РЕЗОЛЮЦІЯ за результатами зустрічі 29 березня у Києві в рамках проекту «Думайдан – 2016: збереження зелених зон у містах і селищах» - Українська Гельсінська спілка з прав людини
Повернутись назад

РЕЗОЛЮЦІЯ за результатами зустрічі 29 березня у Києві в рамках проекту «Думайдан – 2016: збереження зелених зон у містах і селищах»

Новина

Представники п’яти громадських організацій – громадські активісти, екологи, юристи, правозахисники  –

 зібралися задля покращення загрозливої ситуації, що склалася сьогодні із зеленими зонами у містах та селищах України:

  • ми стурбовані споживацьким ставленням до зелених зон у містах та селищах;
  • ми занепокоєні масштабами вирубок дерев у містах та селищах;
  • ми не схвалюємо методи обрізки дерев та механізми догляду за зеленими зонами у містах та селищах;
  • ми хвилюємося за власне здоров’я та здоров’я наших дітей, рідних, близьких, всього українського народу;
  • ми наполягаємо на долученні громадськості до створення планів озеленення та забудови міст і селищ, та

 

вбачаємо необхідність у таких адміністративно-інституційних змінах:

–   розширити коло осіб, уповноважених складати протокол про правопорушення в сфері поводження з зеленими насадженнями, наприклад, долучити до цього поліцію;

–   прописати відповідальність за не передачу протоколу до органу, що має право притягати до відповідальності (у Кодексі України про адмінправопорушення), та прописати такий обов’язок у посадових інструкціях контролюючих органів;

–   надати Державній екологічній інспекції України (контролюючому органу) повноваження оперативно виїжджати на місце події (прописати такий обов’язок у посадових інструкціях)

– забезпечити передачу коштів, отриманих від сплати відновної вартості зелених насаджень, тим організаціям, які забезпечать висадку нових зелених насаджень;

– розробити механізм виявлення винуватців незаконної вирубки зелених насаджень, накладання штрафів і відшкодування винуватцями повторної посадки зелених насаджень.

вважаємо, що потрібно провести такі бюджетні зміни:

  • направлення стягнень (штрафів) у фонд охорони навколишнього природного середовища;
  • використання коштів фонду охорони навколишнього середовища лише на природоохоронні заходи, зокрема, на озеленення міст та селищ.

 

пропонуємо запровадити такі зміни до національного законодавства:

  1. мету збереження зелених зон поставити на перше місце (зараз на першому місці-забудова);
  2. передбачити адміністративну, дисциплінарну, цивільно-правову відповідальності за:
  • не проведення інвентаризації зелених зон;
  • не розробку паспорта об’єкта благоустрою (парка, скверу тощо);
  • невідповідність рівня кількості зелених насаджень встановленій законом нормі, за не розробку програм озеленення, за їхнє невиконання;
  • несплату відновної вартості;
  • не залучення представника державної екологічної інспекції до комісії, що визначає стан зелених насаджень перед прийняттям рішення про видалення;
  • за видалення здорових зелених насаджень (задовільний стан та добрий стан);
  • за неправильне обрізання, не обрізання загалом зелених насаджень;
  • за не підсадку дерев (нових, замість зрубаних тощо), за зменшення відсоткового співвідношення зелених насаджень під час будівництва;
  • за невиконання обов’язків по охороні зелених зон контролюючими органами.

3. Закони України «Про основи містобудування»  та «Про регулювання містобудівної діяльності» доповнити розділом, у якому окреслити окремий напрямок містобудівної діяльності – формування зелених зон населених пунктів та локальних схем екологічної мережі;

4.ухвалити закон «Про оцінку впливу на довкілля», у якому прописати порядок проведення оцінки впливу на довкілля містобудівної документації та програм розвитку населених пунктів з точки зору формування у них зелених зон;

5. у «Кодексі України про адміністративні правопорушення» збільшити розміри штрафів за пошкодження і знищення зелених насаджень, порушення правил їхнього утримання;

6. у законах «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про благоустрій населених пунктів» передбачити обов’язковість створення органами місцевого самоврядування міст органів, служб та комунальних підприємств для здійснення догляду за зеленими зонами та їхньої охорони;

7. відновити  територіальні органи Міністерства екології та природних ресурсів у областях;

8. збільшити штатну чисельність та ресурсне забезпечення Державної екологічної інспекції України, не допускати у майбутньому обмежень у виконанні нею своїх контролюючих функцій;

9. розробити нову редакцію «Правил утримання зелених зон у населених пунктах України», у якій:

– визначити вичерпний перелік будівель (за їхнім призначенням), які можуть бути розташовані на території зелених зон;

– переглянути поняття «вікова межа для дерев – об’єктів зеленої зони»;

–  встановити заборону необгрунтованого обрізування дерев (т. зв. «кронування»);

– встановити обов’язковість ведення обліку, інвентаризації, паспортизації та ведення реєстру зелених насаджень;

– встановити загальний порядок відповідальності за порушення «Правил утримання зелених зон у населених пунктах України»;

– розробити механізм виконання зобов’язань, викладених у розділі 14 «Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України», –  проведення обліку зелених насаджень та складання їхнього реєстру.

10. затвердити нові «Правила утримання зелених зон у населених пунктах України» актом Кабінету Міністрів України;

11. розробити Державну програму збереження історичних парків України;

12. до Постанови Кабінету міністрів України №1045 («Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах») внести такі зміни:

А) обмежити підстави для звільнення від сплати відновної вартості зелених насаджень;

Б) до пункту 4 після слів «до складу якої входять представники заявника, власника земельної ділянки (користувача), компетентного органу, територіального органу Держекоінспекції» додати слова «та громадських об’єднань, ініціативних груп громадян, які опікуються станом зелених насаджень та журналістів»;

В) до пункту 4 додати підпункт у такій редакції: «Недозаповнений, заповнений неповністю або такий, що не має підписів всіх членів комісії Акт обстеження зелених насаджень вважається недійсним».

13. у програму підготовки співробітників Національної поліції має бути включений матеріал про правопорушення та злочини в сфері поводження з зеленими насадженнями. Правоохоронці мають знати це законодавство, вміти складати протоколи, перевіряти документацію. Ті співробітники поліції, які не змогли здати залік з цих питань, мають бути відсторонені від несення служби до вивчення необхідної правової бази. У прийнятті заліків та при проведенні переатестації знання питань захисту зелених насаджень мають перевіряти у співробітників поліції фахівці екологічних громадських та державних організацій, наукових установ, які працюють у відповідній сфері. Відповідні доповнення мають бути внесені до «Положення з організації професійної підготовки осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України.

Зобов’язуємося створити рейтинг найкращого та найгіршого міста, району та області з огляду на поводження з зеленими насадженнями та оголосимо результати в грудні 2016 року.

 

Еколог МБО “Екологія – Право – Людина” Катерина Норенко 

Юрист МБО “Екологія – Право – Людина” Наталія Куць

Еколог МБО “Екологія – Право – Людина” Олексій Василюк 

Голова ГО “Зелений Фронт” Олег Перегон

Голова ГО “Зелений Світ” Олександр Степаненко 

Юрист ГО ЦППД “СІМ” Ніна Хома

Адвокат Центру стратегічних справ УГСПЛ Дмитро Мазурок

Керівник адвокаційного центру УГСПЛ Борис Захаров

Експерт УГСПЛ з охорони навколишнього середовища Зоя Дроздова

Адвокат юрист-аналітик Центру стратегічних справ УГСПЛ, редактор та аналітик сайту precedent.in.ua Олена Сапожнікова