб потребує розробки та реалізації комплексної програми з метою інтеграції людей в життя Кропивницької міської територіальної громади», – йдеться у проєкті рішення.
Документ мають затвердити виконавчий комітет та профільні комісії міськради, після чого проєкт рішення буде винесений на голосування місцевим депутатам. «Метою Комплексної програми є зниження впливу негативних наслідків внутрішнього переміщення, сприяння адаптації та подальшій інтеграції, забезпечення повного доступу до адміністративних, соціальних, культурних та інших послуг, а також створення умов для розвитку потенціалу та посилення спроможності внутрішньо переміщених осіб у Кропивницькій громаді», – йдеться у проєкті.
Комплексна програма розрахована на 2023-2025 роки і фінансуватиметься як з державного, так і з обласного та місцевого бюджетів. Зокрема з міського бюджету пропонується виділити на втілення програми у 2023 році 24,2 мільйони гривень. Основними заходами, передбаченими у програмі підтримки і допомоги вимушеним переселенцям у Кропивницькому, є:
- реалізація житлових прав;
- реалізація права на соціальний захист;
- надання адміністративних послуг та працевлаштування;
- забезпечення доступу до медичних та освітніх послуг, оздоровлення дітей;
- надання психологічної допомоги і реабілітації;
- забезпечення доступним житлом з урахуванням потреб, спроможностей та
- критеріїв вразливості;
- створення консультативних механізмів з метою залучення ВПО до процесу;
- прийняття рішень органами місцевого самоврядування;
- реалізація заходів для молоді, спрямованих на сприяння соціальній згуртованості, зміцнення національної єдності.
Згідно з документом, очікується, що ці заходи допоможуть вирішити питання щодо забезпечення житлом вимушених переселенців у Кропивницькому, вчасно надавати якісні адміністративні послуги, а також вирішити соціально-побутові проблеми шляхом надання благодійної допомоги.
Черкаська область прийняла програму підтримки та оновила чинні соціальні програми
Черкаська область прихистила понад 136 тис. внутрішньо переміщених осіб. З них понад 27 тисяч осіли в обласному центрі. Це є викликом для місцевої влади, тож у 2022 році була прийнята «Програма надання підтримки внутрішньо переміщеним/або евакуйованим особам у м. Черкаси у зв’язку із введенням воєнного стану на 2022 рік». В рамках цієї Програми для можливості вирішення житлового питання внутрішньо переміщених осіб проведено капітальний ремонт приміщення колишньої дитячої поліклініки для створення місць тимчасового проживання.
Станом на сьогодні, Програма пройшла 2 етапи пролонгації.
Спершу Рішенням Черкаської міської ради від 22.12.2022 року № 34-9 внесено зміни та дію цієї Програми продовжено до 2023 року.
Програму було доповнено 2 новими заходами, а саме:
– Здійснення заходів щодо створення належних умов для денного догляду, трудової та фізичної реабілітації осіб з інвалідністю з числа внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб (зокрема проведення капітального та/або поточного ремонту будівель, приміщень комунальної форми власності, придбання обладнання, предметів та інвентарю, побутової техніки, меблів, телескопічного пандусу, автомобілю зі спеціальним підйомником);
– Здійснення заходів щодо забезпечення умов для інтеграції внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб шляхом створення мультидисциплінарної мобільної команди (зокрема придбання автомобілю).
Показники можливих витрат становили 27354,3 тис. грн. на 2022 та 2500,00 тис. грн. на 2023 роки відповідно.
Надалі, Рішенням Черкаської міської ради від 02.03.2023 року № 38-14 внесено зміни та дію цієї Програми продовжено до 2024 року.
Нововведення стосувалися доповнення Програми новими заходами, визначено відповідальних за їх виконання суб’єктів адміністрації та оновлено кошторис. Загальний перелік завдань в рамках реалізації Програми містить наступні позиції:
– Здійснення заходів щодо створення належних умов для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб в будівлях за адресами: вул. Благовісна, 148, вул. В’ячеслава Чорновола, 118/1, вул. Кобзарська,1 та проспект Перемоги, 24 (зокрема проведення капітального та/або поточного ремонту будівель, приміщень комунальної форми власності, придбання обладнання (в тому числі реабілітаційного), предметів та інвентарю, побутової техніки, меблів, відшкодування витрат на утримання будівлі, податку на нерухоме майно);
– Здійснення заходів щодо створення належних умов для надання соціальних послуг денного та стаціонарного догляду, трудової та фізичної реабілітації осіб похилого віку та осіб з інвалідністю з числа внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб в будівлях за адресами: вул. Гвардійська, 7/5, вул. Пушкіна, 13А (зокрема проведення капітального та/або поточного ремонту будівель, приміщень комунальної форми власності, придбання обладнання, предметів та інвентарю, побутової техніки, меблів, телескопічного пандусу, спеціалізованих автомобілів);
– Здійснення заходів щодо забезпечення умов для інтеграції внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб (створення простору для роботи з дітьми, які потерпіли або стали свідками злочину шляхом облаштування кімнати опитування постраждалих дітей в будівлі за адресою; вул. Благовісна, 170; придбання автомобілю для роботи мультидисциплінарної мобільної команди);
– Забезпечення внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб, які проживають у м. Черкаси натуральною допомогою (придбання продуктів харчування та засобів гігієни) в порядку, затвердженому виконавчим комітетом Черкаської міської ради;
– Створення умов для надання адміністративних послуг соціального характеру внутрішньо переміщеним та/або евакуйованим особам.
Також планується провести капітальний ремонт трьох приміщень комунальної форми власності для створення належних умов для тимчасового розміщення ще близько 700 внутрішньо переміщених осіб. Разом з тим цією Програмою з 2023 року передбачено забезпечення внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб, які проживають у м. Черкаси натуральною допомогою (продуктами харчування та засобами гігієни).
Пропорційно зі збільшенням загальної чисельності внутрішньо переміщеного населення в Черкасах були розширені показники затрат в Розділу Х. Очікувані результати виконання Програми в актуальній редакції: якщо на 2022 рік загальний показник затрат щодо реалізації заходів Програми становив 24299,6 тис. грн., а в минулій редакції на 2023 планувалося виділити 2500,00 тис. грн., то в актуальному варіанті на 2023 рік визначено вже 49260,5 тис. грн., а на 2024 рік планується аж 127247,2 тис. грн.
Також у м. Черкаси реалізуються міські соціальні програми, такі як: міська соціальна програма «Турбота»; Комплексна програма соціальної підтримки захисників державного суверенітету та незалежності України і членів їх сімей – жителів м. Черкаси; міська програма соціального захисту окремих категорій громадян мешканців м. Черкаси, які мають право на пільги відповідно до законодавства; програма соціальної підтримки сімей м. Черкаси; міська програма проведення культурно-просвітницьких заходів для осіб похилого віку, слухачів «Університету III віку».
Усі внутрішньо переміщені особи, місце перебування яких офіційно зареєстровано у м. Черкаси та належать до категорій, на підтримку яких спрямовані міські програми, можуть скористатися можливостями діючих програм, у разі звернення за ними. В рамках цих програм надаються, зокрема, матеріальна допомога різним категоріям громадян (з фонду міського голови та депутатів міської ради, учасникам оборони України до Дня Незалежності України, виплати сім’ям загиблих/зниклих безвісти Захисників, які тимчасово переселилися до м. Черкаси тощо); подарункові набори для новонароджених; діти пільгових категорій забезпечуються відпочинком у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.
В Харкові обліковується рекордна кількість переселенців, але програм на їх підтримку – немає
Присутність зареєстрованих ВПО за районами в Харківській області станом на 28 лютого 2023 року становить 467 154 особи. Це рекордна кількість облікованих переселенців в Україні.
Станом на сьогодні, у Харківській області діє комплексна Програма соціального захисту населення Харківської області на 2021-2025 роки, затверджена рішенням Харківської обласної ради від 15.10.2020 № 1338-VII (зі змінами), яка передбачає підтримку найбільш незахищених верств населення, в тому числі внутрішньо переміщених осіб, шляхом надання одноразової адресної грошової допомоги за рахунок коштів обласного бюджету у зв’язку зі скрутним матеріальним становищем, спричиненим надзвичайними обставинами (дороговартісне оперативне лікування, тяжка хвороба, пожежа/стихійне лихо, що сталися за місцем реєстрації заявника). З метою інтеграції ВПО, які потребують працевлаштування, до Програми зайнятості населення Харківської області на період 2021-2023 років, яка затверджена рішенням Харківської обласної ради від 11.03.2021 № 56-VIII, включено низку відповідних заходів, спрямованих на сприяння зайнятості ВПО, підвищення їх конкурентоспроможності на ринку праці, підтримку та стимулювання підприємницьких ініціатив, створення нових робочих місць тощо.
Окремі програми, спрямовані на підтримку ВПО, Харківською обласною військовою адміністрацією та Департаментом адміністративних послуг та споживчого ринку Харківської міської ради за останній рік не розроблялись.
Отримати додаткову підтримку в Сумах переселенці можуть на умовах певного строку проживання
Зареєстрованих ВПО в Сумській області станом на 28 лютого 2023 року офіційно вже 77 229 осіб, з них більше 17 тис. проживає в обласному центрі.
На сьогодні, у межах Сумської міської територіальної громади діють наступні програми, які включають в себе заходи підтримки внутрішньо переміщених осіб:
– «Милосердя» на 2022-2024 роки» (рішення Сумської міської ради від 24 листопада 2021 року Ме 2272-МР (зі змінами)) (далі – програма «Милосердя»), метою якої є соціальної підтримки найбільш вразливих верств населення та встановлення додаткових гарантій щодо соціального захисту мешканців громади. Зокрема, заходи програми розповсюджуються на осіб, які мають зареєстроване місце проживання в територіальних межах Сумської міської територіальної громади або осіб з числа внутрішньо переміщених осіб, які на початок поточного року перебувають не менше п’яти років на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб в межах Сумської міської територіальної громади, якщо інше не визначено рішеннями Сумської міської ради. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, становить 370 240,6 тис. грн.
– «Соціальна підтримка Захисників і Захисниць України та членів їх сімей» на 2022-2024 роки» (рішення Сумської міської ради від 24 листопада 2021 року М» 2273-МР (зі змінами)) (далі – програма «Соціальна підтримка Захисників і Захисниць України та членів їх сімей»), метою якої є забезпечення соціальної підтримки Захисників і Захисниць України, членів їх сімей, членів добровольчих формувань Сумської міської територіальної громади та членів громадських невоєнізованих формувань, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України. У свою чергу, заходи програми «Соціальна підтримка Захисників і Захисниць України та членів їх сімей» поширюються на мешканців громади, які мають зареєстроване місце проживання в територіальних межах Сумської міської територіальної громади та осіб з числа внутрішньо переміщених осіб, які в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб в межах Сумської міської територіальної громади перебувають на обліку не менше трьох місяців на дату звернення за отриманням додаткових гарантій, якщо інше не визначено рішеннями Сумської міської ради. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, становить 469 226,9 тис. грн.
– Програма оздоровлення та відпочинку дітей Сумської міської територіальної громади на 2022-2024 роки (рішення Сумської міської ради від 24 листопада 2021 року 2507-МР), метою якої є забезпечення якості та доступності послуг з оздоровлення та відпочинку дітей в мережі дитячих оздоровчих закладів, розташованих на території Сумської міської територіальної громади, учнів у таборах з денним перебуванням при закладах загальної середньої освіти, вихованців закладів дошкільної освіти та збільшення кількості дітей, охоплених такими послугами. Заходи, визначені в рамках реалізації цієї програми, розповсюджуються на дітей пільгових категорій Сумської міської територіальної громади, які до моменту звернення батьків (осіб, що їх замінюють) мали не менше 6 місяців зареєстроване місце проживання в територіальних межах Сумської міської територіальної громади або взятих на облік в департаменті відповідно до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб не пізніше 1 січня того року, в якому буде надаватися безкоштовна путівка.
Отже, нові програми, які стосувалися б окремо внутрішньо переміщених осіб, або населення, яке постраждало внаслідок бойових дій, в Сумській громаді не розроблялись та не приймались. Разом з тим, Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради разом з гуманітарними та благодійними організаціями забезпечує видачу адресної допомоги для переселенців та постраждалого населення за її наявності.
Аналіз наявності місцевих програм підтримки внутрішньо переміщених осіб показав, що станом другий рік повномасштабного вторгнення РФ в Україну та на десятий рік існування процесів внутрішнього переселення з небезпечних регіонів країни у відносно безпечні, є певні прогалини в діяльності місцевої влади в цьому напрямі.
Задля покращення ситуації з соціальною підтримкою та інтеграцією переселенців в місцеві громади необхідно:
- Визначити реальні потреби переселенців та населення, що постраждало внаслідок бойових дій.
- Посилити комунікацію ОМС з організаціями громадянського суспільства, які опікуються проблемами переселенців в частині обміну даними та впровадженням спільних програм та заходів по забезпеченню переселенців правовою, гуманітарною, психологічною підтримкою, що забезпечить процеси інтеграції переміщених осіб в місцеві громади.
- Розробити та впровадити місцеві програми, або внести зміни в ті, що вже існують щодо працевлаштування ВПО, підтримки ФОП-переселенців та підприємств, які беруть на роботу внутрішньо переміщених осіб.
- Взяти за приклад позитивні практики розробки та прийняття цільових програм соціальної підтримки переселенців з інших громад, уникаючи умов, які можуть розцінюватися, як дискримінаційні (надання підтримки за умови певних строків перебування в громаді або підтримка лише окремим категоріям осіб).
- Оприлюднювати місцеві програми та звіти з їх виконання на інформаційних ресурсах громади.
Нагадуємо, що мережа громадських приймалень УГСПЛ надає юридичну допомогу постраждалим внаслідок війни Росії проти України, за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Ми працюємо в 18 областях країни. Щоб дізнатися наші контакти, натисніть ТУТ.
У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.