Чи можуть отримати звільнені з полону в 2014-2016 роках допомогу від Держави? - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

Чи можуть отримати звільнені з полону в 2014-2016 роках допомогу від Держави?

Новина

До вашої уваги тлумачення правової позиції від адвокатки УГСПЛ Юлії Науменко щодо виплат допомоги звільненим з полону в 2014-2016 роках в світлі виграної УГСПЛ судової справи 25 листопада 2019 року.

 

18 квітня 2018 р. Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 328, якою затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо захисту і забезпечення прав та інтересів, соціальної реабілітації осіб, позбавлених особистої свободи незаконними збройними формуваннями, окупаційною адміністрацією та/або органами влади Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України та/або території Російської Федерації у зв’язку з громадською або політичною діяльністю таких осіб, а також підтримки зазначених осіб та членів їх сімей, у тому числі відшкодування витрат, пов’язаних з їх відвідуванням, надання особам, позбавленим особистої свободи, та членам їх сімей правової допомоги, медичних та соціальних послуг, здійснення виплат державних стипендій імені Левка Лук’яненка (далі за текстом – Порядок).

Вказаним Порядком було передбачено (пункт 5), зокрема, здійснення виплат:

  1. Одноразової грошової допомоги особам, звільненим 27 грудня 2017 р., 24 січня 2018 р., звільненим 7 вересня 2019 р. та особам, яких було незаконно затримано в результаті акту збройної агресії з боку Російської Федерації, що відбувся 25 листопада 2018 р. в районі Керченської протоки.
  2. Забезпечення надання професійної правової допомоги (в тому числі заходів, спрямованих на забезпечення можливості її надання) для захисту і забезпечення прав та інтересів осіб, позбавлених особистої свободи незаконними збройними формуваннями, окупаційною адміністрацією та/або органами влади Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України та/або території Російської Федерації у зв’язку з громадською або політичною діяльністю таких осіб, а також підтримки зазначених осіб та членів їх сімей, у тому числі відшкодування витрат, пов’язаних з їх відвідуванням.

УГСПЛ надає правову допомогу ряду осіб, яких було позбавлено волі в 2014-2015 роках. Вказаним Порядком не було передбачено виплата одноразової грошової допомоги полоненим особам, звільненим до 2017 року. Проте була передбачена можливість отримати виплату для  забезпечення надання професійної правової допомоги, підтримки зазначених осіб, згідно підпункту 1 пункту 5 Порядку.

Посилаючись на вказану норму Порядку, особи, які перебували в полоні та були звільнені в 2014-2016 роках, подали заяви до Комісії з розгляду питань щодо надання допомоги особам, позбавленим особистої свободи незаконними збройними формуваннями, окупаційною адміністрацією та/або органами влади Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України та/або території Російської Федерації у зв’язку з громадською або політичною діяльністю таких осіб, а також підтримки зазначених осіб та членів їх сімей (далі за текстом – Комісія) з прохання здійснення їм виплати із встановленим пакетом документів.

Після розгляду вказаних заяв всім особам було відмовлено в виплаті через відсутність відомостей або документів, що підтверджують факт позбавлення особистої свободи в поточному році (2018). Оскільки підпунктом 2 пункту 2 розділу IV «Завдання та повноваження Комісії» Положення про комісію з розгляду питань щодо надання допомоги особам, позбавленим особистої свободи незаконними збройними формуваннями, окупаційною адміністрацією та/або органами влади Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України та/або території Російської Федерації у зв’язку з громадською або політичною діяльністю таких осіб, а також підтримки зазначених осіб та членів їх сімей, затвердженого Наказом Міністерства з питань  тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України 18.10.2018  № 106 (далі – Положення про комісію) передбачено, що для прийняття рішення, передбаченого підпунктом 1 пункту 1 цього розділу, особа, позбавлена особистої свободи, член сім’ї, близький родич або законний представник в інтересах такої особи звертаються до МТОТ з письмовим зверненням, в якому зазначаються реквізити їх особових рахунків, відкритих в банківських установах України у порядку, встановленому законодавством. До звернення додаються, зокрема, відомості або документи, що підтверджують факт та обставини позбавлення особи особистої свободи незаконними збройними формуваннями, окупаційною адміністрацією та/або органами влади Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України та/або території Російської Федерації у зв’язку з громадською або політичною діяльністю такої особи в поточному році.

Не погоджуючись із вказаною відмовою, оскільки особи, що були звільнені з полону в 2014-2016 роках, відповідають встановленим Порядком критеріям для надання їм виплати, передбаченої підпунктом 1 пункту 5 Порядку та в зазначеному Порядку не має жодних обмежень щодо року перебування в полоні та звільнення осіб, позбавлених особистої свободи незаконними збройними формуваннями, адвокатом УГСПЛ Науменко Ю.В. за підтримки NRC було подано позовну заяву до суду в інтересах одного зі звільнених в 2014 році полонених. В позовній заяві заявлялися вимоги щодо визнання протиправним та нечинним підпункт 2 пункту 2 розділу ІV “Завдання та повноваження комісії” Положення про комісію, а також визнання протиправної самої відмови та зобов’язання повторно розглянути заяву звільненого полоненого.

адвокатка УГСПЛ Юлія Науменко

 За результатами розгляду справи 25 листопада 2019 р. Окружним адміністративним судом м. Києва було задоволено вказану позовну заяву та прийнято рішення щодо:

  1. Визнання протиправним та нечинним підпункт 2 пункту 2 розділу ІV “Завдання та повноваження комісії” Положення про комісію в частині необхідності надання підтверджуючих відомостей або документів саме в поточному році.
  2. Визнання протиправною відмову Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України в особі Комісії в наданні бюджетних коштів у розмірі встановлених законодавством, для забезпечення надання професійної правової допомоги для захисту і забезпечення прав та інтересів осіб, позбавлених особистої свободи незаконними збройними формуваннями, окупаційною адміністрацією та/або органами влади Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України та/або території Російської Федерації у зв`язку з громадською або політичною діяльністю вказаних осіб, а також підтримки зазначених осіб та членів їх сімей, у тому числі відшкодування витрат, пов`язаних з їх відвідуванням у зв`язку з його громадською та політичною діяльністю.
  3. Зобов’язання Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України в особі Комісії  повторно розглянути заяву щодо виплати та надання бюджетних коштів у розмірі встановлених законодавством, для забезпечення надання професійної правової допомоги для захисту і забезпечення прав та інтересів осіб, позбавлених особистої свободи незаконними збройними формуваннями, окупаційною адміністрацією та/або органами влади Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України та/або території Російської Федерації у зв`язку з громадською або політичною діяльністю вказаних осіб, а також підтримки зазначених осіб та членів їх сімей, у тому числі відшкодування витрат, пов`язаних з їх відвідуванням у зв`язку з його громадською та політичною діяльністю.

Враховуючи фактично наявність дискримінаційного підходу Комісії при Міністерстві тимчасово окупованих територій у здійсненні виплат полоненим, звільненим в 2014-2016 роках, та позитивне рішення Суду, сподіваємось на те, що Міністерство не буде оскаржувати вказане рішення та в подальшому при повторному розгляді заяв полонених буде приймати рішення щодо  здійснення виплат, передбачених пп. 1 п. 5 Порядку.

В разі подальших відмов колишнім полоненим у здійсненні виплат, кількість позовів до МінТОТ щодо оскаржень відмов може збільшуватись, враховуючи позитивний прецедент. Та Міністерству доведеться переглядати кожну заяву полоненого і сплачувати в разі задоволення позовів розмір судових зборів та витрат на правову допомогу.

Підготувала адвокатка УГСПЛ Юлія Науменко

Проведення дослідження та видання цього матеріалу стало можливим за сприяння Норвезької ради у справах біженців (NRC) в рамках здійснення гуманітарної діяльності за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст цієї публікації жодною мірою не відображає офіційну точку зору Європейського Союзу та Норвезької ради у справах біженців. Європейська Комісія не несе відповідальності за будь-яке використання інформації, що міститься в публікації.