Публікація

Хто контролює українські ЗМІ?

Уперше осіб, що контролюють українські телеканали, було оприлюднено УГСПЛ у січні 2006 року. Пізніше, в липні 2006 року був оприлюднений більш розширений перелік власників ЗМІ. Цього разу, УГСПЛ поширює ще більший перелік ЗМІ та їхніх власників: тепер до переліку увійшли значна кількість друкованих ЗМІ.

УГСПЛ оприлюднює весь ланцюг осіб, що контролює ЗМІ. При цьому, можна отримати або власника-фізичну особу або компанію, що знаходиться в офшорній зоні і взнати засновника якої є неможливим. Хоча й варто вказати, що така схильність до офшорних компаній викликана не стільки бажанням сховати власника ЗМІ, скільки бажанням мінімізувати власні податкові зобов’язання. Тому можна зробити висновок, що частково відповідальність за таку прихованість власників має нести держава, що стимулює до утворення подібних схем.

З іншої сторони, багато власників не мають бажання висвітлювати свої медіа активи, оскільки ще побоюються тиску на них через оприлюднення тієї чи іншої інформації в їхніх ЗМІ.

Власність на друковані ЗМІ значно прозорішою, що в певній мірі пояснюється меншою капіталоємкістю цього бізнесу і віжсутності необхідності у створенні відповідних прихованих схем.

“Ми провели це дослідження не з простої цікавості, громадяни мають право знати власників усіх ЗМІ, щоби забезпечити плюралізм думок та уникнути висвітлення новин під одним кутом зору,” – зазначає Володимир Яворський, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.

Слід зазначити, що Національна рада з питань телебачення і радіомовлення не виконує свого обов’язку щодо контролю над забезпеченням плюралізму ЗМІ та регулювання концентрації ЗМІ. Більше того, у звіті Нацради за 2006 рік вказана вже не актуальна й фактично неправдива інформація про засновників декількох українських телеканалів, що мають серед засновників іноземні юридичні особи (наприклад, „Інтер”, ICTV, ТЕТ, К1 та інші).

Новий закон про телебачення і радіомовлення, що набув чинності з минулого року, погіршив ситуацію. Через не чіткість положень цього закону щодо можливості бути засновниками телерадіоорганізацій іноземним особам, іноземні юридичні особи були виведені зі складу прямих засновників і були переведені у друге покоління власників ЗМІ. Фактично, це тільки ускладнило ситуацію та погіршило прозорість власності ЗМІ.

Відсутність прозорості ЗМІ істотно впливає на рівень забезпечення свободи слова та плюралізму думок в суспільстві. Крім того, така закритість стримує комерційний розвиток телерадіоінформаційного ринку та зменшує інвестиційну привабливість цього сектору економіки.

 

Назва медіа організації

Засновники першого покоління[1]

Засновники другого покоління

Засновники третього покоління

1.   

Акціонерне товариство закритого типу „Українська незалежна ТВ – корпорація” (телеканал „Інтер”)

1.  ВАТ „Первий канал” (Росія, м. Москва) – 29%

 

1.  Міністерство державного майна Росії – 38,9 %

2.  Федеральне Державне унітарне Підприємство „Федеральний технічний центр” – 3 %

3.  ІТАР-ТАСС – 9,1 %

4.  ЗАТ „ОРТ-КБ” (консорціум банків) – 24 %

5.  ВАТ „ЕберЛінк” – 11 %

6.  ВАТ „РастрКом2002” – 14 %

1-3 засновники належать державі (51 %)

4-6 – контролюються Р.Абрамовичем: „РастрКом2002” та „ЕберЛінк” через офшорні компанії, зареєстровані на Сейшелових островах та Панамі, а „ОРТ-КБ” через ВАТ “Акмос Трейд”, зареєстрованому в Чукотському автономному окрузі РФ.[2]

2.  Товариство з обмеженою відповідальністю „Український медіа-проект” – 61%

Хорошковский Валерій Іванович

 

3.  ТОВ „Пегас Телебачення” – 10%

 

1.  Плужнікова Світлана Миколаївна

2. Плужнікова Олена Ігорівна

3. Плужнікова Ольга Артемівна

4. Компанія „Пегас Ентертеймент лімітед” (Тортова Роуд Таун)

 

5. ТОВ „Берстед Україна” – 0,2%

 

 

1.  Компанія „Берстед Лімітед” (Британські Вірджінські острови) – 99,77%

2.  Адвокатська контора „Коннов і Созановський” – 0,23%

2.   

Телерадіокомпанія у формі товариства з обмеженою відповідальністю „Студія 1+1

1. Роднянський Олександр Юхимович– 70 %

 

 

 

2. „Іноземне підприємство „Інтер-Медіа” (резидент України) – 30 %

 

“ІННОВА ФІЛЬМ ГМБХ”, зареєстрована у Дюссельдорфі (Німеччина) (дані станом на 1 грудня 2005 року) – контрольний пакет. 

 

1.Олександр Роднянскьий (25 %)

2.Борис Фуксман (25 %)

3. Central Media Enterprises  B.V. (50 %)[3]

3.   

Телеканал „Кіно” та „Сіті” (ліцензією володіє ТОВ „Гравіс”)

 

1.  Підприємство з іноземними інвестиціями за участю українського капіталу Фірма “АТЕК-95” (ТОВ)

 

 

 

2.  ТОВ “Укрпромторг-2003”

Central Media Enterprises  B.V. – 65,5 %[4]

 

3.   

Товариство з обмеженою відповідальністю Міжнародна комерційна телерадіокомпанія (ICTV)

1.  Підприємство з іноземними інвестиціями „Роял Капітал” – 23,38%

 

Компанія „Роял Коммодітіз ЛЛСІ” (іноземна юридична особа, США, штат Делавер)

 

2.  ТОВ „Центральний Московський депозитарій” (Росія, м. Москва, www.mcd.ru, 30 акціонерів) – 29,85%,

 

 

 

3.  Дочірнє підприємство „Промідія” – 20,82%

Компанія „Юкрейн Бродкастінг ІНК” (іноземна юридична особа, США, штат Делавер)

 

4. Дочірнє підприємство „Агентство інформаційних технологій” – 12,89%

ПП „Вуличне телебачення”

Білокурова Олена Миколаївна

5.  Товариство з обмеженою відповідальністю фірма “Інтерпайп” – 13,06%

 

1.  Пінчук Віктор Михайлович

2.  Пінчук Софія Йосипівна

3.  Пінчук Михайло Аронович

 

4.   

Закрите акціонерне товариство „Новий канал”

1.  Підприємство з іноземними інвестиціями „ІННОТЕХ” – 1%

 

Компанія „Чесшір Юнайтед Лімітед” (іноземна юридична особа)

 

2.  ЗАТ „НК-ХОЛДІНГ” – 99%

1. Londonderry Trading, Inc (Лондондеррi Трейдiнг, Інк), Віргінські о-ви (Брит.) – 24.975 %

2. St.Andrews Worldwide Ltd. (Ст.Андрюз Ворлдвайд Лiмiтед), Віргінські о-ви (Брит.) – 24.975 %

3. Waterford Marketing ltd (Ватерфорд Маркетинг Лтд), Віргінські о-ви (Брит.) – 24.975 %

4. Bantry Affiliates Limited (Бантрi Аффiлiетс лiмiтед), Віргінські о-ви (Брит.) – 14.975 %

 

5.Підприємство з іноземними інвестиціями „Іннотех” – 10 %

Компанія „Чесшір Юнайтед Лімітед” (іноземна юридична особа)

5.   

Закрите акціонерне товариство „Міжнародний медіа центр – СТБ”

1.  ЗАТ „Міжнародний медіа центр” – 70,2405 %

 

 

1.  Шаповалов Андрій Абрамович

2.  Фірма „Каспарі Райпенсіз Снк” (іноземна юридична особа)

 

 

2.  Компанія „Шачар ентерпрайзес інк.” (іноземна юридична особа) – 23,4999%

 

 

3.  Корпорація „Інтерньюз нетворк” (США) – 6,26%

 

 

6.   

Товариство з обмеженою відповідальністю „Телерадіокомпанія „Експрес-інформ” – „5 канал”

1.  ЗАТ „Український промислово-інвестиційний концерн” – 60%

 

1.  Fairbrook Enterprises Limited, Острів Мен – 24.9337 %

2.  Willenhall Trading Limited, Острів Мен – 24.9337 %

3.  Укрпромiнвест Холдiнг Лтд (Ukrprominvest Holding Ltd), Панама – 24%.

4.  “Агропродiмпекс Кiпр Лiмiтед” (Agroprodimpex Cyprus Limited), Кіпр

5.  Корпорація „Агропродімпекс Корп” (США)

6.  ТОВ „Центрально-Європейська кондитерська компанія”

 

 

2.  Дочірнє підприємство „Експресінформ-студія” – 40%.

 

Акціонерне товариство закритого типу Інформаційне агентство „Експресінформ” (http://www.einform.com.ua)

1.  Невідома фізична особа-резидент України – 25 %

2.  Невідома фізична особа-резидент України – 25 %

3.  Невідома фізична особа-резидент України – 25 %

4.  Невідома фізична особа-резидент України – 25 % [5]

7.   

Підприємство з іноземними інвестиціями у формі товариства з обмеженою відповідальністю „Телерадіокомпанія „НБМ”

1.  Приватна компанія „Какао енд Шугар Інтернешенал” (Бельгія) – 27,5%

 

 

 

2.  ТОВ „Трансат-Брок” – 72,5%

 

  1. Смакоус Оксана Борисівна
  2. Буглак Юрій Олександрович
  3. “Агропродiмпекс Кiпр Лiмiтед” (Agroprodimpex Cyprus Limited), Кіпр

8.   

Дочірнє підприємство „Ера ТВ-продакшн”

ТОВ „ Телерадіокомпанія „Ера”

1.  Приходько Тетяна В’ячеславівна

2.  Мельник Володимир Петрович

3.  ТОВ „Українська незалежна інформаційна агенція „Республіка” (http://www.uniar.com.ua)

4.  Приватне підприємство „Терокс”

 

9.   

ТОВ „Телерадіокомпанія „Ера-Радіо”

1.  Лоташевський Ігор Олександрович

 

 

2.  ПП „Фонд Розвитку Інформаційного Простору”

 

Терехова Оксана Володимирівна

 

 

10.   

Закрите акціонерне товариство телерадiокомпанiя “Україна”

1.  Виконавчий комітет Донецької міської ради

 

 

2.  Закрите акціонерне товариство “Систем Кепiтал Менеджмент” – 99,67 %

1.  Ахметов Рінат Леонідович – 90 %

2.  Смірнова Лілія Миколаївна – 10 %

 

11.   

Товариство з обмеженою відповідальністю „Телестудія „Служба інформації” (канал НТН)

1.  ТОВ „Капіталінвест” – здійснює контроль

 

1. Асоціація фінансових, промислових та торгівельних підприємств „Донбаський розрахунково-фінансовий центр” (м. Донецьк)

1.  ТОВ „Адомаха” (м. Донецьк)

2.  ТОВ „Любо” (м. Донецьк)

2. ТОВ „Східавтотранс” (м.Дімітров, Донецька область)

1.  Бредіхін Леонід Іванович

2.  Морська Ольга Віталіївна

3.  ЗАТ „Компанія з управління активами „Альтера Ессет Менеджмент” (http://www.altera-finance.com)

 

1.  Закрите акціонерне товариство “Менеджер” – 83,8 % (цією компанією володіє Веркетiс Технолоджi Інтерпрайз лтд (іноземна юридична особа) – 99,55

2.  Фізичні особи – 16,2 %

 

2.  ТОВ „Східавтотранс” (м.Дімітров, Донецька область)

 

1.  Бредіхін Леонід Іванович

2.  Морська Ольга Віталіївна

 

 

12.   

Закрите акціонерне товариство „Телекомпанія ТЕТ”

1.  Суркіс Ігор Рахмільович – 20,0012% (молодший брат Григорія Суркіса)

 

 

2.  ТОВ “Інвестпроект” – 19,9992 %

1.  Ковалик Омелян Олександрович

2.  Компанія „Нолкіс Менеджмент Лімітд” (Британські Віргінські острови)

 

3.  Товариство з додатковою відповідальністю “ОМЕТА private” – 29,9998 %

 

1.  ЗАТ „Український промислово-фінансовий концерн „Славутич”

1.  “Newport management LTD” (іноземна юридична особа, США) – 75,5 %, інші мають менше 10 %:

2.  Валентин Арсентійович Згуровський

3.  Ігор Рахмільович Суркіс (молодший брат Григорія Суркіса)

4.  Юрій Миколайович Карпенко

5.  Юрій Іванович Лях (помер у грудні 2004 року)

6.  “Ubaros invest & trade INC” (іноземна юридична особа)

7.  “Berlee management CORP” (іноземна юридична особа)

2.  ТОВ „Планета-Брок”

1.  ЗАТ „Планета Океан” (цю компанію контролює ТОВ „Планета-Брок” – 91 %)

2.  Командитне товариство „Солвер” (Цю компанію контролює ТДВ „ОМЕТА private”)

3.  Командитне товариство „Солвер”

1.  Павло Петрович Стуконог (ТДВ „ОМЕТА ргіvаte”, Генеральний директор)

2.  Павло Орестович Присяжнюк (ТОВ „ОМЕТА trust”, Генеральний директор)

3.  Павло Нікіфорович Нікітенков

4.  ТДВ „ОМЕТА private”

4.  Компанія “Suniflеon Holding Limited”(Британські Віргінські острови) – 10,0006 %

 

 

5.  Компанія “Shonest Investments Limited” (Британські Віргінські острови)- 19,9992 %

 

 

13.   

ВАТ “Телеканал “ТОНIС”

1.  Костерiн В. О. – 30.5271 %

2.  Жилiна Н. О. – 14 %

3.  Інші особи, котрі володіють не більше 10 % акцій – 20.2413 %

 

 

4.  ТОВ “ДКД 04” – 23.0826 %

1.  Харлім Валерій Михайлович

2.  Компанія „Вартонс Менеджмент Лімітед” (іноземна юридична особа)

 

5.  ТОВ “ДРЄВАДЕЛЬПРОЕКТ-747” – 12.1488 %

Ромашкан Світлана Вікторівна

6.  ТОВ «Консалтингова компанія «Партнери» – 0,0001%

 

14.   

Телеканал „К1” (ліцензією володіє ВАТ “Київтелемонтаж”[6])

1.  Закрите акціонерне товариство “Українська медiйна компанія”, 69, 7678 %

2.  Відкрите акціонерне товариство “Мiжрегiональний фондовий союз”, 29, 9936

 

 

15.   

Телеканал „К2” (ліцензією володіє ЗАТ “ТРК “Інтер-відео-Київ”)

Закрите акціонерне товариство “Українська медiйна компанія” – 100 %

 

 

16.   

ТОВ „Анкарі” (Газета „Дзеркало тижня”)

1.  Орліков Юрій

2.  Мостова Юлія Володимирівна

3.  Мостовий Володимир Павлович

 

 

17.   

ЗАТ „Українська Прес-група” (газета „День”)

1.  Івшина Лариса Олексіївна – 70 %

2.  Краснопольський Анатолій Григорович – 30 %

 

 

18.   

ЗАТ „Видавнича група „Сьогодні” (газета „Сегодня”)

1.  ЗАТ „Медіа-Пресс” (м.Донецьк)

 

 

2.  ЗАТ „Систем кепітал Менеджмент”

1.  Ахметов Рінат Леонідович – 90 %

2.  Смірнова Лілія Миколаївна – 10 %

19.   

ТОВ „Спутнік Медіа. Нет” (журнал „Кореспондент”, газета „Kyiv Post”, Інтернет-видання „Korespondent.net”)

1.  Компанія „КП Прінт Інк” (США)

2.  Компанія „КП Принт Інк”

 

 

20.   

ЗАТ „Український медіа холдінг” (http://www.umh.com.ua, Шість радіостанцій: «Європа плюс Україна», «Взрослое радио», «Авторадио»,  «MusicРадіо», «Джем ФМ» и “StarFM”.  Журнал „Фокус”, Газети „Комсомольская правда” в Украине” и “Аргументы и факты в Украине”

 

1.  Бурбеза Анатолій Анатолійович

 

 

2.  ЗАТ „Українська медіа група” – 93,3 %

1.  Ложкін Борис Євгенович

2.  Шверк Григорій Аронович

3.  Резніченко Валентин Михайлович

4.  Михайлов Олександр Віталійович

 

 



[1] Дослідження було здійснено Володимиром Яворським та Вячеславом Якубенко. Дослідження враховує інформацію станом на різний час, проте більшість інформації отримано у березні 2007 року. Дослідження здійснювалося в рамках Фонду стратегічних справ УГСПЛ, котрий фінансово підтримується Інститутом відкритого суспільства (Будапешт).

[2] Неофіційні данні.

[3] Дані станом на 1 січня 1997 року: http://sec.edgar-online.com/1996/11/14/00/0001005477-96-000491/Section21.asp. Хоча СМЕ зазначає, що контролює 60 % телеканалу „1+1” завдяки довготривалій угоді: дивіться офіційну сторінку http://www.cetv-net.com/en/tv-stations/1-plus-1.shtml або http://www.cetv-net.com/en/press-center/news/47.shtml.

[4] http://www.cetv-net.com/en/press-center/news/53.shtml.

[5] Данні Державної установи “Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України” станом на 30 вересня 2003 року.

[6] Хоча керує телекомпанією Генеральний директор “Української медійної компанії”.

Якщо помітили помилку на сайті, будь ласка, виділіть текст та натисніть ctrl-enter.

Приєднуйтесь

Робiмо велику справу разом!
Підтримати Стати волонтером Пройти стажування