Публікація

Жителі Херсона домоглись знесення незаконно побудованої заправки

Юристи Херсонської приймальні УГСПЛ стали на захист екологічних прав мешканців міста та спільними зусиллями із журналістами та активними громадянами домоглися знесення АЗС, незаконно збудованої на березі річки.

Першими, хто забили тривогу, були місцеві жителі, які помітили, що на березі річки Вірьовчиної розпочалося незаконне будівництво автозаправки. Спершу все виглядало, як будівництво стоянки для автівок. Але з кожним днем «автостоянка» набирала все більше виразніших рис заправки, розвіявши усякі сумніви — спершу з’явився туалет, через кілька днів — сам комплекс, поруч — табло з розцінками на паливо, загорілись ліхтарі.

Звернувши увагу на скарги мешканців міста, юристи Херсонської громадської приймальні УГСПЛ разом з журналістами місцевої газети «Вгору» почали діяльність, спрямовану на захист екологічних прав херсонської громади та зробили усе можливе, щоб зупинити будівництво автозаправки.

В Україні накладено мораторій на будівництво автозаправних станцій через небезпеку, яку вони становлять.

 

У результаті  було з’ясовано наступну інформацію: дійсно, ще кілька років тому земельну ділянку, де було розпочато незаконне будівництво автозаправки, було виділено місцевою владою акціонерному товариству «Херсонгазсервіс», але під стоянку машин. Кілька разів на сесіях міської ради дію дозвільних документів на стоянку було продовжено. Цю інформацію підтвердив і радник мера міста Херсон Станіслав Трошин, який зазначив, що територію було виділено під облаштування автостоянки.

До слова, в Україні накладено мораторій на будівництво автозаправних станцій через небезпеку, яку вони становлять. Проте нафтотрейдери знайшли шляхи, як обійти заборону. Землю просять під інше будівництво, наприклад, кафе, стоянки чи оздоровчого комплексу, щоб потім перепрофілювати ділянку на автозаправку. Очевидно, що «Херсонагазсервіс» обрав для себе саме таку нелегальну схему.

«Щоб отримати дозвіл на будівництво АЗС, підприємець має погодити місце розташування заправки з територіальними органами Міністерства екології і природних ресурсів (проектна документація має містити розділ оцінки впливу АЗС на навколишнє середовище) та з органами МВД. Також він має узгоджувати місце розміщення об’єкту з місцевим самоуправління. Лише тоді він може починати будівництво. Якщо цього не сталось, а будівництво почалось, то інспекція державного архітектурно-будівельного контролю зобов’язана відреагувати на порушення законодавства» – розтлумачує юрист громадської приймальні Олена Старюк.

Юристами та журналістами були складені та направлені інформаційні запити заступнику начальника Управління архітектурно-будівельної інспекції в Херсонській області, начальнику інспекційного відділу Херсона Олександру Руснаку та директору Управління міськбудівництва і архітектури Херсонської міської ради Михайлу Жарову. Питання було простим: як вийшло так, що біля річки та житлових будинків замість стоянки з’явилась АЗС? Та що робиться інспекцією і профільним управлінням щодо цієї забудови?

Євген Ножко, заступник директора Управління міськбудівництва і архітектури Херсонської міської ради відповів, що Міськвиконкомом земля під будівництво заправки не виділялась. Проте зупинка будівництва та знесення незаконного об’єкту — це компетенція архітектурно-будівельної інспекції, яка міській раді не підпорядковується.

У свою чергу заступник начальника Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Херсонській області, начальник інспекційного відділу в місті Херсоні Олександр Руснак прокоментував ситуацію так: дозвільні документи Управлінням на будівництво заправки «Херсонгазсервісу» не видавались. Однак для того, щоб контролюючий орган провів перевірку діяльності цього акціонерного товариства та вжив заходів, пан Русняк пропонує спершу надати «обґрунтоване звернення з приводу порушення «Херсонгазсервісом» законних прав при виконанні будівельних робіт».

«Приписи інспекції обов’язкові до виконання. І якщо її співробітники повідомляють про порушення законодавства, то і місцева влада, і правоохоронці, і прокуратура також зобов’язані відреагувати та спільно вжити заходів, щоб не допустити незаконного будівництва та покарати винних. – розповідає Олена Старюк. – Для того, щоб інспекція виїхала на місце будівництва та склала акт, зовсім не обов’язкова наявність персонально «обґрунтованої» заяви мешканця міста про те, що його права порушено. Самого факту, що про цю ситуацію написали у пресі та сама інспекція не надавала дозвільних документів на будівництво АЗС, у повній мірі достатньо для перевірки і вжиття передбачених законодавством заходів»

 Також пані Старюк зазначила, що стосовно Управління міськбудівництва і архітектури Херсонської міської ради чиновники лукавлять, пояснюючи свою бездіяльність тим, що інспекція їм не підпорядкована. За її словами, Міськвиконком може самостійно, не чекаючи на заяви місцевих жителів та публікації в пресі, ініціювати спільну позапланову перевірку.

Для того, щоб інспекція виїхала на місце будівництва та склала акт, зовсім не обов’язкова наявність персонально «обґрунтованої» заяви мешканця міста про те, що його права порушено. 

– Олена Старюк, юрист громадської приймальні УГСПЛ в Херсоні

 

Врешті-решт журналісти та правозахисники домоглися того, щоб Комісія виїхала на місце спорудження заправки, офіційно підтвердивши той факт, що заправка все ж таки існує і її споруджено незаконно. А вже за кілька днів на місці незаконно спорудженої АЗС зникли резервуар, приміщення для персоналу, ліхтарі, табло. Залишився лише туалет. Все облаштування та інші споруди терміново було демонтовано та вивезено.

 

 

Підготувала Тетяна Гончарук

Більше по темі в газеті «Вгору»

фото в заставці – Simon Morris

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: