Публікація

Адвокати підтримали кампанію проти талонів до посвідчення водія

Як вже повідомлялося в ЗМІ, громадські організації Спілка водіїв та Українська Гельсінська спілка з прав людини розпочали в інтернеті збір підписів до народного депутата України Нечипорука Володимира Павловича та до Генеральної Прокуратури з вимогою не закріплювати законом талони до посвідчення водія та скасувати підзаконні акти, які на сьогодні передбачають використання талонів.

Представники Адвокатської компанії вважають, що збір підписів до народного депутата України В.Нечипорука «з вимогою не закріплювати законом талон» не вплине на законотворчість з цього питання. Оскільки законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо створення служби безпеки дорожнього руху)” реєстр. №8339 від 27.10.2005 (яким МВС України хоче узаконити існування талону до посвідчення водія) був внесений Кабінетом міністрів України. Більш доречним з цього питання було б звернутися до профільних комітетів та до депутатських груп та фракцій в парламенті щодо відхилення законопроекту.

Наразі юристи Адвокатської компанії “ГРАВЕ” підготовили проект постанови парламенту про неприйнятність законопроекту і звернулися до окремих народних депутатів України щодо внесення цього документу у порядку законодавчої ініціативи до Верховної Ради.

Юристи Адвокатської компанії підтримують прагнення громадських організацій у відстоюванні прав та законних інтересів водіїв, однак застерігають, що на даний час найбільш дієвою формою припинення порушення законодавства з боку МВС є визнання відповідного підзаконного акту незаконним. До того ж юристи компанії запрошують заінтересовані об’єднання громадян до спільної роботи у відстоюванні прав водіїв у судовому порядку.

19 жовтня поточного року юристи Адвокатської компанії «ГРАВЕ» Євстігнєєв А.С. та Василик В.В. подали до Печерського районного суду м. Києва позов, в якому в порядку адміністративного судочинства просять визнати незаконними наказ МВС України від 02.04.1994 р. № 166, яким затверджено Положення про талон до посвідчення водія (справа прийнята до провадження, проведений попередній розгляд, судове засідання призначено на 19.12.2005 р. на 15-00 (орієнтовно) в частині затвердження вказаного Положення, а також саме вказане Положення.

На думку юристів Адвокатської компанії, вказані нормативні акти не відповідають законодавству з наступних підстав (наводиться витяг з адміністративного позову):

«Наказом Міністерства внутрішніх справ України (далі – Відповідач) від 2 квітня 1994 року N 166 (далі за текстом – Наказ) затверджено Положення про талон до посвідчення водія (далі за текстом – Положення).

Відповідно до п. 1 Положення, талон до посвідчення водія (далі за текстом – Талон) запроваджується на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 1993 р. N 980 “Про внесення змін і доповнень до Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами” (далі за текстом – Постанова) з метою обліку та аналізу порушень Правил дорожнього руху (надалі – Правил), допущених водіями автомототранспортних засобів, тролейбусів та трамваїв, які постійно проживають на території України.

Відповідно до п. 2 Положення, Посвідчення водія без такого талону не дає права на керування транспортними засобами. Отже, Талон є обов‘язковим документом для водія, відсутність якого позбавляє водія права на керування транспортним засобом.

Відповідно до пп. 19.1, 19.2 Положення, Талон заповнюється працівником ДАІ, який складає протокол про адміністративне правопорушення відповідним водієм Правил дорожнього руху (далі за текстом – Протокол), при цьому у графі “Дата порушення” працівник ДАІ вказують день, місяць та рік вчинення порушення, а у графі “Серія, N нагрудного знака” проставляє свої серію та номер нагрудного знака.

Відповідно до п. 16 Положення необхідною умовою щодо направлення водія на перевірку знань Правил дорожнього руху (далі за текстом – Правил) однозначно слід вважати скоєння ним протягом астрономічного року (365 днів) більше трьох порушень Правил, які (порушення) оформлені відповідно до вимог чинного законодавства і перелік яких наведено в талоні до посвідчення водія.

Вважаємо, що Положення є таким, що прийнято з порушенням чинного законодавства, нормативно-правових актів вищої юридичної сили, з перевищенням Відповідачем повноважень, а відтак є неправомірним та підлягає скасуванню з наступних підстав.

1. Відповідно до ст. 15 Закону України «Про дорожній рух» (далі за текстом – Закон), право на керування транспортними засобами підтверджується посвідченням водія. Отже, на найвищому юридичному рівні в якості документа, що підтверджує право особи на керування транспортним засобом, передбачено лише посвідчення водія. Жоден інший документ не є обов‘язковим та не може підтверджувати права особи на керування транспортним засобом. Натомість, Положенням фактично введено в дію ще один, не передбачений Законом, документ, без якого керування транспортним засобом неправомірне – Талон. Отже, сам факт введення Талону як обов‘язкового документа, є незаконним, адже суперечить Закону.

2. Відповідно до преамбули Наказу, Наказ прийнятий ніби-то відповідно до Закону та Постанови. Як вже зазначалось, положення Наказу не тільки не відповідають положенням Закону, але й суперечать йому. Те ж саме можна сказати і про співвідношення Постанови і Наказу. Так, відповідно до п. 1 Постанови, Відповідач уповноважувався лише встановити зразок і порядок видачі Талона, однак в жодному разі не розробляти положення про Талон, яке окрім відомостей про порядок видачі Талону, визначає правову природу Талону взагалі, а також закріплює обов‘язковість Талону та неможливість керування транспортним засобом за його відсутності, що вказує на перевищення Відповідачем наданих йому Законом та Постановою повноважень, а відтак – вказує на незаконність Наказу…».

П.С. УГСПЛ ще продовжує збір підписів під заявою про скасування талонів водія тут:

index.php?id=1132238517

 

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування