Чому гібридний трибунал для Путіна невигідний для України?
З самого початку повномасштабного вторгнення українська влада говорила про те, що Володимир Путін має бути притягнений до відповідальності за напад на Україну. На Заході ще рік тому про трибунал для вищого російського керівництва мова не йшла. Зусиллями української дипломатії крига скресла. Західні чиновники заговорили про створення спеціального трибуналу для Путіна і його поплічників. Щоправда, думки розійшлися – яким має бути трибунал? В міжнародному праві немає іншої можливості притягнути до відповідальності президента та вище керівництво Росії за агресію проти України, крім спеціального трибуналу. Злочини проти людяності, воєнні злочини, геноцид та злочини агресії підпадають під юрисдикцію Міжнародного кримінального суду. Але не злочин агресії, тому що Україна та Росія не ратифікували Римський статут.
Наприкінці 2022 року Єврокомісія запропонувала створити спеціальний суд для переслідування вищого керівництва РФ. Розглядалися два варіанти: спеціальний незалежний міжнародний трибунал або гібридний трибунал. Західні чиновники пропонують саме другий варіант. Але Україна не погоджується на такий формат. Чому – в етері телеканалу FREEДОМ пояснив виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини Олександр Павліченко.
– Питання стоїть щодо мандату, яким буде наділений цей трибунал. Якщо мандат наданий Генеральною Асамблеєю ООН дозволить долати всі імунітети: функціональні та інші дипломатичні, і притягувати до відповідальності безпосередніх винуватців в злочинах агресії, то гібридний трибунал має обмеження в цьому плані, – пояснює Олександр Павліченко. – Гібридний трибунал пропонують організувати як окрему палату у Верховному суді на основі національного законодавства з залученням міжнародних спеціалістів в якості, наприклад, судей, змінивши законодавство для цього. Тим не менш, такий трибунал не дасть можливості притягнути до відповідальності вищих посадових осіб Росії і, безпосередньо, Путіна. Тому, напевно, це – найголовніший аргумент проти того, щоб використовувати цю конкретну модель гібридного трибуналу.
Вже 39 країн доєднались до коаліції за створення Спеціального трибуналу в справі про злочин російської агресії проти України. Та чи сформують його?
– Створення трибуналу – нешвидкий процес. Все буде залежати і від успіхів України на фронті, і від того, наскільки міжнародна спільнота буде бачити необхідність в існуванні такого інструменту для кожного конкретного міжнародного суб’єкту, – каже Олександр Павліченко. – Чи буде це трибунал, який стосуватиметься війни Росії в Україні? Чи це буде постійно діючий трибунал? Тут варто робити акцент на тому, що має бути не тільки притягнення до відповідальності Російської держави і її посадових осіб за цю війну, яка почалась в 2014 році. Суд має стати запобіжником від майбутніх військових агресивних дій держав, як на європейському, так і на глобальному світовому рівні. І ця логіка має постійно бути присутньою при дипломатичних, адвокаційних перемовинах, що стосуються залучення в коаліцію і збільшення кількості держав, які виступають за створення трибуналу для РФ. Нагадаю, що минулого року цієї коаліції не було і кількість держав, які підтримували навіть саму ідею трибуналу, можна було порахувати на пальцях однієї руки.