Безпека в громадах. Дослідження в Одеській області
З початком повномасштабної агресії Росії проти України, громади стикнулись з новими безпрецедентними безпековими викликами: ворожими обстрілами та жертвами серед цивільних людей, руйнуванням будівель та критичної інфраструктури, загрозою техногенних катастроф, доступом до продовольства та питної води. Реагування на безпекові виклики в умовах війни та воєнного стану стало фундаментальною потребою громад.
Так, жителі двох громад Одеської області визначили питання безпеки та правопорядку як першочергові проблеми – 75,5% опитаних мешканців Татарбунарської громади та 72,8% мешканців Ренійської громади. Також з’явились нові суб’єкти, які прямо чи дотично впливають на вирішення безпекових питань в громадах – зокрема, військові адміністрації та підрозділи ТрО. Варто враховувати й відкладені фактори, які безперечно впливатимуть на післявоєнний розвиток громад – зокрема, мінне забруднення, обіг зброї та домашнє насильство.
Звіт послідовно висвітлює нормативне регулювання сфери безпеки та правопорядку, основні тематичні виклики/пріоритети та участь окремих державних та недержавних суб’єктів. Основним нормативним аспектом залишається режим воєнного стану та діяльність військових адміністрацій. З цим пов’язано питання співвідношення свободи вибору місця проживання та пересування з вимогами воєнного стану.
Ми зафіксували певну активність держави щодо розвитку концепції безпечної громади в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення – зокрема, розробка проєкту національної концепції «Безпечна громада». В умовах війни пріоритетним, як для уряду, так і для місцевого самоврядування залишається ефективне функціонування системи укриттів та оповіщення, а також безпека закладів освіти.
Окремі сфери, які актуальні зараз, та формуватимуть пріоритети в післявоєнний період – обіг зброї, вибухові пристрої та мінне забруднення, домашнє насильство та торгівля людьми. Ми зафіксували підтримку органами місцевого самоврядування територіальної оборони та продовження муніципальних програм, а також розвиток підходу Community Policing (зокрема, ініціатива «Поліцейський офіцер громади»). Разом з громадським активізмом, такі програми сприяють підвищенню безпеки в умовах війни.
Серед основних рекомендацій:
- розробка національної концепції «Безпечна громада» та окремих державних цільових стратегій/програм з широким обговоренням
- врахування в національних та локальних нормативних актах балансу між безпекою та свободою
- запровадження чіткого розподілу повноважень органів військового та цивільного управління.
- здійснення поточного моніторингу/оцінки безпекових загроз безпосередньо для конкретних громад;
- врахування при реалізації заходів цивільної безпеки особливих потреб вразливих груп та різний вплив чинника війна на їхнє становище;
- розробка національних та регіональних програм з розмінування територій та контролю за обігом зброї;
- врахування в просторовому плануванні громад та містобудуванні вимог цивільного захисту із застосуванням нових сучасних технологій;
- проведення інформаційно-просвітницьких та навчальних програм з безпечного поводження.
Завантажити звіт повністю: Безпека в громадах, Одеська область
Дослідження підготувала Громадська приймальня УГСПЛ в м.Одеса, яка працює на базі Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України».
Звіт підготовлено за фінансової підтримки чеської організації People in Need, у рамках ініціативи SOS Ukraine. Зміст публікації не обов’язково збігається з їхньою позицією.