Чи треба переселенцям відмовлятися від субсидії за покинутим місцем проживання? Роз’яснення юристів
Попри те, що можливість оформлення житлової субсидії існує вже чимало років поспіль, у громадян час від часу виникають ті чи інші питання, з якими вони звертаються до приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини. Одне з таких звернень стосувалось деяких особливостей отримання субсидії внутрішньо переміщеною особою.
Пані Тетяну, яка була змушена залишити свою домівку та виїхати в більш безпечне місце, хвилювало, чи має вона право продовжувати отримувати субсидію за адресою постійного проживання, якщо зараз вона перебуває в іншій області, де стала на облік ВПО і мешкає в орендованій квартирі. Її хвилювання небезпідставні, бо постанова Кабінету Міністрів України № 848 вказує: неправомірно виплачену допомогу треба повернути Пенсійному фонду України, а у випадку відмови громадянина, кошти стягують у судовому порядку.
Чи втрачає внутрішньо переміщена особа право на отримання житлової субсидії на послуги за адресою домогосподарства, де вона зараз фактично не проживає, – розбиралися правозахисники Сумської приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини.
Коли виникає право на оформлення субсидії?
У випадку, коли через невеликі доходи в сім’ї виникають складнощі у сплаті за комунальні послуги, є можливість звернутися за відповідною соціальною допомогою до держави – оформити житлову субсидію. В інтернеті можна знайти сайти, де розміщено калькулятор розрахунку субсидії, проте отриманий результат зазвичай буде приблизним, а тому для того, щоб дізнатись про точну суму субсидії і встановити, чи може взагалі сім’я претендувати на оформлення субсидії, треба звернутися до уповноваженого органу, що призначає житлову субсидію (з 1 грудня 2022 року ці повноваження передані до Пенсійного фонду України). Окрім особистого звернення та надсилання документів поштою, зараз також існує технічна можливість подати заяву і в електронному вигляді – через веб-портал електронних послуг ПФУ, мобільний додаток ПФУ або засобами Порталу Дія.
Право на отримання субсидії виникає, якщо розмір плати за житлово-комунальні послуги у межах норм споживання з урахуванням пільг перевищує обсяг визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу, який розраховується за формулою, встановленою постановою Уряду № 1150-98 р. Перед тим, як звертатися за оформленням субсидії, варто ознайомитись з Положенням про порядок призначення житлових субсидій (ПКМУ № 848-95 р.) – там можна дізнатися про підстави, які унеможливлюють надання субсидії, а також з’ясувати, які види доходів включають до розрахунку суми субсидії.
Перевірити, чи призначена субсидія певному домогосподарству, можна на сайті ДП «ІОЦ Мінсоцполітики України».
Останнім часом процедуру оформлення житлової субсидії дещо спростили, значно зменшилась кількість різного роду конфліктних ситуацій, пов’язаних з витребуванням у заявника додаткових документів, про необхідність яких прямо не зазначалось в ПКМУ № 848. Вже давно не наполягають надавати разом з заявою договір оренди, якщо його не оформлювали у письмовому вигляді, а подача заяви в електронному вигляді є значним кроком уперед.
Особливості оформлення субсидії для переселенців
Житлова субсидія, як визначено в ПКМУ № 848, є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг – мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги. Водночас у Положенні наголошується, що житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані (задекларовані) в житловому приміщенні. Субсидія також може призначатись громадянам, які не зареєстровані в приміщенні, але фактично проживають там, що підтверджується договором оренди або довідкою внутрішньо переміщеної особи.
Окремим рядком в Положенні зазначено про неможливість призначення субсидії одночасно і за зареєстрованим місцем проживання особи, і за її задекларованим місцем проживання, і за місцем її фактичного проживання.
В нашому випадку, за умови, що у пані Тетяни не відбулось змін у складі сім’ї, що зареєстровані за адресою її домогосподарства, а саме таких, що впливають на призначення житлової субсидії, а також враховуючи, що за фактичним місцем її перебування вона не оформлювала субсидію, ніщо не заважає їй отримувати кошти за адресою постійного місця проживання.
Звісно, пані Тетяна має продовжувати сплачувати свій обов’язковий відсоток платежу, бо наявність заборгованості за комунальні послуги є підставою для відмови у призначенні житлової субсидії на наступний період. Розмір цих комунальних платежів можна зменшити, якщо своєчасно передавати надавачам послуг показники лічильників (у нашому випадку – незмінні цифри, якщо там ніхто послугою не користується). Інакше постачальник здійснюватиме нарахування на рівні середньодобового споживання послуги за попередній рік.
У разі відсутності лічильників також є можливість зекономити. Загальне право не сплачувати вартість комунальних послуг у разі їх невикористання за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні споживачів понад 30 календарних днів встановлено Законом України від 09.11.2017 р. № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги». Проте звільнення від сплати не відбудеться автоматично – для цього особа має звернутися з відповідною заявою до постачальника комунальної послуги про її перерахунок, долучивши документ, що підтверджує відсутність за місцем постійного проживання (наприклад, довідку ВПО). Такі листи бажано надсилати Укрпоштою рекомендованим відправленням. У разі електронного звернення слід зберегти підтвердження надсилання таких листів (хоча б шляхом створення скріншотів), щоб за необхідності можна було довести в суді факт надсилання заяв.
Чи треба платити за комунальні послуги в покинутому житлі?
Слід також нагадати, що за діючим законодавством споживач не звільняється від сплати за деякі послуги, навіть якщо він не проживав у житловому приміщенні – за постачання теплової енергії та житлові послуги (послуги з управління багатоквартирним будинком і прибудинковою територією). Звісно, за умови, що такі послуги дійсно надавалися постачальниками у відповідний період.
Окремо треба зазначити, що постановою КМ України від 05.03.2022 р. № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» заборонено під час воєнного стану нарахування та стягнення штрафів або пені, інфляційних нарахувань, відсотків річних у разі несвоєчасної або неповної оплати за житлово-комунальні послуги населенням. Заборонено також припиняти постачання послуг населенню у разі неоплати або неповної оплати за послуги.
Ба більше, 21.04.2023 року до цієї постанови були внесені зміни, а саме: до скасування воєнного стану забороняється стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, утвореної після 24.02.2022 р. з дати початку по дату завершення бойових дій або тимчасової окупації територій, включених до Переліку територій, – споживачів та членів їх сімей, які покинули своє місце проживання та надали виконавцю комунальних послуг у паперовій або електронній формі довідку ВПО або інші документи, що підтверджують їх відсутність у житловому приміщенні в якому вони є споживачами (з місця тимчасового проживання в іноземній державі, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби тощо).
Що це означає на практиці? З урахуванням раніше згаданих вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» щодо обов’язковості сплати за комунальні послуги, постачальники не повинні наразі звертатися до суду з позовами про стягнення заборгованості, що виникла після 24.02.2022 року за період з дати початку по дату завершення бойових дій чи тимчасової окупації територій за Переліком. Проте якщо ви все ж таки отримали такий позов і вважаєте його неправомірним з перелічених підстав, то треба якнайшвидше звертатися до суду з відзивом на позовну заяву та спростовувати неправомірні вимоги, або звертатися з заявою про скасування судового наказу – якщо своєчасно не отримали повідомлення про відкрите щодо вас судове провадження, а суд прийняв рішення за вашої відсутності. Допомогти в цьому можуть юристи УГСПЛ в різних регіонах України.
Підписуйтесь на сторінки УГСПЛ у соціальних мережах:
Facebook | Instagram | Telegram юридичний | Telegram з анонсами подій | Twitter | Youtube
Нагадуємо, що мережа громадських приймалень УГСПЛ надає юридичну допомогу постраждалим внаслідок війни Росії проти України, за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Ми працюємо в 18 областях країни. Щоб дізнатися наші контакти, натисніть ТУТ.
Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та УГСПЛ.
У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.