Чому Україні слід утриматися від переслідування Голови Конституційного суду
18 червня Міжнародна комісія юристів (МКЮ) висловила занепокоєння у зв’язку із намаганням піддати кримінальному переслідуванню Голову Конституційного Суду України після допитів суддів Конституційного Суду та вилучення документів з КСУ раніше у цьому році.
Повідомляється, що 16 червня Голова Служби безпеки України Валентин Наливайченко передав докази вчинення кримінального правопорушення Головою КСУ Юрієм Бауліним.
Документи нібито свідчать про те, що він перевищив службові повноваження в порушення частини 2 статті 364 Кримінального кодексу України, що призвело до узурпації влади колишнім Президентом Віктором Януковичем.
Звинувачення стосуються рішення Конституційного Суду від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010, яке скасувало внесення змін до Конституції України у 2004 році.
Тобто відкриття кримінального провадження повністю ґрунтується на рішенні Конституційного Суду з питань конституційного права.
«Це притаманно судовій функції – приймати рішення з питань, щодо яких громадська думка може розходитися. Переслідування суддів у зв’язку з подібними рішеннями підриває незалежність судової системи і та роз’їдає верховенство права» – сказав Уайлдер Тайлер, генеральний секретар МКЮ. – «В усі часи, а особливо в перехідний період, як, наприклад, зараз в Україні, дуже важливо, щоб виконавча влада утримувалася від будь-якого втручання в незалежну роботу судових органів».
МКЮ також звертає увагу, що це намагання піддати кримінальному переслідуванню Голову Конституційного Суду суперечить нормам міжнародного права і стандартам незалежності судових органів, у тому числі Основним принципам ООН, що стосуються незалежності судових органів.
«Зміни до законів або Конституції мають вноситися в результаті належних конституційних процесів в органах законодавчої влади і в судах, а не шляхом переслідування суддів. Кримінальні провадження та переслідування, відкриті щодо суддів Конституційного Суду, мають бути припинені, і уряд повинен гарантувати, що цей суд може працювати без погроз або втручання», – додав Тайлер.
Незабаром після зміни влади на початку 2014 року МКЮ висловила занепокоєння у зв’язку із звільненням суддів Конституційного Суду Верховною Радою і звернулася до влади із закликом гарантувати суддям перебування на посаді і невтручання в роботу судових органів.
Раніше цього року Служба Безпеки України допитала суддів Конституційного Суду, які брали участь у розгляді вищезгаданої справи.
За повідомленням СБУ, щонайменше 10 суддів Конституційного Суду було допитано. Більш того, в травні 2015 року СБУ вилучила в Конституційному Суді документи.
Ці розслідування і переслідування суддів Конституційного Суду відбуваються саме тоді, коли КСУ розглядає ряд надзвичайно важливих питань, у тому числі конституційність закону «Про очищення влади», закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», а також закону «Про всеукраїнський референдум».
МКЮ нагадує, що стаття 1 Основних принципів ООН, що стосуються незалежності судових органів, свідчить, що урядові та інші установи повинні поважати і підтримувати незалежність судових органів.
Комі того, Принципи передбачають, що судові органи повинні приймати рішення з питань, що виносяться на їх розгляд, неупереджено, на основі фактів і відповідно до закону без будь-яких обмежень чи неправомірного впливу, спонукань, тиску, погроз чи втручання – прямих або непрямих – з боку будь-якої сторони і з якої-небудь причини (стаття 2).
Рекомендація № R(94)12 Комітету Міністрів держав – членів з питань незалежності, дієвості та ролі суддів конкретизує ці принципи і передбачає, що «судді мають бути цілком вільними у винесенні неупередженого рішення у справі, відповідно до свого переконання та власного тлумачення фактів, та на підставі переважаючих норм закону. Судді не зобов’язані звітувати щодо суті своїх справ, нікому за межами судового корпусу».
http://www.icj.org/ukraine-refrain-from-prosecution-of-the-constitutional-court-president