Публікація

На Миколаївщині працюють над створенням дієвої моделі надання безоплатної правової допомоги

Проблема обговорювалсь 21 березня під час наради представників громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та центрів надання безоплатної вторинної правової допомоги (надалі БВПД).

Такі центри у Миколаєві та Вознесенську є партнерами проектів «Фонду розвитку міста Миколаєва» (надалі Фонду) та вознесенського «Агенства економічного розвитку». Громадська приймальня Фонду працює у рамках мережі громадських приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини.

Підсумком наради стало прийняття спільної стратегії та річного плану дій адвокаційної кампанії з захисту прав соціально вразливих громадян на якісну безоплатну правову допомогу.

В рамках стратегії було зазначено наступний порядок дій:

  1. Ініціювати головами місцевих громад створення відповідних робочих груп;
  2. У рамках діяльності робочих груп напрацювати альтернативні варіанти моделей БПД за участю представників органів місцевого самоврядування, держаних або недержавних установ і організацій, юридичних клінік , адвокатів pro-bono;
  3. Провести інформаційно-просвітницьку кампанію серед осіб, що надають первинну правову допомогу та приймають рішення в органах місцевого самоврядування; також провести інформаційно-просвітницьку кампанію серед представників громадянського суспільства щодо системи БПД.
  4. Спільно з представниками громади, депутатами та чиновниками, обрати найбільш оптимальну модель роботи нормативно-правових механізмів у місцевих умовах.

P1030364

 

Підхід було запропоновано керівниками проекту Фонду «Формування дієвої моделі надання безоплатної правової допомоги у м. Миколаєві та м. Вознесенську» та проекту «Залучення органів місцевого самоврядування  до надання безоплатної первинної правової допомоги як ефективний механізм реалізації права на безоплатну правову допомогу» вознесенського Агенства економічного розвитку.

Керівник головного територіального управління юстиції у Миколаївської області Роман Возняк зазначив, що проекти обох громадських організацій є актуальними в умовах реформування, децентралізації та трансформації адміністративно-територіальної системи надання безоплатної правової допомоги. Зокрема ідея створення в усіх районних центрах Миколаївщини мережі бюро правової допомоги.

Учасники наради поділились власним успішним досвідом, в тому числі, у використанні можливостей інтернет-технологій на базі публічних бібліотек центрів БВПД у Миколаєві та Вознесенську. Експерти висловили свої зауваження та пропозиції щодо альтернативних моделей надання БПД, їхніх переваг і недоліків, а також викликів, що постануть при їх запровадженні. Було розроблено план спільних дій щодо формування ефективної моделі надання безоплатної правової допомоги у місцевих громадах Миколаївщини.

Згідно попереднього аналізу експертів Фонду, переважна кількість клієнтів, що звертаються у місцеві центри БВПД, потребують саме первинної правової допомоги. Тобто надання правової інформації, надання консультацій і роз’яснень з правових питань, складення заяв, скарг та інших документів правового характеру, що не входить до компетенції державної установи – Регіонального центру БВПД. Клієнт, за переконанням експертів, є обмеженим у доступі до саме первинної допомоги. Клієнти Регіонального центру вимушені звертатись до організацій громадянського суспільства, оскільки органи місцевого самоврядування не компетентні в адекватному вирішенні цих питань.

Дійсно, у Миколаєві, відповідно до Закону «Про безоплатну правову допомогу», розпорядженням міського голови №437р від 12.10.2011, обов’язок надання первинної правової допомоги населенню покладено на юридичне управління Миколаївської міської ради.  Графік прийому установи – перший та третій вівторок кожного місяця, з 10:00 до 12:30. Однак є кілька уточнень:

  1. Ні тексту самого розпорядження, ані графіку прийому на офіційному порталі Миколаївської міської ради немає;
  2. Відведені для надання первинної безоплатної правової допомоги 5 годин на місяць не відповідають існуючим потребам громадян;
  3. За офіційною інформацією начальника управління, щорічно надається біля 300 консультацій, роз’яснень та інших видів правової допомоги, чого недостатньо для міста із населенням у півмільйона людей.

Натомість, приймальня Фонду, що входить до мережі УГСПЛ, протягом 2015 року надала правову допомогу у  1 100 випадках. Лише за перший квартал 2016 року, нараховується 298 випадків.

Загалом, первинна правова допомога у Миколаєві та Вознесенську надається переважно зусиллями громадських організацій, за рахунок небюджетних коштів, у тому числі і pro bono, та не має сталого характеру.

Проблема доступу до якісних послуг, що відповідала б діючому законодавству України, у більшості мешканців Миколаївщини полягає у відсутністі на місцевому рівні дієвої моделі надання подібних послуг соціально-вразливим категоріям городян. Моделі, яка б поєднувала можливості надання первинної допомоги органами місцевого самоврядування, вторинної – в Регіональному центрі, а також ініціативи громадських організацій.

Постановка проблеми об’єднала учасників наради у партнерство. До нього увійшли:

  • Головне територіальне управління юстиції у Миколаївської області;
  • Три місцеві центри Безоплатної вторинної правової допомоги;
  • Органи місцевого самоврядування м. Миколаєва та м. Вознесенська;
  • Вознесенський орган самоорганізації наслення «Перлина гаю»;
  • УГСПЛ спільно з керівниками проектів Фонду розвитку міста Миколаєва та Агенства економічного розвитку.

Протягом 2016 року Миколаїв та Вознесенськ стануть пілотними майданчиками реалізації в рамках партнерства річного плану дій адвокаційної кампанії з захисту прав соціально вразливих громадян на якісну безоплатну правову допомогу.

Як повідомила інтегратор Першого місцевого центру БВПД Вікторія Царьова, у місті вже зараз здійснюється онлайн-консультування населення.  Згідно меморандуму про співпрацю між Першим миколаївським місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги, ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» та Центральною міською бібліотекою ім. М.Л. Кропивницького,  кожного другого та четвертого четверга місяця, громадяни можуть звернутися за консультацією в Skype (з 14:00 до 17:00). Адреса акаунту: pershiy.bvpd.

Також 21 березня головне територіальне управління юстиції у Миколаївської області, на базі Першого і Другого миколаївських місцевих центрів з надання БВПД започаткувало новий соціальний проект щодо безкоштовного доступу громадян до онлайн-сервісів Міністерства юстиції України. Відтепер громадяни можуть скористатися цими сервісами в спеціально відведених робочих зонах центрів.

 

Михайло Золотухін, координатор проекту, директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва».

Центри надання БВПД у Миколаєві та Вознесенську є партнерами проектів «Фонду розвитку міста Миколаєва» та вознесенського «Агенства економічного розвитку». Їхня діяльність відбувається за підтримки Програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження» та Канадського бюро міжнародної освіти Уряду Канади.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Також може бути корисним

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування