Чергові зміни для переселенців: у кого залишається право на допомогу?
Міністерка соціальної політики України Марина Лазебна в ефірі телемарафону єдиних новин #UAразом 20.04.2022 року (https://bit.ly/3s38TNl), коментуючи існування проблеми перевантаженості установ соціального захисту населення, до яких зараз звертаються переселенці з заявами про реєстрацію ВПО, зазначила, що вже зареєстровано 1 млн 661 тис внутрішньо переміщених осіб для подальшого оформлення таким особам допомоги на проживання. Пришвидшити цю процедуру, за її словами, має впровадження нової функції в програмі «Дія», як у мобільному застосунку, так і на веб-порталі. За добу, що працює мобільний додаток, надійшло 70 тис заяв, з яких 6 тис вже оброблено, люди зареєстровані і отримали свої довідки через «Дію».
Водночас у Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі – Порядок) (ПКМУ № 332 від 20.03.2022 року) вчергове відбулись суттєві зміни. Кабінет Міністрів України своєю постановою від 16.04.2022 року № 457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України» визначив, що зазначена допомога за березень і квітень 2022 року надається всім ВПО, а починаючи з травня така допомога надаватиметься тим ВПО, які:
- перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або
- перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні),
- а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Однією з умов надання допомоги раніше було знаходження особи на обліку як ВПО на відповідній території, де може надаватися допомога в рамках Програми “єПідтримка”, перелік яких затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
З травня 2022 року умовою для призначення допомоги ВПО є віднесення території, з якої відбулось переміщення особи, до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) (далі – Перелік). За змістом постанови № 457, цей Перелік затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Наразі цей Перелік, що згадується в постанові, не опублікований. Слід сподіватися, що тривалої затримки з його створенням не станеться (хоча небезпідставні сумніви з цього приводу виникають, оскільки одразу згадується ситуація з розробкою впродовж 3,5 років сумнозвісного «окремого порядку» для погашення заборгованості з соціальних виплат ВПО).
Численні питання в соціальних мережах, де переселенці обговорюють питання призначення їм допомоги, свідчать про наявність проблем в цій сфері, викликаних, зокрема, різним тлумаченням ПКМУ № 332 працівниками структурних підрозділів з питань соціального захисту населення. На жаль, внесені постановою КМУ № 457 зміни до Порядку надання допомоги на проживання ВПО, за відсутності відповідних інформаційних листів-роз’яснень з боку міністерства щодо виконання вимог Порядку, анітрохи не зменшили вірогідність різнобою в тлумаченні нормативно-правових актів, якими визначаються умови призначення допомоги.
За загальними правилами, суб’єкт правотворчості має прагнути до простоти викладення своїх вимог, до чіткості й якості норм права, знайти ту єдину форму виразу думки, яка була б в рівній мірі зрозумілою для всіх – і для фахівців, і для громадян. Водночас складно казати про чіткість та однозначність формулювань в тексті постанови КМУ № 332.
Якщо в попередній редакції Порядку виникали питання щодо правомірності звернення за допомогою окремих категорій переселенців, які до 24.02.2022 року вже мали довідку ВПО, проте з деяких причин станом на 01.03.2022 року грошову допомогу не отримували, то в новій редакції Порядку проблемних питань менше не стало.
Так, за змістом Порядку в редакції від 16.04.2022 року можна дійти висновку, що переселенці, які були на обліку до 24.02.2022 року, отримували грошову допомогу і мали підстави для автоматичного її призначення, зможуть отримати (в більшості вже отримали) перепризначену допомогу лише за квітень, оскільки у травні починають діяти інші підстави для призначення допомоги – або за умови переміщення з певних територіальних громад, що входять до Переліку, або за умови відсутності придатного для проживання житла (через руйнування в ході бойових дій). Тож чи мають такі особи звертатися до територіальних органів соціального захисту з заявою про призначення допомоги з травня? Про автоматичне призначення допомоги таким переселенцям з травня в тексті Порядку чітко і однозначно не вказано, тому соціальні працівники матимуть підстави припинити автоматично призначені виплати та вимагати від переселенців, які отримали допомогу у квітні, особистого звернення з заявою про призначення допомоги за оновленим Порядком.
За відсутності наразі зазначеного в Порядку «Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» складно прогнозувати, чи увійдуть до нього без виключень всі населені пункти, які за часів дії постанови ПКМУ № 505 містилися в «переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження» та в «переліку населених пунктів, що розташовані на лінії розмежування» (розпорядження КМУ № 1085-р від 07.11.2014 року, чинне на дату написання цієї статті), чи отримають ці населені пункти в документі статус «територіальних громад, які перебувають в тимчасовій окупації»?
Таким чином, від змісту Переліку, що має з’явитися згодом, залежить вирішення питання можливості (підстави) отримання допомоги переселенцями, які знаходились на обліку ВПО до 24.02.2022 року.
А тим часом, очікуючи на появу Переліку, будемо сподіватись, що подальші уточнення та зміни Порядку не приведуть нас до збільшення вододілу між «новими» та «старими» переселенцями, яких, незважаючи на наявність довідки ВПО встановленої форми, буде відрізняти можливість та підстави (або їх відсутність) призначення допомоги на проживання: спрощена і пришвидшена «Дією» процедура – для осіб, які перемістилися після 24 лютого, та обмежена додатковими умовами і винесена в офлайн – для переселенців «першої хвилі», що обліковувались як ВПО ще до початку повномасштабної війни.
У тих переселенців, що мали довідку ВПО до 24.02.2022 року, відсутня технічна можливість оформити заяву про призначення допомоги в мобільному додатку «Дія», тому, найімовірніше, ці особи наступного місяця підуть займати чергу до установ соцзахисту для отримання консультації та оформлення заяви про призначення допомоги, збільшуючи і так вже існуюче навантаження на державні органи. Водночас на порталі «Дія» для таких переселенців зараз доступні лише послуги «Припинення грошової допомоги ВПО» та «Продовження грошової допомоги ВПО без зміни умов», хоча остання послуга не є актуальною, оскільки базується на вимогах вже нечинної на даний час постанови № 505.
До речі, можливість змінити онлайн місце свого проживання/перебування на порталі «Дія», яка була анонсована (https://bit.ly/3K4Ln8K) ще 9 грудня 2021 року, залишилась так і не реалізованою – на порталі така послуга відсутня. Відповідні зміни постановою КМУ від 09.12.2021 року № 1286 внесені до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (п. 9-1 ПКМУ № 509 від 01.10.2014 року). На превеликий жаль, процедура зміни реєстрації фактичного місця проживання так і не стала онлайн, хоча вона планувалась Урядом задля удосконалення та спрощення отримання публічних послуг для ВПО, зменшення навантаження на органи соціального захисту і ЦНАПи.
Отже, з урахуванням великої кількості ВПО «першої хвилі» – отримувачів щомісячної адресної допомоги ще за постановою КМУ № 505, які здебільшого відносяться до вразливих категорій (особи з інвалідністю, пенсіонери, неповнолітні) було б доцільним залишити автоматичне перепризначення їм допомоги, з відповідним чітким зазначенням про це в Порядку так, щоб виключити двозначність формулювання цього положення. Звісно, якщо побічною метою внесених постановою КМУ № 457 до Порядку змін обмежувального характеру не є насправді проведення «оптимізації» кількості отримувачів допомоги і зменшення фінансового навантаження на державний бюджет за цим напрямком.
Підготовлено в громадській приймальні УГСПЛ м. Суми.