11 балів з 12: як в Одеській громаді «працюють» програми з відновлення пошкодженого житла
В умовах гуманітарної кризи та масштабних руйнувань житлової інфраструктури через повномасштабне вторгнення, надзвичайно важливу роль відіграє державна та місцева політика допомоги у відновленні зруйнованого та пошкодженого житла. Крім централізованої програми на державному рівні «єВідновлення», місцева влада впроваджує локальні програми підтримки для постраждалих мешканців. Як ці ініціативи працюють у Одеській територіальній громаді дослідили експерти громадської приймальні УГСПЛ в Одесі з допомогою інструменту Місцевий індекс прав людини.
Під час моніторингу стану впровадження державних та місцевих програм відновлення пошкодженого житла в Одеській міській територіальній громаді експерти оцінювали такі сфери:
- створення організаційних умов для впровадження державних програм та прийняття місцевих програм відновлення постраждалого внаслідок обстрілів житла;
- забезпечення фінансування державних та місцевих програм відновлення постраждалого внаслідок обстрілів житла;
- доступність інформації для мешканців щодо використання можливостей державних та місцевих програм відновлення постраждалого внаслідок обстрілів житла;
- публічність та прозорість заходів щодо впровадження державних та місцевих програм відновлення постраждалого внаслідок обстрілів житла.
Монітори встановили, що органи місцевого самоврядування сприяють належному впровадженню державної програми по відновленню пошкодженого житла «єВідновлення». В громаді працює Комісія з розгляду питань щодо надання компенсації, створені умови для розгляду звернень мешканців та до ухвалення рішень залучаються представники громадськості.
За державною програмою в Одеській міській територіальній громаді 235 заявники отримали майже 9,7 млн грн компенсації. Тобто в середньому власникам пошкодженого житла в громаді компенсується 41 тисяча гривень.
Основні підстави для відмови у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об’єкту нерухомого майна:
- виявлення факту проведення на пошкодженому об’єкті нерухомого майна ремонтних робіт, в результаті яких ліквідовано пошкодження в повному обсязі;
- подання заявником до Комісії повідомлення у паперовій формі про відкликання заяви.
Монітори встановили, що органи місцевого самоврядування (ОМС) сприяють інформуванню громади про державні програми відновлення постраждалого внаслідок обстрілів житла: алгоритм дій і інформація про необхідний пакет документів є, зокрема, на офіційному сайті Одеської міської ради, представники ОМС надають роз’яснення та правові консультації безпосередньо на місцях після ураження житлових об’єктів. А от звітування Комісії розгляду з питань компенсації монітори визнали незадовільною.
У Одеській міській громаді також впроваджено місцеву цільову програму по відновленню постраждалого житла «Незламна Одеса». Ця програма акумулює всі напрямки, пов’язані з ліквідацією наслідків обстрілів, відновлення житлового фонду та надання допомоги мешканцям пошкоджених будинків.
Програмою передбачено проведення таких заходів:
- проведення робіт з обстеження об’єктів, пошкоджених внаслідок збройної агресії;
- надання допомоги постраждалим, у тому числі у виготовленні необхідних документів;
- проведення невідкладних протиаварійних, консерваційних аварійно відновлювальних та ремонтних робіт у зруйнованих та пошкоджених будинках, у тому числі на об’єктах культурної спадщини (пам’ятках архітектури);
- проведення першочергових відновлювальних робіт на об’єктах житлової інфраструктури (скління вікон, балконів, заміна дверей, покрівлі тощо);
- надання фінансової підтримки комунальним підприємствам Одеської міської ради, залученим для ліквідації наслідків, спричинених збройною агресією;
- забезпечення належного управління відходами, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд.
Оскільки програма була ухвалена 24 квітня 2024 року, оцінити її ефективність можна буде лише через певний час.
За результатами дослідження експерти сформували мапу рекомендацій для покращення стану впровадження місцевих та державних програм відновлення пошкодженого житла в Одеській громаді. Більшість з них відносяться до посилення інформування мешканців громади про наявні в територіальній громаді державні та місцеві програми відновлення житла та підвищення публічності впровадження таких програм.
Звіт підготовлено в межах проєкту «Правосуддя для людей, які постраждали від російської агресії» за підтримки чеської організації «People in Need».
Читати також:
- Вісім балів з дев’яти: як в Краматорській громаді забезпечують порядок в умовах війни
- По сім балів з дев’яти: як в громадах прикордонного регіону працюють над безпекою цивільних
- Чи можуть переселенці розраховувати на тимчасове житло у Дніпропетровській області? Дослідження
- Підтримка лікарів – нуль балів. Експерти УГСПЛ оцінили доступність медицини на Черкащині
- Як реалізується право на працю на Львівщині? Експерти дослідили основні тенденції
- 10 з 14 балів: експерти оцінили рівень життя громади на Запоріжжі
- 5 із 7 балів: експерти оцінили як забезпечується гідний рівень життя дітей Хмельницької громади