Публікація

10 міфів про «переселенські гроші»: чи можна втратити допомогу, якщо навчаєтесь в університеті чи придбали авто, – пояснює юрист

Переселенці, які виїхали з окупованого Криму чи то тимчасово непідконтрольних Уряду України територій Донецької та Луганської областей та отримали відповідну довідку, можуть отримувати адресну допомогу для покриття витрат на проживання, зокрема, оплату комунальних послуг. Але через недосконале законодавство та неоднозначне тлумачення відповідних норм щодо нарахування та виплат, часто виникають непорозуміння. На численні запити громадян відповідають юристи Громадських приймальнь УГСПЛ.

Координаторка правопросвітнього напряму діяльності приймальні на Сумщині Наталія Єсіна пояснює, у яких випадках гроші мають нараховуватися, а коли – виплати припиняються. Вона сформувала десять найрозповсюджених міфів, які намагалась спростувати відповідно до Постанови Кабміну №505 від 01.10.2014 р «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг».

МІФ 1: Отримання адресної допомоги впливає на субсидію

ПРАВДА: Допомога не враховується при розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім’ї . Вона також не включається і до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу.

МІФ 2: Адресна допомога не призначається, якщо придбати автомобіль

ПРАВДА: Наявність нового або другого автомобіля у родині не впливає на виплату адресної допомоги. Грошова допомога не призначається лише у двох випадках. Перший – будь-хто із членів сім’ї є власником житлових або нежитлових приміщень, що розташовані в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території (крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану). Другий – будь-хто з членів сім’ї на депозитному банківському рахунку (рахунках) має кошти у сумі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб (нині це понад 56 тис. грн.).

МІФ 3: Отримувати адресну допомогу можна лише через Ощадбанк

ПРАВДА: Сума грошової допомоги перераховується особі на рахунок, відкритий в «Ощадбанку», але готівку можна знімати у банкоматах будь-якої іншої банківської установи на підконтрольній Україні території. Виплати особам з інвалідністю I групи та тим, хто за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатен до самообслуговування, за їх письмовою заявою можуть проводитися «Укрпоштою» з доставкою за фактичним місцем проживання таких осіб.

МІФ 4: Якщо дитина переїхала без батьків, вона не може отримувати адресну допомогу

ПРАВДА: Якщо дитина переїхала без супроводу батьків або осіб, які їх замінюють, грошова допомога виплачується їй за зверненням певного кола осіб. По-перше, найближчих родичів – бабусі чи дідуся, повнолітніх сестри чи брата, мачухи чи вітчима, які безпосередньо здійснюють догляд за дитиною без спеціальних на те повноважень. По-друге, з заявою можуть звертатися особи, яким дитину передали на виховання (у разі надання заяви батьків щодо отримання такої допомоги, справжність підпису на якій має бути засвідчена нотаріально). По-третє, служби у справах дітей (якщо догляд тимчасово здійснюють родичі чи знайомі, з якими у неї на момент залишення без батьківського піклування склалися близькі стосунки). Окрім того неповнолітня дитина у віці від 14 до 18 років має право самостійно звернутися за призначенням грошової допомоги.

МІФ 5: Якщо виплата адресної допомоги припинена працездатній особі, при зміні статусу її не відновити

ПРАВДА: У разі народження дитини статус особи змінюється – вона має отримувати адресну допомогу до досягнення дитиною трирічного віку. У разі відмови – можна її оскаржити у суді (позитивний приклад: https://helsinki.org.ua/articles/pereselenka-z-invalidnistyu-otrymala-sotsialni-vyplaty-cherez-sud-zavdyaky-yurystam-uhspl/). Вихід на пенсію або оформлення інвалідності – ще одна підстава для звернення(позитивний приклад: https://helsinki.org.ua/articles/pereselenka-z-invalidnistyu-otrymala-sotsialni-vyplaty-cherez-sud-zavdyaky-yurystam-uhspl/).

Розмір допомоги такий:

1000 гривень на одну особу – для осіб, які отримують пенсію, та інших осіб, що досягли пенсійного віку (крім осіб з інвалідністю), дітей, осіб, які досягли 18-річного віку та продовжують навчання за денною формою в закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) або вищої освіти, до закінчення таких закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років,

130 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (нині – 2299 грн 70 коп) – для осіб з інвалідністю I групи та дітей з інвалідністю,

115 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність (нині – 2034 грн 35 коп) – для осіб з інвалідністю II групи,

прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність (нині – 1769 грн) – для осіб з інвалідністю III групи,

442 гривні на одну особу – для працездатних осіб.

Особам працездатного віку, яким виплати припинили у зв’язку з невчасним працевлаштуванням – грошова допомога не призначається. Але варто зауважити, що існує правова позиція Верховного Суду, відповідно до якої така особа після працевлаштування має право знову отримувати адресної допомогу. Водночас на практиці це зазвичай ускладнено, потребує звернення до суду і не завжди завершується позитивним висновком суду.

МІФ 6: Студент отримує стипендію – адресну допомогу йому не оформити

ПРАВДА: Особи, які досягли 18-річного віку та продовжують навчання за денною формою в закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) або вищої освіти, до закінчення (але не довше ніж до досягнення ними 23 років) мають отримувати цю підтримку. Законодавством не встановлено жодних застережень для отримання допомоги такими особами.

МІФ 7: Адресну допомогу може отримувати лише громадянин України

ПРАВДА: Допомога надається усім внутрішньо переміщеним особам, а цей статус можуть отримати не лише громадяни України, а й іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні. Такі люди мають засвідчити, що залишили своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

МІФ 8: Дітям, які народились після переселення батьків, допомога не призначається

ПРАВДА: Адресна допомога призначається переселенцям та дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

МІФ 9: Сума адресної допомоги на родину не обмежена

ПРАВДА: Загальний розмір допомоги на сім’ю розраховується як сума розмірів допомоги на кожного члена сім’ї та не може перевищувати 3000 гривень. Сім’я, до складу якої входить одна особа з інвалідністю або дитина з інвалідністю, може отримувати не більше 3400 гривень. У випадку багатодітних родин – не більше 5000 гривень. Як виняток: розмір допомоги на сім’ю, у складі якої двоє або більше осіб з інвалідністю розмір допомоги не обмежується.

МІФ 10: Якщо пенсіонер працює, він буде отримувати 442 грн як працездатна особа

ПРАВДА: Для осіб, які отримують пенсію, та інших осіб, які досягли пенсійного віку (крім осіб з інвалідністю), адресна допомога складає 1000 гривень на одну особу (члена сім’ї).

 

Матеріал підготовлений за підтримки програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. Діяльність УГСПЛ зі створення національної моделі перехідного правосуддя впроваджується в рамках цієї програми.

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: